آیت الله یزدی:

قاضی باید به دور از منافع شخصی و جناحی حکم دهد

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۱۰:۵۵:۲۱
کد خبر: ۷۸۳۱۸۰
قاضی باید به دور از منافع شخصی و جناحی حکم دهد
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه قاضی نباید بر اساس سفارش افراد حکم صادر کند، گفت: این حکم باید بر اساس عدالت و به دور از هر گونه منافع شخصی، گروهی و جناحی باشد.

به گزاش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله محمد یزدی در «همایش دوره تکمیلی حقوق دانان تراز انقلاب اسلامی» در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم، افزود: قاضی باید در مسیر قضاوت، تنها خداوند و تحقق عدالت را در نظر بگیرد، چراکه تلاش آنان عدالت اجتماعی را در جامعه رقم می زند.

وی با بیان اینکه اعتبار هر نظام حکومتی وابسته به دستگاه های قضایی است، گفت: اعتبار و اهمیت دستگاه های قضایی نیز وابسته به قضات و شخصیت هایی است که احکام به دست آنهاست و در حقیقت کسانی که آخرین تصمیم را در رابطه با حق افراد می گیرند، بزرگترین پشتوانه اعتباری هر نظام هستند.

وی با اشاره به اینکه حقوق دانان و قضات باید بدانند که در حساس ترین جایگاه در نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کرد که وقتی آیندگان عملکرد ما را مورد ارزیابی قرار می دهند، دارای کارنامه ای قابل قبول باشیم.

آیت الله یزدی، آبروی اشخاص را امانتی بزرگ دانست و گفت: حفظ آبروی افراد از هر چیز دیگری مهمتر است و باید از آن مراقبت کرد و هیچ قاضی حق ندارد اسرار پرونده ها را برخلاف قانون فاش کند.

وی در ادامه با انتقاد از اطاله دادرسی در کشور گفت: در یکی از پرونده ها با وجود 2 شاهد معتبر، این پرونده پنج سال به طول کشیده و آخرین ایرادی که قاضی پرونده از آن گرفته، کهنه بودن پوشه این پرونده بوده است که چنین رویه ای باید اصلاح شود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین پاسداری از حقوق مردم را نعمتی بزرگ دانست و گفت: دفاع از حق باید همواره مورد توجه قاضیان و حقوق دانان باشد، چراکه وسوسه شیطان همیشه انسان را تهدید می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز