معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم:

۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه منوریل هزینه شده است

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۱۰:۰۳:۴۲
کد خبر: ۷۷۵۶۹۸
۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه منوریل هزینه شده است
بهشتی با بیان اینکه تکمیل پروژه منوریل توجیه اقتصادی و ترافیکی ندارد، گفت: تا کنون ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای اجرای پروژه منوریل هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار برنا از قم، «محسن بهشتی» در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شهرسازی در خانه مطبوعات قم برگزار شد، عنوان کرد: اثرات بلندمدت هر پروژه‌ای باید مورد ارزیابی قرار گیرد، اما متأسفانه این کار انجام نمی شود و ما شاهد اثرات سوء آن خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه در قم شاهد عدم نظارت کافی بر پروژه ها هستیم، تصریح کرد: برخی افراد با وجود مخالفت کمیسیون ماده پنج به ساخت و ساز می پردازند.

وی به احداث بلوار پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: احداث این بلوار توجیه شهرسازی نداشت و بخشی از بافت تاریخی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و شهر مقدس قم از بین رفت.

بهشتی تصریح کرد: بلوار پیامبر اعظم(ص) با هفت کیلومتر طول و یک میلیون متر مربع مساحت پروژه، تنها 10 درصد کاربری تجاری دارد و بقیه کاربری آن‌ها فرهنگی و اقامتی است.

وی به تراکم مرغداری ها در استان قم اشاره کرد و افزود: امروز افزایش تراکم مرغداری ها در قم مشکل ساز شده  که این مسئله به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی بوده و امروز اگر بخواهیم پروژه ای را احداث کنیم، در حریم چند مرغداری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در ادامه به پروژه منوریل در قم اشاره کرد و اظهار داشت: منوریل یکی از پروژه های غیرمنطقی در قم بود که هنوز با گذشت چند سال اجرای این طرح، تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است.

بهشتی افزود: 220 میلیارد تومان اعتبار دولتی به واسطه اجرای این پروژه هزینه شد و شهرداری هم هنوز سهم 50 درصد خود را پرداخت نکرده است.

وی اضافه کرد: این پروژه از سه سال و نیم پیش تا کنون متوقف شده و تکمیل پروژه منوریل توجیه اقتصادی و ترافیکی ندارد، در عین حال تخریب این پروژه از نظر دستگاه های نظارتی به عنوان از بین بردن اموال دولتی محسوب می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: رسانه ها نقش مهمی در اجرای مناسب پروژه های عمرانی دارند و باید نگاه بلندی نسبت به اجرای پروژه ها در استان داشته باشند، اما متأسفانه اجرای بسیاری از پروژه ها به دلیل محافظه کاری برخی مسئولان، کارشناسی نمی شود.

بهشتی همچنین به بافت های فرسوده قم اشاره کرد و گفت: بافت های فرسوده شهر ما به دو بافت تاریخی باارزش و بافت های فرسوده بی ارزش تقسیم می شوند و بیش از 30 درصد مردم بومی در این بافت ها ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه فرسودگی برخی مناطق باعث مهاجرت برخی از ساکنان شده است، عنوان کرد: دولت جهت بازآفرینی بافت های فرسوده اعتبار مناسبی اختصاص داد و در برخی محله ها کف سازی و جداره سازی انجام شد تا انگیزه مردم برای سکونت در این مناطق بیشتر شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم یادآور شد: هرگونه تغییر کاربری و یا عملیات عمرانی در بافت فرسوده باید با شرایط این بافت اجرا شود.

بهشتی در ادامه به فرودگاه قم اشاره کرد و گفت: در مورد فرودگاه قم هیچ مطالعه کارشناسی و مجوزی صادر نشده بود و برخی مسئولان در جریان یک تفاهم نامه، این پروژه را کلنگ زنی کردند و پروژه را به سرمایه گذار واگذار کردند.

وی افزود: سرمایه گذار برای فرودگاه کاری انجام نداده و در ابتدای امر با شاکی و اعتراض مردمی روبرو شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: برای این پروژه عمرانی بیش از ۱۹ معارض اعم از مرغداری، دامداری و معدن وجود دارد که رفع معارض به عهده سرمایه‌گذار است در حالی که سرمایه‌گذار خود مشکل قضایی دارد.

بهشتی با تصریح براینکه باید از ظرفیت‌های مسئولان بومی در اجرای پروژه‌ها استفاده کرد، تأکید کرد: مسئولان غیربومی همیشه چالش نیستند و می توان از تجربه های آنان در توسعه شهری استفاده کرد، اما محافظه کاری های برخی مدیران و مسئولان به پروژه های عمرانی و شهری آسیب جدی وارد کرده است. 

وی همچنین به موضوع آپارتمان نشینی در قم اشاره کرد و یادآور شد: در سال های اخیر با رشد آپارتمان نشینی در قم روبرو بودیم، چنانچه طبق آخرین تحقیقات مرکز آماری کشور، استان قم چهارمین استان آپارتمان نشین کشور است و رشد آپارتمان نشینین در این شهر در حال افزایش است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم بیان داشت: امروز آپارتمان های کوچک جای خانه های بزرگ و محله هایی که هویت افراد را مشخص می کنند، گرفته است و این موضوع با فرهنگ مردم در تضاد است.

بهشتی اظهار داشت: متأسفانه در اجرای پروژه های شهری به سرمایه های اجتماعی توجه نشده است و تنها سرمایه های مادی مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز