طرح "پیشگیری از تنبلی چشم" از اول آبان در استان قم اجرا می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۱۰:۵۲:۴۲
کد خبر: ۷۶۶۷۰۵
طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان در استان قم اجرا می‌شود
مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: طرح غربالگری بینایی از روز سه شنبه اول آبان ماه 97در قم اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر رضا سلیقه ، با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم اظهار داشت: این طرح از روز سه شنبه اول آبان ماه97 در استان قم اجرا می‌شود.

وی پیشگیری از معلولیت‌ها را یکی از اهداف سازمان بهزیستی بیان کرد و افزود: 50 درصد معلولیتها اکتسابی است و براثر بیماری‌ها، تصادفات و مسائلی از این قبیل به وجود می‌آید اما 50% باقی مانده قابل پیشگیری است و اولویت بهزیستی کشور بر پیشگیری است .

دکتر سلیقه با بیان اینکه در حال حاضر 2500 نابینا و کم بینا در استان قم دارای پرونده در بهزیستی داریم ، تصریح کرد: وقتی کودکی به دنیا می‌آید سیستم بینایی کاملی ندارد و به‌مرور و حداکثر تا سن 12 سالگی سیستم بینایی‌اش تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین سن درمان تنبلی چشم زیر 6 سال است و این بیماری به‌گونه‌ای است که ظاهر چشم هیچ مشکلی ندارد اگر قبل از 6 سال تنبلی چشم شناسائی شود می‌توان به درمان آن کمک کرد اما با عبور از مرز 6 سالگی کودک با کم بینایی شدید و یا حتی نابینایی مواجه خواهد شد لذا به کلیه والدین محترم دارای فرزند زیر 6 سال تاکید می گردد جهت اطمینان از سلامت بینائی فرزندان خود حتما در سه سال متوالی اهتمام به معاینه چشم فرزند خود در پایگاههای مذکور داشته باشند .

مدیرکل بهزیستی استان قم  با اشاره به مراحل طرح غربالگری بینایی ادامه داد: کودکانی که مشکوک به بیماری هستند به مراحل بالاتر ارجاع داده می‌شوند هزینه دریافت شده در مرحله اول معاینه 2500 تومان است و اگر نیاز به خدمات بالاتری باشد تمام مراحل بعدی( مثل معاینه اپتومتریست ، چشم پزشک و... رایگان می باشد و بابت عمل جراحی و عینک هم کمک هزینه از طریق بهزیستی پرداخت می شود.

دکتر سلیقه آمار کودکان رده سنی 3 تا 6 سال  استان قم را 80999  نفر اعلام کرد و گفت:  طبق برنامه ریزی صورت گرفته کودکان در پایگاه های دائمی سنجش بینائی شامل مرکز عطاران (بلوار عطاران پلاک 43) و درمانگاه آل مرتضی (منطقه پیام نور خیابان بیگدلی) و همچنین پایگاه های غیردائم که در مهدهای کودک و پیش دبستانی های سطح شهر مورد معاینه بینائی قرار خواهند گرفت و در مناطق روستائی هم تیم سیار غربالگری بینائی حضور خواهد یافت

وی با اشاره به اجرای طرح در سال گذشته افزود:  نزدیک به 2072 نفر مشکوک شناسائی شدند که به مراکز اپتومتریست مراجعه کردند که در مجموع 869 نفر از این تعداد مشکل بینایی داشتند  که 68 نفر از آن‌ها دارای تنبلی چشم بودند و 473 نفر هم دارای عیوب انکساری بودند.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: در سال گذشته معاینه شنوایی برای نزدیک به 21 هزار نفر انجام شد که 42 نوزاد مبتلا به مشکلات شنوائی از متوسط تا عمیق تشخیص داده شدند که مداخلات طبی و درمانی و جراحی و تجویز سمعک و ... برای ایشان انجام شد.

 

 

نظر شما