در جلسه شورای مدیریت بحران استان قم عنوان شد

۴۷ حادثه در قم ثبت شده است/نصب دستگاه‌های شتاب نگار

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۸:۱۰:۱۱
کد خبر: ۷۶۴۱۹۸
۴۷ حادثه در قم ثبت شده است/نصب دستگاه‌های شتاب نگار
استاندار قم گفت: دستگاه های اجرایی استان باید برای ارائه خدمت رسانی در فصل سرما و بارش نزولات آسمانی آمادگی کامل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید مهدی صادقی در جلسه شورای مدیریت بحران استان قم گفت: با توجه به این که در آستانه آغاز فصل سرما قرار داریم، دستگاه های اجرایی باید همه امکانات و ظرفیت های خود را برای مقابله با حوادث احتمالی اختصاص دهند.

وی با بیان این که مدیران و نهادهای دولتی باید بر اساس مانورهای پیش بینی شده برای عمل کردن در هنگام حوادث طبیعی کاملا آمادگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: هماهنگی و تمرکز فرماندهی برای جلوگیری از خسارت بیشتر در هنگام حوادث بسیار ضروری است.

صادقی همچنین بر ضرورت آموزش و فرهنگ سازی در میان مردم و مسئولان برای کاهش اثرات بلایای طبیعی تاکید کرد و گفت: آموزش عموم مردم در این حوزه باید در اولویت برنامه ها قرار گرفته و با جدیت پیگیری شود.

وی در پایان تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مسئول باید اراضی پیرامون شهر قم به ویژه مبادی ورودی را در مدت معین در اختیار شهرداری قرار دهند تا با نگاه به اسکان اضطراری مردم در هنگام بلایای طبیعی، به بوستان و پارک جنگلی تبدیل کند.

محسن اوروجی مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این جلسه با بیان این که طرح های آموزشی گسترده ای در این حوزه در حال اجراست، اظهار داشت: تاکنون 47 حادثه از جمله زلزله در استان ثبت شده که خسارت هایی به بار آورده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان قم نیز در این جلسه با بیان این که در سال زراعی جاری حدود 5 میلیمتر بارش ثبت شده است، گفت: این میزان از میانگین بلندمدت بیشتر است، اما با توجه به شاخص های خشکسالی سال گذشته، بیش از 96 درصد از مساحت استان با خشکسالی شدید درگیر شده است.

مهران حیدری با بیان این که تا 72 ساعت آینده شاهد بارش باران به همراه رعد و برق در استان خواهیم بود، خاطرنشان کرد: با توجه به ویژگی بارش های پاییزی و پیش بینی بارش مناسب در ماه های مهر و آبان، باید آمادگی لازم برای سیلاب را داشته باشیم.

همچنین در این جلسه مقرر شد پنج دستگاه شتاب نگار با هدف شناسایی مرکز وقوع زلزله در ثانیه های نخست در استان قم راه اندازی شود.

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در این جلسه گفت: بسیاری از شهرهای کشورمان در حریم گسل های بزرگ احداث شده و مقاوم سازی برای ساختمان های روی گسل کار بیهوده ای است.

علی بیت اللهی با بیان این که هرگونه ساخت و ساز در حریم گسل ها باید ممنوع باشد، خاطرنشان کرد: گسل های اصلی که طول آنها بیش از 10 کیلومتر است، در تمامی شهرها باید شناسایی و تمهیدات ویژه ای برای کاهش آسیب ها در حریم این گسل ها اندیشیده شود.

وی با اشاره به این که بیش از 55 کیلومتر مربع از مساحت شهر تهران به همراه 16 بیمارستان، 3 مرکز آتش نشانی، 25 مدرسه و مرکز آموزشی و بسیاری از ساختمان های مهم دیگر در حریم گسل قرار دارد، گفت: برای پیشگیری از آسیب های جدی در حریم گسل ها در هنگام وقوع زلزله، همه دستگاه های اجرایی باید وارد میدان شوند.

این پژوهشگر مخاطرات زلزله بر ضرورت شناسایی و تعیین محل دقیق گسل های بزرگ در شهر قم تاکید کرد و گفت: چندین گسل بزرگ از محدوده این شهر عبور می کند و بر همین اساس طرح تفصیلی کلانشهر قم باید بازنگری و تدوین شود.

وی با بیان این که باید نقشه گسل های شهر قم با دقت تهیه و به مردم اطلاع رسانی شود، اسناد و قوانین مرتبط با مقاوم سازی ساختمان ها را مورد توجه قرار داد و افزود: حریم قانونی گسل ها پس از تصویب در شورای مدیریت بحران باید در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد.

بیت اللهی در پایان خواستار همکاری و هماهنگی همه نهادهای دولتی و غیردولتی برای پیشگیری از آسیب های ناشی از زلزله در کلانشهر قم شد و گفت: ساختمان های مهم و ضروری به هیچ عنوان نباید روی حریم گسل ها ساخته شود.

با نصب دستگاه‌های شتاب نگار در ثانیه‌های اول وقوع زلزله و قبل از این که موج مخرب زلزله به شهر برسد می توان سیگنال‌های هشدار برای شریان های حیاتی مثل اداره گاز ارسال کرد. همچنین دقایقی پس از زلزله نیز دستگاه‌های شتاب نگار مرکز اصلی زلزله را مشخص می کنند تا تیم های مدیریت بحران، امدادی و راهداری هر چه سریع تر به آن منطقه اعزام شوند.

 

نظر شما