استفاده از ظرفیت‌های آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برای میزبانی از زائران اربعین در قم

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۱۰:۴۳:۴۳
کد خبر: ۷۵۷۳۲۶
استفاده از ظرفیت‌های آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برای میزبانی از زائران اربعین در قم
در نشست هماهنگی «ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام با مشارکت قرارگاه اربعین» با حضور جمعی از مسئولان استانی و معاونان حرم مطهر، بر استفاده بیشتر از ظرفیت‌های آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در میزبانی و استقبال ویژه از زائران اربعین تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در این نشست که در دفتر معاون اجرایی آستان مقدس برگزار شد هادی محمودنژاد، معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ضمن عرض تعزیت و تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام و محکوم نمودن حادثۀ تروریستی اخیر اهواز از تلاش های قرارگاه اربعین در سال گذشته و خدمات ارائه شده در حوزه های فنی مهندسی، اسکان، اطعام، فناوری، رفاهیات و فرهنگی به حدود 70 هزار زائر اربعین تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه آستان مقدس برای میزبانی از زائران و مسافران استان قم در ایام اربعین آمادگی لازم را دارد، تصریح کرد: علاوه بر خدماتی که در موکب حرم مطهر در عمود 1080 مسیر پیاده‌روی کربلا به نجف، به زائران ارائه می‌شود، زائران گرانقدر نیز از خدمات ویژه این آستان شریف در این ایام برخوردار خواهند شد.

محمودنژاد از فراهم‌سازی زیرساخت‌های ویژه اربعین در حرم مطهر بانوی کرامت یادکرد و گفت: در ایام اربعین تلاش می‌کنیم با هماهنگی مجموعه‌های مختلف از زائران و مسافران در سطح استان به شیوه مطلوب استقبال و میزبانی کنیم.

وی عنوان داشت: شایسته است متولیان امر در شهر مقدس قم نسبت به ایجاد زمینه مناسب جهت ایجاد زیرساخت و ارائه خدمات مثل سرویس بهداشتی و… در ورودی شهر اقدام نمایند؛ همچنان که شایسته است در خصوص اسکان زائران در مصلای قدس به گونه ای تدبیر شود که اسکان زائران در روز جمعه نیز وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی، معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) هم بابیان اینکه برای ارائه خدمات مطلوب به زائران در قرارگاه اربعین امسال باید هماهنگی لازم میان نیروهای انتظامی، نظامی و خدمات شهری صورت گیرد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف حرم مطهر برای میزبانی از زائران اربعین استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی حرم مطهر امسال به شیوه مطلوب‌تر دنبال می‌شود، عنوان کرد: ساماندهی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی در ایام اربعین از اهمیت بسیاری برخوردار است که امیدواریم بتوانیم با مشارکت مجموعه‌های مختلف به این هدف برسیم.

در ادامه این نشست، مسئول هیئت‌امنای قرارگاه مردمی اربعین با اشاره به اینکه شروع خدمات‌رسانی به مسافران اربعین در ایران، از شهر مقدس قم شروع‌شده است، مطرح کرد: در قرارگاه اربعین سال گذشته با رویکرد میزبانی از زائران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها 140 هزار نفر پذیرایی شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا حسین‌زاده خاطرنشان کرد: ما با همه ظرفیت خود در خدمت آستان مقدس هستیم تا بتوانیم تکریم زائران بانوی کرامت را به شیوه مطلوبی رقم بزنیم و تقاضا داریم که این خدمت در طول سال رقم‌زده شود.

وی اضافه کرد: تاکنون در ستاد تسهیلات جایگاهی نداشته‌ایم درحالی‌که خدمت به زائران به‌عنوان یک وظیفه مشترک این ستاد و قرارگاه مردمی اربعین در حال دنبال شدن است.

مسئول قرارگاه مردمی اربعین نیز طی سخنانی تصریح کرد: سال گذشته هزار و 200 خادم در قرارگاه فعالیت داشتند که بیشتر آن‌ها به همراه خانواده در حال خدمت به زائران بودند، نزدیک به 70 نفر از خادمان نیز از استان‌های دیگر جذب شدند.

قربانی‌کرم با بیان اینکه بیش از هفت هزار نفر از خدمات سرپایی در حوزه درمان استفاده کردند، عنوان کرد: 50 میلیون تومان دارو نیاز داشتیم که با مشارکت برخی از پزشکان نیکوکار توانستیم این مبلغ را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 22 هزار زائر غیرایرانی از 16 کشور در مصلای قدس حضور یافتند، ادامه داد: هر زائری که وارد قرارگاه می‌شد دارای پاسپورت و کارت ملی بود، زائران ایرانی 24 ساعت و غیرایرانی‌ها نیز 48 ساعت از خدمات قرارگاه استفاده می‌کردند.

قربانی‌کرم ضمن تقدیر از مشارکت حرم مطهر بانوی کرامت، شهرداری، سپاه و دیگر مجموعه‌های خدمت‌رسان اظهار کرد: قرارگاه اربعین نگاه زائران و مسافران خارجی را به قم تغییر داده و توانسته بخشی از تهاجمات دشمن را خنثی کند.

مسئول قرارگاه مردمی اربعین با اشاره به اینکه 15 کمیته برادر و هفت کمیته خواهر در بخش‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در کمیته‌های فرهنگی، زائران غیرایرانی، بهداشت و درمان، پذیرایی و اطعام، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، فنی، منابع انسانی، از ظرفیت‌های حرم مطهر بانوی کرامت استفاده کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام بهشتی‌پور مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌ الله علیها نیز با تأکید بر اینکه برای پذیرش زائران در ایام اربعین باید مقدمات حضور و امکانات حداقلی را فراهم‌سازیم، گفت: هرچند آستان مقدس در عمود 1080 مسیر پیاده‌روی کربلا به سمت نجف خدمات گسترده‌ای را به زائران ارائه می‌دهد و در صحن‌ها، شبستان‌ها و اطراف حرم مطهر نیز آماده خدمت‌رسانی به زائران است اما تلاش خود را انجام می‌دهد تا در قرارگاه مردمی اربعین نیز مشارکت لازم را داشته باشد.

در پایان این نشست، فرماندار قم نیز با اشاره به اینکه دشمن به دنبال کاهش حضور مردم در حماسه اربعین حسینی است، عنوان کرد: دشمن از همه فرصت‌ها و امکانات خود استفاده می‌کند تا بتواند به هدف خود برسد به همین علت ما نیز باید مقابل دشمن با همه ظرفیت‌ها به‌صورت منسجم در میدان حضورداشته باشیم.

رضا سیار از تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی به‌ویژه شیعیان یادکرد و گفت: اتحاد مسلمانان به‌ویژه شیعیان در اربعین حسینی متبلور می‌شود به همین علت حماسه اربعین ضربه‌های سنگینی را به دشمن وارد کرده است.

وی بابیان اینکه کمک‌ها و خدمات دولتی برای میزبانی از زائران اربعین حسینی در استان قم هزینه می‌شود، مطرح کرد: مسجد مقدس جمکران نیز ظرفیتی است که می‌توان از آن برای اسکان زائران اربعین استفاده کرد، از برخی سوله‌های ورزشی نیز در صورت اضطرار می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

سیار ادامه داد: امسال افزایش هزینه‌ها نه‌فقط موجب کاهش نذری‌ها و ایستگاه‌های صلواتی نشده است بلکه بر اساس آمارها هزینه‌های مردم برای عزاداری امام حسین علیه‌السلام بیشتر هم شده است، امسال طی ایام محرم 120 تن گوشت منجمد در قم توزیع‌شده است.

لازم به ذکر است، در این جلسه مقرر گردید تا در صورت انجام هماهنگی‌های لازم و تأمین زیرساخت‌ها، از ظرفیت صحن جوادالائمه(ع) و زائرسرای کوثر آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برای اسکان زائران اربعین حسینی استفاده شود.

نظر شما