انتقاد استاندار قم از برخی دستگاه های اداری/ادارات با شفافیت پاسخگو باشند

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۱۳:۴۷:۴۸
کد خبر: ۸۱۴۶۳۸
انتقاد استاندار قم از برخی دستگاه های اداری/ادارات با شفافیت پاسخگو باشند
استاندار قم گفت: پاسخگویی مسئولان و سازمان های دولتی این استان به مطالبات مردم کمرنگ است و دستگاه ها باید در این زمینه فعال تر باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بهرام سرمست در جلسه «ستاد صیانت از حقوق شهروندی، سلامت اداری و عفاف و حجاب» در تالار معصومیه فرمانداری قم با بیان اینکه رضایتمندی مردم باید در صدر تمام اولویت های دستگاه های اجرایی باشد افزود: نباید برای ارزیابی عملکرد دستگاه های اداری، تنها به گزارش بازرسان اکتفا کرد، بلکه باید میزان رضایتمندی مردم از دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

وی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد فعلی دستگاه ها را ناکارآمد دانست و گفت: باید با اصلاح روند ارزیابی عملکرد دستگاه ها به دنبال ارتقای رضایتمندی مردم بود.

سرمست گفت: مسئولان استان خود را برای پاسخگویی به مطالبات مردم و شفاف سازی عملکرد خود آماده کنند تا رابطه گفتمانی متقابل میان دولت الکترونیک و شهروند الکترونیک ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به ورود به پنجمین دهه انقلاب گفت: در ابتدای این دهه بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب، دارای فرازهای مختلفی است که این بیانیه برای تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و باید در سرلوحه کار آنها باشد.

استاندار قم افزود: این بیانیه چشم انداز روشنی است که در هفت محور تببین شده و وظیفه ما حفظ ارزش های انقلاب و تبیین دستاوردهای انقلاب در حوزه علم و پژوهش، اقتصادی، عدالت، عزت ملی، استقلال و سبک زندگی است.

سرمست، مردم را سرمایه اصلی انقلاب برشمرد و گفت: مفهوم حقوق شهروندی در نظام جمهوری اسلامی از مبانی نظری بسیار مستحکمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی برگرفته از آموزه های دینی است تاکید کرد: پاسداری از حقوق شهروندی و همت برای اجرای آن از جمله وظایف دستگاه های اجرایی استان است که باید ضمن آشنایی با آن مبانی این منشور عملیاتی شود.

وی گفت: حقوق شهروندی شامل حقوق مختلفی است که رابطه دولت و ملت و حقوق آنها را مورد اشاره قرار داده است.

سرمست با اشاره به وظایف تاریخی دولت ها گفت: مهمترین وظیفه دولت ها در ابتدا تامین امنیت مرزی بوده است ولی تکلیف دولتمردان در عصر حاضر به ایجاد، صیانت و بسط آزادی، رفاه، آسایش و رعایت حقوق مردم تغییر کرده است.

استاندار قم گفت: رابطه دولت و شهروندان باید مورد مطالعه قرار گیرد تا رعایت حقوق شهروندی و صیانت از این حقوق در دولت ها به طور دقیق ارزیابی شود.

وی مبارزه با فساد، پاسخگویی مسئولان، قانون گرایی، کارایی و اثربخشی را از مولفه های حکمرانی خوب دانست و گفت: تحقق دولت الکترونیک یکی از مولفه های حکمرانی خوب در راستای تامین حقوق شهروندی است.

استاندار قم با بیان این که ارائه خدمت به مردم باید به صورت شبانه روزی باشد گفت: تحقق این امر مهم منوط به ایجاد دولت الکترونیک است.

وی ادامه داد: دولت الکترونیک فاصله ها را کم و از فساد جلوگیری می کند و موجب شفاف سازی و افزایش رضایتمندی مردم می شود.

وی با تاکید بر این که میزان تحقق دولت الکترونیک شاخصه میزان رعایت حقوق شهروندی است گفت: باید علاوه بر دولت الکترونیک، شهروند الکترونیک نیز تربیت شود تا علاوه بر آگاهی به حقوق شهروندی، از روش های قانونی برای پیگیری حقوق خود استفاده کند و همچنین از سواد رسانه ای لازم نیز برخوردار باشد.

سرمست، ادامه داد: برای ارزیابی میزان باسوادی شهروندان معیار باسوادی تنها به خواندن و نوشتن محدود نمی شود، بلکه امروز سواد رسانه ای به عنوان یک الزام برای تحقق دولت الکترونیک ضروری است که در این زمینه نقش سازمان های مردم نهاد بسیار کلیدی می باشد.

نظر شما