رئیس جهاد کشاورزی قم:

ویروس آنفلوانزا در مرغداری های قم کنترل می شود

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۸:۵۱:۵۳
کد خبر: ۷۵۷۲۳۷
ویروس آنفلوانزا در مرغداری های قم کنترل می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان این که سال گذشته به جهت متراکم بودن ساختار مرغداری ها ویروس آنفلوانزای مرغی به میران زیادی در استان شیوع پیدا کرد، گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اصلاح ساختار مرغداری ها کنترل و مدیریت می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد رضا طلایی گفت: در جریان همه گیر شدن این بیماری در واحدهای مرغداری استان، به صنعت طیور قم به ویژه در حوزه تخم گذار آسیب زیادی وارد شد.

وی با بیان این که در حال حاضر قم یکی از پاکترین استان های کشور از این ویروس مهلک و خطرناک محسوب می شود، به اقدام های پیشگیرانه صورت گرفته برای جلوگیری از وقوع این بیماری در 6 ماهه دوم سال اشاره کرد و افزود: با تشکیل کمیته ای متشکل از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نظام دامپزشکی و معاونت دام و طیور جهاد کشاورزی استان برای ساماندهی و ایمن سازی مرغداری ها، ارزیابی های لازم انجام و در خصوص اعطای مجوز جوجه ریزی سخت گیری و محدودیت هایی اعمال شد.

طلایی همچنین با اشاره به همکاری بسیار خوب مرغداران در اجرای فرایند مقابله با آنفلوانزای مرغی، گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد مرغداری های قم مشغول به تولید هستند و واحدهای دیگر نیز به مرور زمان به لحاظ بهداشتی اصلاح ساختار پیدا کرده و طرح امنیت زیستی آنها نیز تهیه و اجرا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: هر واحد مرغداری که مسائل بهداشتی را رعایت کند، می تواند با تایید کمیته مذکور مجوز جوجه ریزی را دریافت کند.

وی با اشاره به این که استقرار 6 ایستگاه قرنطینه را در مبادی ورودی و خروجی استان در دستور کار داریم، افزود: با هماهنگی نیروی انتظامی نخستین قرنطینه را در جاده کاشان - قم مستقر کردیم.

طلایی با اذعان به این که در مورد نقل و انتقال کودهای مرغی و خارج نشدن آن از مرغداری ها نیز تدابیر لازم اتخاذ شده است، افزود: با باغدارانی که از کودهای مرغی استفاده می کنند نیز جلسه هایی را برگزار و خطر به کارگیری کودهایی که از خارج از استان وارد می شود را به آنها گوشزد کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی قم همچنین با یادآوری خسارت بالغ بر 2 هزار میلیارد ریالی آنفلوانزای سال 96 در این استان افزود: علاوه بر این خسارت، واحدهای درگیر با این بیماری بواسطه عدم امکان جوجه ریزی ضرر زیادی را تجربه کردند.

طلایی همچنین با اشاره به وجود 180 واحد مرغداری در قم افزود: از این تعداد 30 تا 35 درصد واحدهایی که ساختار بهداشتی مناسبی برای تولید دارند، مجوز گرفته و فعالیت می کنند، و هر چند رقم دقیق تولید روزانه این واحدها مشخص نیست، ولی برای تامین تخم مرغ استان مشکلی نداریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز