آیت الله جوادی آملی عنوان کرد

جایگاه زن از نظر اسلام

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۸:۴۱:۳۲
کد خبر: ۷۸۱۶۳۴
جایگاه زن از نظر اسلام
قرآن کریم فرمود تأمین مسکن با مرد است اما سکینت بر عهده زن می‌باشد؛ عاطفه و گذشت از قدرت زن بر می‌آید، زن مظهر رحمت و رأفت الهی است؛ دین می‌گوید عناصر محوری هر زندگی خانوادگی دو عنصر است که عبارتند از اینکه مرد مسئول مدیریت عاقلانه و زن مسئول مدیریت عاشقانه منزل است؛ عشق از بهترین تعبیرات دینی ماست که متأسفانه آن را به بیراهه بردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و حجت الاسلام تویسرکانی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و هیئت همراه که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به دوران درخشان دفاع مقدس و نقش موثر بسیج در آن دوران، اظهار داشت: کشور در واقع ده سال درگیر جنگ بود؛ دو سال جنگ داخلی و هشت سال جنگ خارجی؛ ما در این ده سال در شرایطی مشابه شرایط شعب ابی طالب بودیم، معجزه در این ده سال کم نیست، ما جز معجزه چیزی ندیدم.

وی ادامه داد: دفاع مقدس به نوعی جنگ جهانی سوم بود چرا که همه کشورهای جهان علیه یک کشور متحد شده بودند که به لطف الهی و مجاهدت‌های بسیج و دیگر نیروها از این دوران سربلند بیرون آمدیم.

امور داخلی را نباید با میدان جنگ اشتباه گرفت

استاد سطوح عالی حوزه خاطرنشان کرد: آنچه را که نباید فراموش کرد این است که «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» برای دشمنان و دوران جنگ است و برای اداره امور داخلی کشور «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» لازم است؛ آنجا جای مشت بود و اینجا جای مصافحه است و میدان جامعه و امور داخلی را نباید با میدان جنگ اشتباه گرفت.

وی تصریح کرد: این گذشت، ادب و انسانیت است که جامعه را می‌سازد اما اکنون با کوچکترین اختلاف نظری، درگیری‌های شدید در خانواده‌ها و جامعه ایجاد می‌شود که اگر به «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» توجه می‌شد شاهد این مسائل نبودیم؛ ریشه این تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضایی، آمار بالای طلاق، اعتیاد و بیکاری همین نکته است.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: وقتی موفق به اصلاح جامعه می‌شویم که آسیب شناسی عمیق داشته باشیم، لذا توجه به ریشه مشکلات موجود می‌تواند بسیار کارساز باشد.

وی با اشاره به بیانی از حضرت امیر علیه السلام ابراز داشت: حضرت فرمود: «مَثَلُ المُؤمِنَینِ إذَا لِقِیا مَثَل‌ الیدَینِ‌ تَغسِلُ‌ اِحدَیهُمَا الأُخرَی»؛ اگر کسی دو دستش خاکی باشد، این شخص اگر یکی از دست‌های خود را به تنهایی زیر آب ببرد، پاک نمی‌شود، دو برادر مومن، هر کدام مشکلی دارند، وقتی با هم دیدار و تعامل کردند، مثل آن است که دو تا دست را زیر شیر آب نگه می‌داری و آنگاه این دو دست به هم کمک می کنند تا هر دو، پاک شوند.

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر تقویت نهاد خانواده در راستای مقابله با معضلات اجتماعی اظهار داشت: ائمه(ع) فرمودند خانه‌ای که با طلاق ویران شد به این آسانی ساخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: قرآن کریم فرمود تأمین مسکن با مرد است اما سکینت بر عهده زن می‌باشد؛ عاطفه و گذشت از قدرت زن بر می‌آید، زن مظهر رحمت و رأفت الهی است؛ دین می‌گوید عناصر محوری هر زندگی خانوادگی دو عنصر است که عبارتند از اینکه مرد مسئول مدیریت عاقلانه و زن مسئول مدیریت عاشقانه منزل است؛ عشق از بهترین تعبیرات دینی ماست که متأسفانه آن را به بیراهه بردند، ۲۰ سال قبل از واقعه کربلا، حضرت امیر علیه السلام در بازگشت از جنگ صفین به سرزمینی رسیدند، فرمودند همین جاست! همین جاست! بعد از اسب پیاده شدند، خاک آن سرزمین را بوسیدند و دو رکعت نماز به جا آوردند، سپس فرمودند عاشقانی در اینجا می‌آرامند، در واقع حضرت از شهدا به عشّاق یاد می‌کنند.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اقتصادی در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: خدا در قرآن کریم با تأکید فراوان از ما خواسته است که زمین را آباد کنید و آقای خود باشید تا به بیگانه نیازمند نباشید و او نتواند هر روز شما را به وسیله تحریم تهدید کند.

سرمایه‌های کشور در مسیر نادرستی هدایت می‌شود

وی تصریح کرد: کشور ما به لطف الهی همه امکانات را در اختیار دارد ولی متأسفانه بعضاً سرمایه‌های کشور در مسیر نادرستی هدایت می‌شود، مانند این همه ساختمان‌های خالی که در کشور ساخته و رها شده است، نتیجه این سوء مدیریت‌ها، ایجاد بیکاری و نتیجه بیکاری، بالا رفتن آمار اعتیاد است.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: برای مقابله با معضلات اجتماعی، باید تولید را با مدیریت صحیح، در کشور توسعه داد وگرنه هیچ چیز در مملکت کم نداریم، تنها لازم است به آموزه‌های ائمه توجه بیشتری شود، خود امام رضا(ع) فرمود به دیدنِ هم بروید و حرف‌ها و احادیث ما را بین خود نقل کنید، چراکه احادیث ما در بین شما ایجاد محبت و عاطفه می‌کند در حقیقت فرمایشات ائمه(ع) مانند آن ملات نرمی است که سنگ‌های سخت را روی هم استوار نگه می‌دارد و بنای جامعه را می‌سازد.

وی در پایان با اشاره به خدمات بسیج در عرصه‌های مختلف بیان داشت: امیدواریم خدمات صادقانه بسیج مقبول درگاه الهی باشد و توفیق خدمات برتر و بهتر را به بسیجیان مرحمت فرماید.

نظر شما