رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

تولیدات کشاورزی قم بالاتر از میانگین کشوری است

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۹:۵۲:۵۹
کد خبر: ۸۱۶۴۳۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: 56 صدم درصد محصولات کشاورزی ایران در این استان تولید می شود و این آمار با توجه به منابع آبی موجود قم، دو صدم درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد رضا طلایی در جلسه تجلیل از مهندسان کشاورزی در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: 46 صدم درصد اراضی زیر کشت کشور در قم وجود دارد.

وی در ادامه، کمبود منابع آبی را بزرگترین چالش کشاورزی قم دانست و افزود: 500 میلیون مترمکعب حجم روان آب هایی که به استان ورود پیدا می کرده به صفر رسیده است.

وی یادآور شد: سالانه بیش از چهار هزار هکتار زمین کشاورزی قم تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار می گیرد و تا پنج سال آینده همه زمین ها به این سیستم مجهز خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه طی هشت سال گذشته به هیچ وجه دنبال توسعه کشاورزی قم نبودیم، چراکه به صلاح این استان نبوده است، اضافه کرد: افزایش عملکرد بهره وری و اصلاح ساختار را دنبال کردیم و برای تحقق این امر استفاده از فناوری روز، مکانیزاسیون و خدمات فنی مهندسی را در دستور کار قرار دادیم و با زیرساخت های آماده شده در دولت تدبیر و امید، به طور حتم شرایطی بهتر از گذشته خواهیم داشت.

طلایی همچنین با اشاره به اجرای آزمایشی طرح الگوی کشت در قم به عنوان نخستین استان کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه طرح های موفقی از سوی کارشناسان کشاورزی ارائه و اجرا شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد حوزه نظام مهندسی قم افزود: نظام مهندسی در ابتدای شکل گیری خود با مشکل هایی مواجه بود، ولی امروز جایگاه خوبی پیدا کرده است.

طلایی در ادامه با بیان اینکه در بخش های دامپروری و گلخانه، کارشناسان خوب و موفقی در قم فعالیت می کنند، گفت: سه شهرک گلخانه ای را در استان ایجاد کردیم.

وی همچنین گفت: عدم آموزش، ملموس ترین خلاء نظام مهندسی استان بوده به همین علت در چهار سال گذشته قم به عنوان نخستین استان از محل اعتبارات ترویج، برای آموزش هزینه کرده است.

وی تصریح کرد: هر چقدر مهندسان کشاورری توانمندتری را تربیت کنیم، در زمینه اشتغال با مشکل های کمتری مواجه خواهیم شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز