به مناسبت هفته پژوهش؛

فعالیت‌های علمی پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) تشریح شد

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۰:۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۸۹۲۱۷
فعالیت‌های علمی پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) تشریح شد
معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به تبیین فعالیت های پژوهشی این مؤسسه علمی حوزوی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، عنوان کرد: فعالیت‌های علمی پژوهشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در عرصه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: سال 97 در عرصه ارتقای دانشی و مهارتی طلاب، طرح‌های مختلف پژوهشی اجرا شد که نتایج ارزشمندی هم داشته است.

حقانی تصریح کرد: معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در راستای ارتقا و توانمندی طلاب و پژوهشگران و همچنین زمینه سازی و ایجاد تعامل بیش از پیش با معاونت پژوهش مراکز همسو برنامه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: معاونت پژوهش با 16 مرکز دانشگاهی و حوزوی تفاهم نامه امضا کرده و تعامل مشترک داشته که هر یک زمینه همکاری متفاوتی را داشته است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: پس از پایان فراخوان این همایش، 410 اثر به دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان ارسال شده که در رشته‌های تفسیر و علوم قرآن، علوم حدیث، اخلاق و عرفان، تاریخ و سیره، فقه و حقوق، جامعه شناسی، زن و خانواده و علوم تربیت و کلیات و مراجع دسته بندی و کدگذاری شدند.

حقانی یادآور شد: 107 اثر نیز به دبیرخانه رسیده اما اطلاعات آنها تکمیل نشده و پذیرش آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در راستای برگزاری این همایش، کمیته‌های علمی و تخصصی تشکیل شد، همچنین هیئت داوری در رشته‌های مختلف تعیین شدند که در دو مرحله اجمالی و تفصیلی به ارزیابی آثار می‌پردازند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به فراوانی آثار در این همایش اشاره کرد و گفت: بیشترین آثار دریافت شده در عرصه زن و خانواده بوده، از جمله در این عرصه 145 اثر دریافت شده است، همچنین در عرصه تفسیر و علوم قرآن 53 اثر، در عرصه تاریخ و سیره 34 اثر، در عرصه ادبیات و هنر 80 اثر و در عرصه فلسفه و کلام 29 اثر دریافت شده است.

حقانی گفت: مراسم اختتامیه همایش کتاب سال بانوان در اسفند سال جاری همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: تأکید ما در عرصه زن و خانواده و همایش کتاب سال بانوان، شناسایی خلأهای پژوهشی در این عرصه بوده است، به همین خاطر، بخش ویژه کتاب سال بانوان به موضوع زن و خانواده اختصاص یافته است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی باید نگاه پژوهشی حاکم شود، ما موضوع آسیب‌های اجتماعی را در دو طرح کلان به وزارت کشور ارائه کردیم و منتظر نتیجه هستیم تا کارهای پژوهشی خود را مبتنی بر آسیب‌های موجود انجام دهیم.

حقانی در ادامه بیان داشت: در زمینه ارتقای توان پژوهشی طلاب، فرایند برنامه‌ها را در عرصه‌های مختلف پیش بردیم، از جمله سه دوره تربیت پژوهشگر در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شده که خروجی خوبی داشته است.

وی افزود: سومین دوره تربیت پژوهشگر با حضور 75 نفر از طلاب در 6 گروه علمی تفسیر و علوم قرآن، فلسفه وکلام، فقه واصول، تاریخ اسلام، تعلیم و تربیت اسلامی و ادبیات عرب در حال برگزاری است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: دومین دوره تربیت پژوهشگر نیز با حضور 73 نفر از پژوهشگران در 6 گروه علمی تفسیر و علوم قرآن، فلسفه وکلام، فقه واصول، تاریخ اسلام، اخلاق وتربیت و مطالعات زن وخانواده برگزار شد که هم اکنون در حال ارائه مقالات خود هستند.

حقانی تصریح کرد: دوره تربیت پژوهشگر ویژه پژوهشگران سطح سه و چهار در سال 96 ساماندهی و در شورای سیاستگذاری تدوین و ابلاغ شد و از شهریور 96 به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

وی افزود: این دوره در چهار ترم تحصیلی برگزار می‌شود و در حلقه‌های علمی 5 تا 7 نفر تحت نظارت استاد راهنما کلان‌پروژه خود را تعیین می‌کنند و مشغول تحقیقات در آن زمینه می‌شوند و در کنار آن، کارگاه‌های روشی و محتوایی را می‌گذرانند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار کرد: خروجی طرح تربیت پژوهشگر این است که هر پژوهشگر حداقل یک مقاله و یا کتاب تألیف کند و این آثار باید در مجلات علمی پژوهشی منتشر شود، همچنین تحقیقات باید کاربردی باشند و نظریه جدیدی را مطرح کنند.

حقانی بیان داشت: در سال جاری، پژوهشگران فعال ساماندهی شدند که 60 مقاله علمی ارائه کردند، از جمله 31 مقاله چاپ شده، 18 مقاله در دست چاپ و 11 مقاله ارسال شده به همایش‌ها و کنگره‌ها حاصل این طرح است.

وی همچنین به برگزاری دوره کوتاه مدت تربیت پژوهشگر در آستانه هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: این دوره با عنوان دوره کوتاه مدت «مشق اجتهاد» ویژه اساتید فقه و اصول با همکاری و مشارکت مؤسسه آموزش عالی امام رضا (ع) برگزار شد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به اجرای طرح تربیت مترجم اشاره کرد و اظهار داشت: دوره تربیت مترجم برای نخستین بار در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اجرا شد که 200 طلبه و پژوهشگر در سه رشته انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی ثبت نام کردند.

حقانی عنوان کرد: پس از آزمون کتبی، 38 نفر در رشته ترجمه زبان انگلیسی، 31 نفر در رشته عربی و 33 نفر در رشته ترجمه ترکی استانبولی پذیرش شدند.

وی تصریح کرد: دوره تربیت مترجم انگلیسی، عربی و ترکی استانبولی از بهمن سال جاری در این مؤسسه علمی پژوهشی آغاز می‌شود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به حضور پررنگ پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در همایش‌های مختلف گفت: امسال 54 مقاله از سوی طلاب و پژوهشگران این مؤسسه علمی حوزوی به معاونت پژوهش ارسال شد که در روز اختتامیه یک مقاله در قالب ارائه و سخنرانی در مراسم اصلی، ۸ مقاله در قالب ارائه در کمیسیون‌های تخصصی و ۲۲  مقاله در قالب پوستری ارائه شد.

حقانی یادآور شد: در راستای برگزاری چهارمین کنگره بین المللی بانو امین، سه کتاب از آثار بانو مجتهده امین(ره) به همت پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، تصحیح، تعلیق و مستندسازی شد که در مراسم اختتامیه کنگره رونمایی شدند.

وی همچنین به حضور پژوهشگران جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در همایش بین المللی جایگاه زن وخانواده از دیدگاه مذاهب اسلامی اشاره کرد و افزود: در این همایش، 10 نفر از پژوهشگران این مؤسسه مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در همایش اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی نیز 10 نفر از پژوهشگران پذیرش مقاله داشتند و مقالات آنان در پایگاه‌های ISC نمایه می‌شود.

حقانی به تعامل معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با مراکز علمی اشاره کرد و گفت: امسال با 16 مرکز علمی از جمله مرکز تحقیقات زن و خانواده، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی حوزه‌های علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، مؤسسه آینده روشن، دانشگاه فرهنگیان، کانون فرهنگی بانو مجتهده امین، دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه قم، انجمن‌های علمی حوزه، سازمان عقیدتی سیاسی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) و غیره تعامل داشته ایم.

وی بیان کرد: بیشتر تعاملات با مراکز علمی منجر به عقد تفاهم نامه شده است، همچنین بر اساس این تعاملات، یکی از شعبه‌های انجمن‌های علمی حوزه در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام آغاز به کار و فعالیت خواهد کرد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به نشریات علمی پژوهشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: امسال دوفصلنامه «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» پس از هفت شماره چاپ موفق به کسب رتبه علمی پژوهشی شد، همچنین نشریه معارف اسلامی نامه جامعه با 14 شماره چاپ دارای رتبه علمی تخصصی است.

