ساکن بیت‌النور...

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۱۵:۳۲:۴۶
کد خبر: ۷۸۳۱۷۳
ساکن بیت‌النور...
ورود حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته و از لحظه ورود ذریه رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، یک سال بعد از انتقال اجباری امام رضا علیه‌السلام به خراسان، یکی دیگر از فرزندان حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام و حضرت نجمه خاتون، به نام حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام برای دیدار برادر بزرگوار خود از مدینه منوره عازم خراسان گردید. در بین مسیر، حوالی شهر ساوه، عوامل حکومتی بنی عباس به کاروان حامل آن حضرت حمله کرده و همراهان ایشان را به شهادت رساندند و بنا بر نقلی خود آن حضرت را نیز مسموم یا مجروح نمودند (حیاة الامام الرضا علیه السلام، ص ۴۲۸). مسمومیت و شدت غم و اندوه شهادت همراهان، سختی سفر و… موجب بیماری آن بانوی مکرمه گردید و فرموند: «مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست.» (ودیعه آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، ص ۱۲) و در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل‌بیت علیهم‌السلام در آن دیار قرار گرفتند.

ایشان پس از ورود به شهر قم، در منزل یکی از محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام، به‌نام موسی‌بن‌خزرج رحمه‌الله ساکن گردیدند و بعد از ۱۷ روز اقامت در آن مکان، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بستند و در «باغ بابلان » محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردیدند و به برکت حضور و نورانیت عبادات و مناجات آن حضرت، محل زندگی ایشان به «بیت النور» شهرت یافت و تا به امروز نیز محل زیارت و عبادت زائران و مجاوران قرار گرفته است.

ورود حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته و از لحظه ورود ذریه رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.

برکات این بانوی مجلله در شهر قم و تاثیر این شهر بر گستره گیتی آنچنان مهم بوده و هست که سال ها دل و دیده میلیون ها زائر و مجاور را به خود مشغول داشته و پناهگاه زائران مشتاقی است که از راه‌های دور و نزدیک به عشق زیارت مرقد مطهر کریمه اهل‌البیت علیهم‌السلام و یادگار امام موسی علیه‌السلام با ارادت خالصانه به این مکان مقدس می‌شتابند. در عظمت و شکوه ظاهری این بارگاه مقدس، حقیقت و معنویت خاصی نهفته است که ناخود آگاه هر بیننده‌ای را به سوی آن متوجه ساخته و دل و دیده اش را صید می‌کند.

هرگز نمی‌توان از برکات مزار مقدس بانوی دو عالم، حضرت معصومه علیها‌السلام سخن گفت ولی از رونق گرفتن و گسترش علم و دانش در این شهر حرفی به‌میان نیاورد، هرچند تحصیل و ترویج علوم اسلامی در این شهر به قرن‌ها قبل از ورود حضرت به آن، برمی‌گردد و در طول تاریخ ثمرات پرباری به همراه داشته است؛ ولی یقینا پس از ورود حضرت معصومه علیها‌السلام و دفن پیکر پاک و مطهر ایشان در قم، مزار او به کانون علم و فقاهت جهان اسلام بدل شد و زمینه ایجاد حوزه علمیه‌ای شد که شتاب و انسجام فراوانی به حرکت علمی علمای شیعه بخشیده است و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی و از همه مهم‌تر هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردیده.

شهر قم بستر قیام و انقلاب و پرورشگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی قدس‌سره است. که در باره شهر قم فرموده‌اند: «قم حرم اهل بیت است. قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست. قم مرکز شهادت و شهامت است. از قم علم به همه جهان صادر شده است و می شود و از قم شهادت به همه جا صادر می شود. قم شهری است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته، و… از زمان ائمه اطهار علیهم السلام مورد توجه اسلام بوده است، و از قم تقوا، شجاعت، شهامت، و همه فضایل به همه جا صادر می شد و صادر خواهد شد. علمایی که در قم من ادراک کرده ام، کسانی بودند که در دنیا نمونه بودند، در علم و در تقوا و من امیدوارم که ادامه پیدا کند این علم و تقوا در شهر شما تا زمان ظهور امام زمان سلام الله علیه.» (صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۱۶۵)

بدون شک یکی از این علما که در علم و تقوا در دنیا نمونه بودند، حضرت آیت‌الله العظمی بهجت قدس‌سره است که از ایشان درباره‌ی ادای حق حضرت فاطمه‌ معصومه علیها‌السلام و اینکه چگونه ایشان را از خود خوشنود کنیم، سوال شد: ایشان در پاسخ فرمودند، زیاد بگوید: اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فَاطِمَةَ الْمَعصُومَةَ بِنْتِ مُوسَی بْنِ جَعفَرٍ علیهماالسلام.

محرم کلاردهی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز