ششمین همایش ملی سلامت معنوی در قم برگزار شد

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۱۴:۳۷:۳۲
کد خبر: ۸۱۵۵۲۶
ششمین همایش ملی سلامت معنوی در قم برگزار شد
ششمین همایش ملی سلامت معنوی با حضور مسئولان کشوری و استانی در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، ششمین همایش ملی سلامت معنوی پیش از ظهر امروز با حضور مسئولان کشوری و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و با سخنرانی ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم آغاز به کار کرد.

در مراسم آغاز به کار این همایش، ابوالفضل ایرانی خواه با اشاره به اینکه  برای چهارمین بار بوده که همایش ملی سلامت معنوی در قم برگزار می‌شود، اظهار داشت: طی یکی دو قرن اخیر بالأخص دوره غلبه مادیت بر معنویت که هم‌زمان با رشد علوم مختلف شد، انفکاک و جدایی معنویت از جامعه رقم خورد.

وی افزود: در نگاه مادی گرایانه، علوم مختلف نه‌تنها با باورهای دینی و معنوی جدایی داشتند، حتی بزرگان علم این را تلقین کردند که نگاه به مادیت اصلی‌ترین عامل پیشرفت بشریت خواهد شده و لطمات شدیدی بر پیکره جوامع وارد کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان مصادیقی که لطماتی نگاه مادیگرایانه بر جوامع وارد کرد، گفت: ضرورت توجه کامل به تمامیت انسان و به‌ویژه نگاه خداباوری در زمینه پزشکی در دوران معاصر بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است.

ایرانی خواه با اشاره به دیدگاه‌های مختلف اندیشمندان و جوامع به دین ابراز کرد: معنویت در دهه‌های اخیر مطرح و جمعی از اندیشمندان جامعه پزشکی نیز تعریف غیرمادی و معنوی از دین را در سلامت انسان وارد کردند.

وی برگزاری چنین همایش‌هایی را در راستای تعمیق نگاه معنوی به انسان دانست و افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی در قم مقدس، به‌عنوان حرم اهل‌بیت(ع) که برخوردار از بزرگ‌ترین مجامع و محافل علمی اسلامی جهانی بوده و مراکز بزرگ دینی از سراسر جهان در این مکان مقدس  وجود دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: امیدواریم و اطمینان داریم با این نگاه عمیق و مقدسی که برای تحقیق و تفحص در قم مقدس انتخاب‌شده به‌زودی شاهد تعریف کامل از انسان و حقایق علمی و سلامت معنوی برای سراسر جهان و محققین و منصفین باشیم.

ارسال 200 مقاله به دبیرخانه ششمین همایش ملی سلامت معنوی

دبیر ششمین همایش سلامت معنوی نیز گفت: برای برگزاری این همایش از میان 200 مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه همایش، 130 مقاله علمی پذیرفته‌شده است.

‌حسن ابوالقاسمی ‌اظهار داشت:هدف فرهنگستان علوم پزشکی در زمینه سلامت معنوی نهادینه کردن این مقوله در مراکز پزشکی است، به‌ویژه اینکه پیوند عمیقی با مردم‌داریم درنتیجه بجاست که سلامت معنوی را در زمینه‌های مختلف پیشگیری ابتدایی و آموزشی نهادینه کنیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه در زمینه سلامت معنوی با حوزه علمیه گفت: در قالب این تفاهم‌نامه در فرهنگستان علوم پزشکی با مدیریت دکتر مرندی، حمایت از پایان‌نامه‌های سطح دکترا در حوزه و دانشگاه داریم.

دبیر ششمین همایش سلامت معنوی عنوان کرد: پروژه‌های تحقیقاتی و کنفرانس سالیانه سلامت معنوی ازجمله اقداماتی بوده که در زمینه نهادینه شدن سلامت معنوی در جامعه انجام‌شده است، همچنین امیدواریم با وزارت بهداشت و فرهنگستان و حوزه علمیه به‌عنوان اقدام مشترک بین حوزه و دانشگاه اقدامات قابل‌توجهی انجام دهیم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه برای برگزاری این همایش از میان 200 مقاله ارسال‌شده 130 مقاله علمی پذیرفته‌شده است، گفت: اگر مشارکت دانشگاه علوم پزشکی قم و همچنین دانشکده سلامت و دین نبود، قطعاً نمی‌توانستیم این همایش را در قم برگزار کنیم.

وی با اشاره به نشست‌های تخصصی این همایش ابراز کرد: 5 پنل در این همایش تدارک دیده‌شده که درباره راهکارهای اجرایی ارتقای سلامت معنوی  و راهکارهای سلامت معنوی اسلامی و مبنای قرآن و سیره اهل بیت(ع) ازجمله آن‌ها است.

دبیر ششمین همایش ملی سلامت معنوی در پایان خاطرنشان کرد: امسال قرار هست از دکتر شیبانی به‌عنوان یکی از الگوهای سلامت معنوی که الگوی بی‌بدیلی در قرن اخیر هست را به عموم معرفی کنیم.

‌خاطرنشان می‌شود ششمین همایش ملی سلامت معنوی در روزهای پنجشنبه و جمعه، دوم و سوم اسفندماه در قالب 5 پنل برگزار می‌شود که راهکارهای اجرایی ارتقای سلامت معنوی اسلامی؛ راهکارهای سلامت معنوی اسلامی و مبنای قرآن و سیره اهل بیت(ع) و سلامت معنوی اسلامی، مبانی و رویکردهای تمدنی ازجمله نشست‌هایی است که در این همایش برگزار می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز