با ظرفیت انتقال ۱۰ مگاوات انرژی خورشیدی؛

نیروگاه تولید برق غدیر قم آبان‌ماه امسال فعال می‌شود

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۰:۲۴:۵۵
کد خبر: ۷۶۸۰۷۴
نیروگاه تولید برق غدیر قم آبان‌ماه امسال فعال می‌شود
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق استان قم گفت: نیروگاه برق غدیر در قم با ظرفیت انتقال ۱۰ مگاوات انرژی خورشیدی از آبان‌ماه امسال فعال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد ارجمندزاده در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: در خصوص استفاده از پنل‌های خورشیدی و موضوع ارز بعد از نوسانات ارزی وزارت نیرو در تلاش است تا مشکلات را برطرف کند.

وی گفت: در خصوص انرژی‌های تجدید پذیر تاکنون هیچ اقدامی در استان قم انجام نشده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق استان قم عنوان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری خارجی خرید ریالی و خروج ارز را دنبال می‌کنیم که با پیگیری‌های انجام شده به جای اینکه با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی فعالیت کنیم بتوان با سامانه نیما این اقدام را انجام داد.

وی در خصوص نرخ تعرفه نیروگاه‌های برق آبی، افزود: سال گذشته وزارت نیرو نرخ را از ۳۰۰ تومان به ۱۵۰ تومان کاهش داده بود که باز نرخ به ۳۲۵ تومان بازگشت.

ارجمند در خصوص نیروگاه غدیر افزود: سرمایه گذاری نیروگاه غدیر مراحل پایانی را طی می‌کند و تا ۱۵ آبان‌ماه تست اتصال به شبکه انجام می‌شود و به زودی در نیمه آبان‌ماه به شبکه وصل شده و ۱۰ مگاوات این نیروگاه خورشیدی برق به شهر منتقل می‌کند.

جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قرار دارد

در ادامه جلسه مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم بیان کرد: مطالعات لازم در استفاده از ظرفیت و انرژی آب از ایستگاه‌های هیدروتوربین در مسیر سرشاخه‌های دز به قم از اواخر سال گذشته انجام شده است.

احمد حاجی حسینی مسگر ادامه داد: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای مطالعات، طراحی و تجهیزات این نیروگاه‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه سرمایه‌گذاری شرایط خاصی را ایجاد کرده است، گفت: برای ۱۸۰ کیلومتر مطالعات توسط آب منطقه‌ای صورت گرفته و اکنون ۲ نقطه به عنوان نقاط حداکثر پتانسیل در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با بیان اینکه برای دو مخزن سه و چهار که هفت و ۶ دهم مگاوات انرژی را انتقال می‌دهند به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم، افزود: در این زمینه آماده فراخوان هستیم و مجوزی تحت عنوان گذر آب دریافت کردیم که پس از صدور مجوز فراخوان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در پنج مخزن امکان نصب نیروگاه وجود دارد که اکنون برای هفت و هفت دهم مگاوات به مبلغ ۸۹ میلیارد تومان فراخوان جذب سرمایه‌گذار داده می‌شود.

حاج حسینی مسگر در خصوص حفر چاه جدید نیز افزود: حفر چاه جدید ممنوع است اما استثنایی در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی درباره تأمین آب دو مرغداری در قم نیز افزود: با توجه به ضرورت گازرسانی به واحدهای مرغداری در راستای حمایت از تولید کنندگان و رفع موانع و مشکلات آن‌ها مقرر شد موضوع گاز رسانی به این دو واحد فارغ از وضیت تأمین آب واحدهای مرغداری از چاه فاقد پروانه بررسی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز