خاطره آیت الله نوری همدانی از آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۱۳:۵۸:۱۳
کد خبر: ۸۲۲۰۳۲
خاطره آیت الله نوری همدانی از آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی
آیت الله نوری همدانی با بیان خاطره ای از آیت الله بروجردی گفت: بنده محضر چند علمای بزرگ را درک کرده ام، یکی از آنها آیت الله بروجردی بودند که واقعا ایشان یک عالم بزرگ به شمار می روند که به غیر از سطح معنوی بالا، تحول علمی در حوزه ایجاد کردند و ایشان برای هر موضوع سیر تاریخی آن را از زبان عامه، علما و فقها بیان می کردند که در آن زمان تنها مرجع تقلید در عالم تشیع بودند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در همایش نقش کانون های مساجد در گام دوم انقلاب در بیست و ششمین سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به نقش علما گفت: علما در میان اقشار جامعه دارای وظایف بسیار مهمی هستند و روایات فراوانی نیز در این خصوص مطرح شده که باید همواره مد نظر باشد.

مرجع تقلید جهان تشیع بیان داشت: تکریم از علما همواره مورد تاکید اسلام است و این تکریم نیز به واسطه خدماتی است که آنها برای جامعه انجام داده که باید همواره مد نظر ما باشد.

وی با اشاره به کتاب ارزشمند نهج البلاغه گفت: مفتخر هستیم که کتابی به این ارزشمندی داریم که پس از قرآن کریم بوده و از نظر محتوا ارزشمند و شامل مطالبی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که باید نهج البلاغه را به عنوان دریایی از مطالب عنوان کرد.

آیت الله نوری همدانی گفت: خداوند نعمت های بسیاری به انسان ها داده است که در قرآن نیز بیان شده و علما نیز به عنوان پیروان انبیا موظف بوده که این نعمت ها را برای مردم بیان کرده تا مردم این نعمت ها را بشناسند و در مقابل این نعمت ها قدردان خداوند باشند.

این مرجع تقلید گفت: پیامبران با دلیل و برهان با مردم سخن می گفتند و کسانی که پیروان انبیا هستند و راه آنان را طی می کنند باید با دلیل و برهان با مردم صحبت کنند چرا که در عقل های مردم گنج های فراوانی وجود دارد و علما باید این گنج ها را به فعلیت برسانند.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در مورد آسمان در نهج البلاغه گفت: در آسمان و بالای سر مردم سقفی بسیار وسیع برافراشته شده که میلیاردها ستاره در این فضای وسیع در حرکت هستند و از لحاظ حجم، جرم، سرعت سیر و مسیرها متفاوت است اما آنها به گونه ای مقدر شده اند که هرگز با هم اصطکاک و تصادف ندارند که در کتاب نهج البلاغه درباره آسمان ها مطالب مهمی بیان شده است.

این مرجع تقلید گفت: علما وظیفه دارند به معیشت مردم نیز توجه داشته باشند چرا که مسئولیت آنان در برابر مردم بسیار بالاست امام راحل نیز در صحیفه نور در ۱۰ بخش به این مسئولیت سنگین علما اشاره کرده است.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به جایگاه مساجد گفت: از ابتدای اسلام در خصوص ساخت و احیای مساجد تاکید شده و مسائل مهم جامعه اسلامی مانند قضاوت ها و تصمیم ها در مسجد بوده چرا که مساجد سنگر است.

وی گفت: علما باید به امور مردم رسیدگی کنند و خداوند مردم را پس از پیامبران و ائمه به علما سپرده است که امر بسیار مهمی است و نباید فراموش شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خطاب به امامان جماعات مسجد گفت: امامان جماعات نباید تنها به خواندن نماز جماعت اکتفا کنند و علمای بزرگ با مردم دورادور مسجد در ارتباط بودند و فقرا را شناسایی و به مشکلات رسیدگی می کردند و با مردم بودند و در برابر آنان تواضع داشتند.

وی در ادامه به بیان خاطره ای از شیخ مرتضی حائری پرداخت و گفت: به دعوتشان به بیت ایشان رفتم و در آنجا شاهد بودم که عده زیادی از مردم قم حضور داشتند و شخصی نوشته هایی از مردم را برای آقا می خواندند که چه کسی بیمار، بی بضاعت، بی خانه یا مقروض است و ایشان افرادی را مامور رسیدگی به این افراد می کردند تا مشکلات آنان برطرف شود؛ این نقش علما و ائمه جماعات مساجد است که باید آقا شیخ مرتضی حائری برای ما الگو باشند.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: کسانی که در قلمرو مسجد هستند باید شناسایی شده و با اخلاق نیکو اسلام را ترویج کنند، علما و ائمه جماعات باید اخلاق و تواضع داشته و نظر کریمانه به مردم داشته باشند.

وی با اشاره به خطبه اول نهج البلاغه گفت: در این خطبه آمده است که خداوند از علما پیمان گرفت که در برابر ظالمان و در برابر مظلومیت مظلومین ساکت و آرام نباشند و همیشه توجه به جامعه داشته و به مظلومین و مستضعفین کمک کنند، که این جایگاه و شان علما را نشان می دهد.

این مرجع تقلید گفت: علم از مال بهتر است و هر چه علم را خرج کنیم بیشتر می شود اما مال هر چه خرج کنیم کمتر می شود.

وی گفت: طلاب و علما باید سعی کنند همانند بزرگان حوزه همچون شیخ مفیدها، شیخ طوسی ها، علامه طباطبایی ها و... باشند زیرا روایات متعددی داریم که برای ما درس است مانند اینکه خداوند حجت ها و بندگان خود را به وسیله علما حفظ می کند.

آیت الله نوری همدانی با بیان خاطره ای از آیت الله بروجردی گفت: بنده محضر چند علمای بزرگ را درک کرده ام، یکی از آنها آیت الله بروجردی بودند که واقعا ایشان یک عالم بزرگ به شمار می روند که به غیر از سطح معنوی بالا، تحول علمی در حوزه ایجاد کردند و ایشان برای هر موضوع سیر تاریخی آن را از زبان عامه، علما و فقها بیان می کردند که در آن زمان تنها مرجع تقلید در عالم تشیع بودند.

وی گفت: آیت الله بروجردی در مسجد حاضر شده و به موعظه مردم می پرداختند و نماز جماعت را اقامه کرده و از صبح درب منزل ایشان به روی مردم باز بود و حتی شهریه را خودشان نسبت به نیاز طلاب پرداخت می کردند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به ویژگی های علامه طباطبایی گفت: ایشان صاحب تفسیر المیزان بودند که واقعا تفسیر ایشان جامع و کامل و بسیار تاثیرگذار است و ایشان هر زمان به آیات جهنم می رسید گریان می شد زمانی که به آیات بهشت می رسید گویا نعمات بهشتی در منظر ایشان جلوه گر می شد.

وی با بیان خاطره ای از علامه طباطبایی گفت: در محضر ایشان بودم؛ شخصی به ایشان شیشه عطری را هدیه داد و خواست عطر را به ایشان بزند اما ایشان اجازه نداد و گفت من دو سال است یعنی از زمانی که آیت الله قاضی فوت کردند؛ عطر نزدم؛ اینگونه برای استاد خود احترام قائل بودند.

این مرجع تقلید گفت: باید دو کتاب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه همواره در حوزه های علمیه زنده و برقرار باشد تا طبق آن به مردم خدمت شود و همواره از آن استفاده کنیم.

 

نظر شما