درختان سرو کهک و چنار نایه قم در فهرست ملی ایران به ثبت رسید

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۱۳:۱۳:۴۶
کد خبر: ۸۰۱۸۳۳
درختان سرو کهک و چنار نایه قم در فهرست ملی ایران به ثبت رسید
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: درختان سرو کهک و چنار نایه این استان با توجه به قدمت بالا و شاخصه های برجسته شان، در فهرست ملی میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حمید یزدانی گفت: در جلسه کمیته ملی ثبت میراث طبیعی که با حضور کارشناسان، صاحبنظران و مسئولان مربوطه برگزار شد، سرو کهک و چنار نایه قم واجد ارزش ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی شناخته شد.

وی ادامه داد: سرو آفین واقع در شهر کهک درختی کهنسال با تنه ای ضخیم، توخالی و زیبا می باشد که در مزارع حاشیه جنوب غرب کهک قرار دارد؛ محیط تنه این درخت در حدود 5.5 متر و ارتفاع آن از سطح زمین نیز 17 متر است.

وی خاطرنشان کرد: تنه سرو کهنسال آفین به دلیل سن بالا از درون خالی شده که خالی بودن تنه آن جلوه خاصی به درخت داده است؛ این سرو به دلیل قدمت زیاد و ارزش فراوان، شایسته حفاظت جدی است.

یزدانی افزود: سرو آفین شهر کهک یادگاری از قرن های گذشته است و می تواند به عنوان نمادی از زندگی قدیم مردم منطقه باشد و از سوی دیگر به عنوان کهنسال ترین موجود استان قم با سنی در حدود یک هزار و 200 سال دارای ارزش ثبت به عنوان یک اثر طبیعی ملی است.

وی بیان کرد: درخت چنار کهنسال روستای نایه نیز درختی قطور و بزرگ است که در مجاورت امامزاده روستای نایه و در بستر رود فصلی روستا قرار گرفته است.

وی با بیان این که نگهداری از درخت چنار توسط مردم روستا به خوبی انجام شده، ادامه داد: عمر درخت چنار روستای نایه بیش از 500 سال برآورد می شود و این درخت با وجود سن بالا، شاداب و سرحال است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز