اجرای نمایش «حکایت قتل مشکوک هر کی باش خان» در قم

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۱۰:۲۷:۲۸
کد خبر: ۷۸۸۷۸۱
اجرای نمایش «حکایت قتل مشکوک هر کی باش خان» در قم
کارگردان نمایش قتل مشکوک هر کی باش خان از اجرای این نمایش از 25 آذر تا 25 دی ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمدجواد طاهری در نشست مطبوعاتی نمایش «حکایت قتل مشکوک هر کی باش خان» اظهار کرد: این نمایش به نویسندگی علی شمس و به کارگردانی بنده اجرا می‌شود و علی فرحناک، سیدمحمد حسینی، عطاءالله منتظری، فرزانه خان محمدی، محمد حاجی بابایی، عباس جلالی پور و... در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر کی باش خان در این نمایش ترور می‌شود. شب ترور وی مصادف با عروسی مرجان دختر طغرل است. در این عروسی در اثر شاباش مردم، سیاه خفه می‌شود و می‌میرد. سیاه پشت در خانه عبدالله شمر قرار داده می‌شود و به همین ترتیب به جای دیگر منتقل می‌شود. در راه دو نفر از مزقون‌چی‌ها که قصد دارند به عروسی بروند بر سر راه سیاه قرار می‌گیرند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در پایان جنازه به دو برادری می‌رسد که منتظر جنازه برادر دیگر خود از خارج کشور هستند و در وصیت‌نامه برادرشان آمده که من را پس از مرگم به یک مردی برسانید. با رساندن جنازه سیاه به مرد دوباره جنازه از سوی مرد مورد اصابت ضربات چاقو قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه یک سری نشانه‌ها در این نمایش قابل تأمل است گفت: سیاه به عنوان نشانه‌ای از یک سری مراسمات آیینی و سنتی با شاباش‌ها و پول‌ها خفه می‌شود و در پایان فردی متهم به قتل می‌شود.

طاهری خاطرنشان کرد: از سویی دیگر سعی شده در این نمایش به تضادهای جامعه مانند شادی و غم و عزاداری و تناقضات موجود در رفتارهای اجتماعی توجه شود.

وی با بیان اینکه این نمایش در هفت اپیزود اجرا می‌شود گفت: این نمایش جنبه‌های کمدی و تراژدی دارد و جنبه تراژدی زیر لایه‌ و کمدی لایه سطحی نمایش است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: در کنار این موارد صدای راوی پخش می‌شود که بدون توجه به مرگ سیاه به دنبال قاتل هر کی باش خان است.

وی عنوان کرد: این نمایش در یک ساعت و 20 دقیقه اجرا می‌شود و یکی از بلندترین نمایش‌ها در سال‌های اخیر است.

 

نظر شما
پرونده ویژه