چگونه از خود و اطرافیان در مقابل بیماری آنفلونزا حفاظت کنیم؟

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۱۱:۰۲:۲۰
کد خبر: ۸۰۰۳۵۶
چگونه از خود و اطرافیان در مقابل بیماری آنفلونزا حفاظت کنیم؟
بیماری آنفلوانزا یک بیماری تنفسی ناشی از آلودگی با ویروس آنفلوانزا است. این بیماری بسیار عفونی بوده، به سرعت می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. آنفلوانزا و سرماخوردگی دو بیماری متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، انواع ویروس آنفلوانزا: آنفلوانزا خود انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع ویروس طبقه بندی می شود.

ویروس نوع A (آ): آنفلوانزای فوق حاد طیور یا آنفلوانزای پرندگان و برخی از آنفلوانزاهای انسانی در این دسته قرار دارند؛ در واقع خطرناکترین نوع آنفلوانزاها در این دسته قرار می گیرند که مرگ و میر بیشتری به دنبال دارند.

لازم به ذکر است برخی انواع آنفلوانزای انسانی سرعت واگیری بالایی دارند به همین دلیل درصورت ابتلای یک فرد در فاصله زمانی کوتاهی  بیماری به طیف جمعیت بالایی انتشار می یابد از طرفی برخی انواع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در صورت انتقال به انسانی میزان مرگ و میر بالایی برای انسان دارند و از آنجا که ویروس آنفلوانزا این توانایی را دارد که با سایر ویروس های آنفلوانزا ترکیب و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماری زا با توانایی ایجاد ویروس آنفلوانزای جدید را دارد که هم سرعت انتقال بالا و هم میزان مرگ و میر بالا داشته باشد ؛ لذا لازم است پیشگیری از ترکیب شدن ویروس ها سرلوحه برنامه مراقبت آنفلوانزا قرار گیرد؛ در واقع لازم است اگر فردی مبتلا به آنفلوانزای انسانی است مراقبت های لازم را انجام دهد تا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در طیور کشور موجود است مبتلا نشود و تمامی تلاش های گروه های بهداشتی بر این مقوله استوار است که از نوترکیبی این ویروس پیشگیری نماید.

از آنجا که ویروس، قابلیت تغییر شکل دارد، ممکن است ویروسی که به بدن فرد وارد می شود تغییر شکل دهد و به ویروسی جدید و ناشناخته تبدیل شود (پاندمی آنفلوانزا ناشی از این گونه های جدید و خطرناک ویروس آنفلوانزا می باشد که معمولا هیچ یک از افراد جامعه نسبت به آن ایمنی ندارند)؛ لذا می تواند باعث انتشار جهانی (پاندمی) گردد.

پس از یک دوره حمله آنفلوانزا که در زمان پاندمی اتفاق می افتد، افرادی که در آن زمان با ویروس مواجهه داشتند و جان سالم به در برده اند، نسبت به این نوع ویروس مقاوم می شوند، در نتیجه میزان خطر مرگ ناشی از ابتلا به این نوع ویروس در آن دسته از مردم کاهش می یابد. مانند ویروس آنفلوانزای نوع H1N1/P که در سال 1388 پاندمی بود و در جهان باعث مرگ و میر عده زیادی از مبتلایان شد ولی پس از حدود 3 سال وضعیت جهان از پاندمی به حالت عادی بازگشت و ویروس به صورت فصلی در جوامع وجود دارد و هرساله تعدادی از مردم در تمامی استان ها به این ویروس مبتلا می شوند ولی خوشبختانه تعداد مرگ و میر بسیار کم و فقط به تعدادی از افراد با سیستم ایمنی پایین، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن و ... محدود شده است (در نتیجه توجه خاص به این افراد از نظر ایجاد مصونیت، فاصله از بیماران و ... ضروری است)

2 و3. ویروس نوع B(بی) و C (سی): فقط در انسان ایجاد بیماری می کند و هیچگاه پاندمی ایجاد نمی کند. بیشتر آنفلوانزاهایی که افراد مبتلا می شوند از این دو نوع می باشد، مرگ و میر کمتری دارند.

* علائم بیماری آنفلوانزا: علائم در همه انواع با اختلافات جزیی، مشابه است. علائم شامل:         

تب (معمولا بالای 38/5 درجه سانتی گراد)  + حداقل یکی از علائم سرفه، گلودرد، درد عضلانی، سردرد، سرگیجه، دل درد،‌ دل پیچه، اسهال و استفراغ و ... است.

*پیشگیری از آنفلوانزا                                                                                    

پیشگیری از آنفلوانزای پرندگان:

رعایت اصول بهداشت فردی

نزدیک نشدن و دست نزدن به لاشه هرگونه پرنده یا ماکیان

حتی الامکان اجتناب از نگهداری پرندگان یا ماکیان در محل سکونت

اجتناب از صید یا خرید پرندگان آزاد پرواز حتی الامکان در فصل شیوع آنفلوانزا

مغزپخت کردن مرغ و تخم مرغ و پرهیز از مصرف تخم مرغ عسلی حتی الامکان در فصل شیوع آنفلوانزا

مراجعه به پزشک و اطلاع رسانی وی در صورت بروز علائم بیماری (درصورت شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در پرندگان محل زندگی یا کار ، پزشک خود را مطلع نمایید)

*پیشگیری از آنفلوانزای انسانی:

تقویت سیستم ایمنی

تغذیه مناسب مثل مصرف انواع خوراکی هایی چون مغزها، سبزیجات، میوه جات و ..

استراحت کافی

ورزش و نرمش سبک

دوری از استرس

گرم نگه داشتن بدن به تناسب دمای محیط

گرم نگه داشتن دمای فضای محل زندگی (دمای مناسب= 21 تا 24 درجه)

تهویه هوا در اتاق ها و به خصوص  اماکن تجمعی

شستشوی کامل دست ها قبل از مصرف هرگونه خوراکی و پس از ورود به منزل

تزریق واکسن آنفلوانزا به ویژه برای افراد بالای 65 سال، زیر 5 سال، بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای و مزمن و زنان باردار

*پیشگیری از انتقال آنفلوانزا به دیگران (توسط بیماران)

 پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه

حفظ فاصله 5/1 - 1 متری از سایر افراد به ویژه گروه های پرخطر (بالای 65 سال، زیر 5 سال، بیماران زمینه ای و زنان باردار)

استراحت و ماندن در منزل (یکی از بهترین کمک کننده ها در سیر بهبودی است).

پرهیز از حضور در اماکن تجمعی

پرهیز از از دیده بوسی، دست دادن و مصافحه

دفع دستمال های استفاده شده در سطل درب دار

ضدعفونی وسایل و تجهزات بیمار (وایتکس، الکل و ...)

شستشوی کامل دست ها چندین بار در روز

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز