ورود ۳۴۵ هزار راس دام به دامشهر قم/تلاش برای کاهش قیمت گوشت در قم

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۱۳:۴۰:۲۲
کد خبر: ۸۰۶۵۵۹
ورود ۳۴۵ هزار راس دام به دامشهر قم/تلاش برای کاهش قیمت گوشت در قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: میزان ورود دام های سبک و سنگین به مجتمع دامشهر قم در سال گذشته 529 هزار راس دام بود که این رقم در 9 ماهه سال جاری به 345 هزار راس دام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمدرضا طلایی در نشست مشترک کمیسیون های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان های همجوار (قم، اصفهان، سمنان، مرکزی و تهران) در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قم، بر جابجایی دام ها با صدور مجوز تاکید و اظهار کرد: در این زمینه نیازمند همکاری و مشارکت استان های همجوار هستیم، از این رو درخواست داریم، تلاش کنند که هیچ دامی بدون مجوز از استان ها وارد و یا خارج نشود و نیز در امر صدور مجوز حساسیت و نظارت لازم انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: باید به گونه ای عمل شود؛ کسی که می خواهد اقدام به قاچاق دام کند، امنیت نداشته باشد.

وی؛ اجرای گشت مشترک با همکاری نیروی انتظامی و سازمان تعزیرات حکومتی و دامپزشکی، مسدود کردن کلیه راه آب های مجتمع دامشهر با نرده، ثبت در سامانه و پلاک کوبی دام های خروجی از میدان دام و صدور مجوز دام های پلاک کوبی شده توسط دامپزشکی را از جمله برخی از اقدام های انجام شده در زمینه کنترل انتقال دام در این استان برشمرد.

طلایی گفت: در سه هفته اجرای طرح در دامشهر و مبادی ورودی و خروجی استان قم، 300 راس دام سبک و 14 راس دام سنگین کشف و در این زمینه پنج پرونده تشکیل شده است.

وی با اشاره به ویژگی های قم در بخش کشاورزی گفت: ظرفیت سازی مناسب در مجتمع های دامپروری و نواحی صنعتی و نیز برخورداری از توانایی تولید و مبادله دام و فرآورده های دام و طیور و تمایل به سرمایه گذاری در بخش دام از جمله ظرفیت های این استان است.

وی با بیان این که 43 هزار و 494 تُن گوشت قرمز در این استان تولید می شود و نیاز قم در این زمینه 15 هزار و 852 تن است، خاطرنشان کرد: قم در این رابطه، رتبه سیزدهم را در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم اضافه کرد: از این میزان؛ مقدار 35 هزار و 584 تن تولیدات مربوط به دام سنگین و هفت هزار و 910 تن تولیدات مربوط به دام سبک می شود.

طلایی با اشاره به وضعیت کشتارگاه های دام در این استان اظهار کرد: ظرفیت کشتار دام سنگین در روز 40 راس و ظرفیت کشتار دام سبک در روز 2 هزار و 100 راس است.

وی درباره مجتمع دامشهر قم گفت: از ابتدای سال 1360، بحث انتقال دامداری ها به خارج از شهر در قم مطرح شد که در سال 1376 با تشکیل شرکت بهپرور دامشهر قم عملا کار اجرایی انتقال دام به خارج از شهر شروع شد.

وی اضافه کرد: مجتمع پرواربندی دامشهر قم در فاصله 13 کیلومتری شمال غربی شهر قم و در مسیر جاده قم به گازران و ساوه و در جنوب شرقی کوه نمک واقع شده است.

طلایی ادامه داد: ظرفیت کل مجتمع دامشهر173 هزار و 360 راس دام است که تعداد کل واحدهای آن یک هزار و 278 واحد است که 571 واحد گوساله پروار به ظرفیت 39 هزار و 260 راس و 707 واحد گوسفند پروار به ظرفیت 134 هزار و 100 راس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: مجتمع مذکور، یک باب میدان عرضه دام به مساحت حدود پنج هکتار و 32 باب کاروانسرای دامی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز