فاز اول مرمت خانه تاریخی توکلی قم به پایان رسید

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۱۰:۳۰:۳۷
کد خبر: ۷۶۸۰۷۸
فاز اول مرمت خانه تاریخی توکلی قم به پایان رسید
مدیر کل میراث فرهنگی استان قم گفت: فاز اول مرمت خانه تاریخی توکلی، اثر به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی ایران از دوران قاجاریه در قم به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم قم، حمید یزدانی اظهار داشت: فاز اول مرمت این خانه تاریخی که در خیابان آذر، محله چهل اختران قم واقع شده است با اعتبار یک میلیارد و هفت صد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به اتمام رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم افزود: مرمت این خانه تاریخی، شامل آوار برداری، مرمت پوشش ها، سبک سازی و عایق کاری بام، حذف الحاقات غیر اصولی، شمع کوبی، مرمت جرزها، استحکام بخشی بنا، مرمت ستون های سنگی و ساماندهی نمای بیرونی می باشد.

یزدانی ادامه: با توجه به نوع معماری و استفاده از رواق ها و ایوان هایی با ستون های خاص و گچ بری با نقوش واقع گرایانه، قدمت خانه تاریخی توکلی به اواخر دوره قاجار می ‌رسد که این خانه با شماره 4853 و در سال 1380 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

او ادامه داد: این خانه در مساحت 570 مترمربع و با سر در ورودی زیبا و نمای آجرکاری شده است و در بخش ورودی خانه، فضایی با هندسه نامشخص وجود دارد که به احتمال زیاد در دوره های قبل دچار تغییراتی شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: همچنین حیاط ساختمان دارای فرم مربع شکل است که در قسمت شمالی و جنوبی آن قسمت های اصلی بنا احداث شده و هر کدام دارای زیرزمین سراسری و یک طبقه می باشد و جلوی هر ایوان چهار ستون سنگی و اتاق هایی به حالت پنج دری وجود دارد که در سمت غربی حیاط سکویی با 2 ستون سنگی ایجاد شده و در مقابل آن اتاقی کوچک و راه پله ای به سمت پشت بام وجود دارد

 

نظر شما