رئیس سازمان نظام مهندسی قم عنوان کرد

توسعه ساخت و سازها در قم/انتقاد از نماهای رومی در قم

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۱۱:۰۹:۰۰
کد خبر: ۸۱۶۰۱۲
توسعه ساخت و سازها در قم/انتقاد از نماهای رومی در قم
رئیس سازمان نظام مهندسی قم گفت: در استان قم شاهد توسعه ساخت و سازهای ساختمانی هستیم که این امر در ساختمان های 2 تا 5 طبقه بیشتر نیز بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم،  مهندس امین مقومی در نشست خبری که در آستانه روز مهندس برگزار شد، گفت: در ابتدای دوره هشتم هیأت مدیره قرار داریم و گزارشی از دوره هفتم هیأت مدیره ارائه خواهم کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: در آغاز دهه پنجم انقلاب قرار داریم و قانون نظام مهندسی ساختمان پس از پیروزی انقلاب صورت گرفت. گرچه همچنان نقص فراوانی وجود دارد و امیدوواریم بتوانیم این نقص ها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه دوم فارغ التحصیلان را در حوزه مهندسی جهان دارد، تصریح کرد: این هم آسیب است و هم قوت و مسئولان باید برنامه ریزی های لازم را در این زمینه داشته باشند. در حوزه اجرای مقررات ملی ساختمان اقدامات خوبی انجام گرفته اما در برخی حوزه ها نظیر انرژی خلأ داریم.

مقومی، استان قم را جزو 5 استان برتر کشور در زمینه اجرای مقررات ملی خواند و ادامه داد: در بیانیه گام دوم رهبری به برخی موضوعات به نظام مهندسی اشاره شده که شاخص ترین آنها بحث سبک زندگی است. سبک زندگی مستقیما با موضوع معماری و شهرسازی در ارتباط است و در سیاست های کلی نظام نیز بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده مشاهده می شود.

وی به فعالیت های صورت گرفته در زمینه قانون نظام مهندسی و اجرای آن اشاره کرد و ادامه داد: کارهای انجام گرفته به گونه ای است که تقریبا کسی وجود ندارد که درباره استحکام بنا شک و شبهه داشته باشد اما در برخی معماری ها نظیر نمادهای نامناسب رومی و در بحث ایمنی نیز مشکل داریم که گاهی خطر آن از زلزله بیشتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغیه جدی وزیر کشور درباره برخورد با تخلفات ساختمانی خیر داد و تأکید کرد که اگر بخواهیم نگاهی به آینده و شهر داشته باشیم باید به این مساله نیز پرداخته شود تا سرمایه های ملی از بین نرود و فضای اجتماعی نظیر فضای سبز نیز با مشکل مواجه نشود.

وی راه اندازی مجری ذیصلاح را از اقدامات خوب دوره هفتم عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در سه سال گذشته در زمینه مقاوم سازی بافت فرسوده نیز کارهای خوبی انجام گرفته و هم اکنون بیش از 100 نفر در حوزه نظارت مشغول به فعالیت هستند. کسانی که نمی خواهند خانه فرسوده خود را تخریب کنند می توانند با مشورت این افراد به مقاوم سازی آن بپردازند.

مقومی به تشریح برنامه های انجام شده توسط سازمان نظام مهندسی پرداخت و گفت: در حوزه خدمات و ترافیک، گودبرداری، حضور در کارگروه های شهری، توجه به مساله جوش، آموزش و پژوهش، حضور در برنامه رادیویی، ارائه خدمات به ایثارگران و محرومان و فراهم شدن امکان صدور پروانه در حوزه ساخت و تولید، برنامه های مطلوبی انجام گرفته است.

وی از ایجاد دفاتر مشاور برای حذف دلالی گری به عنوان یکی دیگر از خدمات سازمان نظام مهندسی یاد کرد و بیان داشت: توسعه خدمات الکترونیک نیز از مواردی است که با جدیت پیگیری شده و هم اکنون ارتباط با شهرداری، در حوزه آموزش و رفاه و عضویت، صدور شناسنامه فنی و بحث احراز هویت کاملا الکترونیک شده و در زمینه ارسال و کنترل نقشه نیز به صورت آزمایشی در حال الکترونیکی کردن هستیم و امیدواریم این مساله از سال آینده اجرایی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از حضور مشاوران غیربومی در استان انتقاد کرد و گفت: برخی مشاوران از شهرها و استان های مجاور در قم حضور می یابند و با قیمت پایین به مشاوره می پردازند اما پس از آن نه حضوری دارند و نه پاسخگو هستند.

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره افزایش نماهای رومی در استان گفت: شورای سیما و منظر شهری شکل گرفته و جلساتی به صورت هفتگی برگزار می شود، اما اقدامات در این زمینه جدی نیست و در جایگزین کردن نماها نیز به خوبی عمل نکرده ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز