لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۱۱:۰۱:۵۶
کد خبر: ۸۱۸۹۰۴
لزوم توجه به شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی
یکی از نخبگان استان قم گفت: انتظار و خواهش بنده این است که به همه منویات مقام معظم رهبری درمورد مسائل مربوط به نخبگان علمی کشور جامه عمل پوشانده شود. ازجمله اینکه نسبت به شرکت های دانش بنیان به خصوص در حوزه علوم انسانی حمایت های لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، نخبه پروری و استفاده از ظرفیت های نخبگان جامعه نکات برجسته و مهمی بوده است که همواره مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته و فرموده اند که باید از ظرفیت و پتانسیل این افراد استفاده کنیم.

یکی از نکات مهم معرفی این چهره هاست که در این راستا به سراغ یکی از نخبگان استان رفته و با وی به گفتگو نشسته ایم.

لطفا خودتان را کامل معرفی و رشته تحصیلی و اقدامات علمی که انجام می دهید را بیان کنید.

بنده «سید حسین موسوی کانی» متولد شهرستان بابل از استان مازندران هستم، پس از گذراندن سطوح متوسطه و اخذ مدرک دیپلم در رشته ریاضی فیزیک و قبولی در دانشگاه در رشته علوم کامپیوتر مسیر علمی بنده عوض شد، با انصراف از حضور در دانشگاه و پس از گذراندن خدمت مقدس سربازی تصمیم به تحصیل در حوزه علمیه گرفتم. سطح یک حوزه را به حول و قوه الهی در مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر تحت اشراف حضرت آیت الله دارایی (حفظه الله) با موفقیت به اتمام رسانده و پس از آن برای تحصیل در سطوح عالی و خارج حوزه، عازم قم شدم.

در دوران تحصیل در سطح یک همواره دغدغه ذهنی بنده این بود که چگونه می توان معارف و مفاهیم قرآن کریم را به صورت کاربردی و متناسب با نیازهای روز در اختیار جامعه قرار داد لذا در دوره های مختلف مفاهیم قرآنِ موسسات حوزوی و غیر حوزوی شرکت کرده و از محضر اساتید مختلفی بهره بردم. در این مدت سعی نمودم با برگزاری کلاس های مختلف در مساجد و پایگاه های شهرستان قائمشهر گوشه ای از معارف ناب قرآن کریم را در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهم. با این حال، اینگونه اقدامات را در جهت پاسخ دهی به مسأله مذکور کافی نمی دانستم تا اینکه با اهداف و برنامه های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تحت اشراف علامه مصباح یزدی(حفظه الله) در جهت اسلامی سازی علوم انسانی آشنا شدم.

با تحقیق گسترده به این نتیجه رسیدم که تنها مرکزی که به معارف قرآنی با این نگاه می نگرد، این موسسه است. با شرکت در آزمون های ورودی این مرکز موفق به قبولی شدم و در کنار درس و بحث حوزه ، شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته تفسیر و علوم قرآن در این موسسه نمودم.

گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه امام خمینی در راستای هدف اسلامی سازی علوم انسانی و بر این اساس که یکی از دو پایه این فرآیند بهره گیری از معارف قرآنی است در حال پرورش محققین و اندیشمندانی می باشد که با به کارگیری اصول و ضوابط تفسیری، انسان شناسی قرآنی را در اختیار سایر گروه های موسسه قرار داده تا بر اساس آن، محققین رشته های مختلف علوم انسانی پس از شناخت دقیق مسائل و موضوعات رشته های خود به نظام سازی اسلامی بر پایه انسان شناسی قرآنی در آن رشته ها بپردازند.

همانطور که مستحضرید غرب سال هاست که بر پایه شناخت صرفاً مادی و تک بعدی خود نسبت به انسان علوم انسانی خود را پی ریزی کرده و آن را به جوامع دیگر از جمله جامعه اسلامی تحمیل نموده است.طبق بیانات رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای انقلاب ما مراحل مختلفی دارد که تغییر نظام سیاسی مرحله اول آن بود، برای اینکه تمدن نوین اسلامی به شکل کامل آن تحقق یابد باید تمامی شئونات آن اعم از نظام سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و مدیریتی و آموزشی و... اسلامی گردد. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) -علی رغم بی مهری ها و بی انصافی هایی که از سوی برخی از مسئولان اجرایی و اندیشمندان دانشگاهی نسبت به اصل این هدف می شود- در این راستا در حال فعالیتی مجدّانه و دقیق است.

از جمله بزرگترین گرفتاری های جوامع اسلامی طبق بیانات مقام معظم رهبری دوری از قرآن است که مصداق بارز آن، بهره نگرفتن از معارف قرآن در جهت اسلامی سازی علوم انسانی می باشد که معلول دیدگاه عدم امکان اسلامی سازی علوم انسانی است که متأسفانه برخی از مسئولین و اندیشمندان دانشگاهی به آن معتقدند.

به نظر می رسد نیاز امروز جامعه ایجاب می کند که به رویکرد موضوعی در تفسیر قرآن بیش از گذشته توجه شود و معارف ناب قرآن کریم در قالب تفسیر موضوعی در اختیار جامعه قرار گیرد. یکی از موضوعات مهم امروز، مسأله شناخت انسان می باشد که پایه و اساس علوم انسانی است. بر این اساس بنده بر خودم واجب دانستنم که در این عرصه وارد شده و در کنار اشتغال به تحصیل در دروس فقه و اصول تمام تلاش خود را در جهت این هدف به کار گیرم.

 

نخبگان

 

تعریف شما از نخبه بودن چیست و چرا به شما نخبه می گویند؟

نخبه کسی است که استعداد هایی را که خداوند به او عنایت کرده در جهت اهداف مورد رضایت او به کار گیرد نه اینکه این موهبتها را صرفاً برای تأمین منافع مادی خویش استفاده کند و به فرمایش مقام معظم رهبری -در دیدار با نخبگان علمی_ این استعداد های خدادادی را در جهت هدفی بزرگ یعنی تبدیل کشور ایران به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف، صاحب حرف نو در مسائل بشری و در مسائل بین‌المللی، دارای عزّت، سرشار از معنویت و ایمان و برافرازنده‌ی پرچم تمدّن نوین اسلامی، به کار گیرد.

با توجه به این توضیح، بنده خودم را لایق این عنوان نمی دانم؛ اینکه انسان خالصانه استعدادهای خدادادی را بدون چشم داشت مادّی در جهت این هدف مقدس به کار گیرد و از هر گونه تلاشی در این زمینه دریغ نکند، کار بزرگی است.

اما علت دادن این عنوان به بنده بر اساس ضوابطی است که بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی ممتازین علمی و تحصیلی در نظر گرفته است. بنده در طول این مقطع کارشناسی سعی کردم تا حد امکان از تلاش علمی فرو گذار نکنم و در نتیجه به لطف و عنایت خدا در طول این مقطع از جمله ممتازین تحصیلی بوده ام.

 

به نظر شما مردم چه انتظاری از نخبگان دارند و نخبگان باید چه اقدامی انجام دهند؟

مردم بزرگوار ایران از نخبگانِ عرصه های مختلف از جمله نخبگان علمی انتظار خدمت دارند. اینکه با تلاش بی وقفه و پیگیر در رشته های تخصصی خود و توکل بر خدا ، سبب اعتلای ایران اسلامی شوند؛ اینکه از امکانات و شرایط علمی که برای آنها فراهم می شود خالصانه و با هدف خدمت، استفاده حداکثری کنند.

 

بنیاد نخبگان چه اقدامی در راستای معرفی شما انجام داده و یا اینکه چه انتظاری از بنیاد دارید؟

ضمن تشکر از مسئولین این مرکز به خصوص جناب آقای دکتر ستاری انتظار و خواهش بنده این است که به همه منویات مقام معظم رهبری درمورد مسائل مربوط به نخبگان علمی کشور جامه عمل پوشانده شود. ازجمله اینکه نسبت به شرکت های دانش بنیان به خصوص در حوزه علوم انسانی حمایت های لازم صورت گیرد. این برخورد و دیدگاه ناصحیح نسبت به اسلامی سازی علوم انسانی که به نظر می رسد طبق بیانات رهبر معظم  انقلاب، زائیده غرب زدگی و خود کم بینی باشد و در فضای دانشگاهی ما حاکم است با برگزاری نشست ها و همایش های تعاملی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. علاوه بر این زمینه های به کارگیری نخبگان علمی و نظرات آنها در عرصه های مختلف اجرایی و مدیرتی کلان کشور بیش از پیش فراهم گردد.

 

در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید.

از اینکه این فرصت و مجال را برای بنده فراهم نمودید از حضرتعالی و بنیاد ملی نخبگان تشکر می کنم.از خدای متعال توفیقات روز افزون شما و همکارانتان را در جهت خدمت به جامعه اسلامی خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

نظر شما