حقانی اضافه کرد: نشریه‌های داخلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام شامل نشریه «مطالعات تربیتی و روانشناختی» ویژه انجمن علمی پژوهشی تعلیم و تربیت، نشریه «کتاب مسطور» ویژه انجمن علمی پژوهشی تفسیر و علوم قرآن و نشریه «چکامه انتظار» ویژه مهدویت چاپ می‌شوند.

وی با اشاره به انتشارات جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، تصریح کرد: در مجموع، 121 عنوان کتاب از سوی انتشارات این مؤسسه به چاپ رسیده است، امسال هم سه عنوان کتاب در سال جاری به چاپ رسیده و سه عنوان کتاب هم آماده چاپ داریم، همچنین کارهای نهایی 12 عنوان کتاب انجام شده است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به برگزاری کرسی‌های ترویجی و آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: در سال جاری 6 کرسی ترویجی و 4 کرسی آزاداندیشی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، همچنین 22 نشست علمی پژوهشی و 24 کارگاه علمی پژوهشی برگزار شده است.

وی بیان داشت: هم اکنون 830 نفر از طلاب و پژوهشگران عضو انجمن‌های علمی پژوهشی در 10 گروه تخصصی تفسیر و علوم قرآن، تاریخ، مهدویت، ادبیات عرب، فلسفه، کلام، تبلیغ با گرایش حج، تعلیم و تربیت اسلامی، فقه و اصول و مطالعات زن و خانواده هستند.

حقانی با بیان اینکه اجرای طرح تربیت کارشناس تدوینگر متون یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت پژوهش است، عنوان کرد: در این طرح پژوهشگرانی که صاحب قلم و تألیف هستند، مهارت‌های تخصصی را در بحث تدوین به دست می‌آورند و به عنوان ارزیاب و تدوینگر در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نخستین دوره این طرح به پایان رسیده و پژوهشگران شرکت کننده در این طرح توانستند 25 مقاله علمی تدوینگری را تألیف کنند.

وی بیان داشت: دوره تکمیلی این طرح از هفته گذشته آغاز شده است که به مدت دو ماه به طول می‌انجامد که در نتیجه این طرح، متخصصانی در عرصه تدوین به حوزه‌های علمیه معرفی شوند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: 55 نفر از پژوهشگران در این دوره شرکت کردند و در گروه‌های کارورزی، 40 کتاب را مورد ارزیابی علمی قرار دادند، همچنین 8 گروع علمی تدوین زیر نظر 25 استاد مشغول به فعالیت هستند.

حقانی اضافه کرد: گروه‌های علمی تدوینگر 50 کتاب را به صورت علمی ارزیابی می‌کنند، همچنین 12 کتاب در دست طراحی، تدوین و تألیف دارند که پنج اثر از این آثار تا پایان سال به چاپ خواهند رسید.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای پژوهشی حوزه‌های علمیه، گفت: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برای دومین بار در نمایشگاه مشکات 5 شرکت می‌کند و آثار تألیفی خود را اعم از آثار چاپ شده، کتب در دست جاپ، پایان نامه‌ها و رساله‌های  را ارائه کرده است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های معاونت پژوهش، شناسایی شخصیت‌های بانویی است که در زندگی خود سبک زندگی داشتند و در عین حال که بسیار علمی بودند، وظایف مادرانه و همسرانه خود را انجام دادند به همین خاطر کتاب‌های بانو امین مورد توجه قرار گرفته است و سبک زندگی این بانوی مجتهده مورد پژوهش قرار گرفت و تبیین شد.

حقانی در پایان یادآور شد: سالانه درباره یکی از شخصیت‌های علمی و معاصر خود پژوهش انجام می‌دهیم تا به عنوان الگو از آنان بهره مند شویم.

نظر شما
پرونده ویژه