حال‌ و هوای قم در سالروز رحلت شهادت‌گونه کریمه اهل‌بیت(س)/ شهر یکپارچه عزا و ماتم است

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۱:۱۰:۱۰
کد خبر: ۷۸۹۲۶۵
حال‌ و هوای قم در سالروز رحلت شهادت‌گونه کریمه اهل‌بیت(س)/ شهر یکپارچه عزا و ماتم است
شهر مقدس قم امروز در ماتم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به سوگ نشسته و فریاد مردم و زائران مهمان در این شهر نه فقط به مردم دیگر شهرهای ایران بلکه درحال رسیدن به گوش جهانیان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، درست در مرکزی‌ترین نقطه شهر گنبدی به‌طول ۱۷ متر به‌یاد ۱۷ روز میزبانی مردم دلداده قم از کریمه اهل‌بیت(س) به‌سمت ملکوت پر کشیده است، اینجا قم است و همه خودشان را جیره‌خوار و مهمان سفره باکرامت بانویی می‌دانند که رونق و آبادانی حیات خود را از برکت وجود حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌دانند.

اینجا شوره‌زار خشک و کویر داغ نیست مردم قم روبه‌روی پهنه دریا نشسته‌اند، اگر امروز این شهر محل نشر معارف دینی و رونق حوزه‌های علمیه است صرفاً به‌دلیل مجاورت و همسایگی این بانوی باکرامت رقم خورده است، گزافه نیست بگوییم اگر قم تو را نداشت چیزی نداشت.

بی‌جهت نبود که رئیس مذهب تشیع امام صادق علیه‌السلام فرمودند “قم حرم ما اهل‌بیت(ع) است و بهشت هشت در دارد که سه در آن به‌طرف قم باز می‌شود”، مردم قم امروز زیر دین اهل‌بیت‌اند اما زیر دین حضرت موسی‌بن جعفر علیه‌السلام بیشتر، اینجا قم است و وقتی وارد صحن آینه حرم می‌شوی احساس می‌کنی وارد یکی از درب‌های بهشت شده‌ای.

اما حال‌ هوای امروز قم متفاوت‌تر از هر زمان دیگری است، امروز سالروز رحلت شهادت‌گونه بانوی بزرگی است که امام رضا علیه‌السلام در حق زیارتش فرمود: “هرکس فاطمه معصومه سلام‌الله علیها را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود”.

مردم قم حق همسایگی را به‌جا می‌آورند، از شب گذشته تمام شهر رنگ‌وبوی ماتم گرفته است، تکایا، هیئات مذهبی، مساجد و مهم‌تر از همه حرم مطهر، این قلب تپنده شهر غرق در سوگ و ماتم است، امروز چشم عاشقان و دلدادگان کریمه اهل‌بیت(س) مانند قلب داغدار آسمان در عزای رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها گریه می‌کند.

حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به‌شوق زیارت برادر بزرگوارش امام رضا علیه‌السلام در سال ۲۰۱ هجری از مدینه راهی دیار توس می‌شود اما به‌سبب عواملی که دلایل آن در تاریخ به‌وضوح بیان شده بین مسیر و در نزدیکی شهر قم گویا مسموم شده و به همراهان خود توصیه می‌کند که راهی دیار قم شوند، این بانوی بزرگوار به‌مدت ۱۷ روز در بیت النور میهمان مردم قم شده و از دنیا می‌رود و  بعدازآن برای همیشه میزبان مجاوران و اهالی این شهر مقدس می‌شود.

حرکت دسته عزای رحلت شهادت‌گونه حضرت معصومه(س) از بیت‌النور تا حرم مطهر

از بیوت مراجع معظم تقلید و مسجد مقدس جمکران گرفته تا در کوچه‌پس‌کوچه‌ترین نقاط شهر مجالس روضه و عزای کریمه اهل‌بیت(س) برپاست، مسیرهای منتهی به حرم مطهر شاهد خیل عظیم زائران و مجاورانی بوده که از ساعت‌های ابتدایی امروز خود را به جوار امن کریمه اهل‌بیت(س) می‌رسانند.

دسته عزای باشکوه رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با حضور جمع کثیری از مردم از بیت‌النور محل عبادت ۱۷روزه کریمه اهل‌بیت(س) آغاز شده و با شکوه و عظمت ویژه‌ای به‌سمت حرم مطهر در حال حرکت است.

فضای حرم مطهر و معابر شهر قم سیاه‌پوش شده و نم بارانی که از دقایق ابتدایی امروز باریدن گرفته حال‌وهوای خاصی به شهر قم داده است، در تمام صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر مراسم عزاداری و روضه‌خوانی برپاست، خادمان حرم مطهر خود را برای مراسم شمع‌گردانی که هرساله به‌مناسبت رحلت شهادت‌گونه این بانوی باکرامت برگزار می‌شود آماده می‌کنند.

بوی خوش اسپند و عود از کنار ایستگاه‌های صلواتی به مشام می‌رسد و حرارت چای زغالی که در این روز ابری و بارانی صحنه‌های زیبایی از روزهای نه‌چندان دور اربعین را در یادها زنده می‌کند، قم یکپارچه امروز به عزای بانویی نشسته که این شهر فلسفه وجودی خود را از یمن وجود بابرکت کریمه اهل‌بیت(س) می‌داند.

 

نظر شما
پرونده ویژه