نشست علمی "روز جهانی آینده" برگزار شد

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۸:۰۴:۳۱
کد خبر: ۸۲۳۱۳۴
نشست علمی روز جهانی آینده برگزار شد
نشست روز جهانی آینده با حضور حجت الاسلام پورمحمدی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، نشست علمی "روز جهانی آینده" صبح امروز با سخنرانی حجت الاسلام پورمحمدی و دکتر عیوضی صاحب نظر حوزه آینده پژوهی و با حضور اساتید از جمله دکتر شراهی مدیرگروه رشته آینده پژوهی موسسه و دکتر پدرام مدیر گروه رشته آینده پژوهی دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشجویان این رشته در سالن اجتماعات مهندس رسولی برگزار شد.

 

در ابتداء این نشست، دکتر عیوضی صاحب نظر حوزه آینده پژوهی و استاد دانشگاه با تاکید بر فرصت دانستن گام های اساسی و مهم برداشته شده در داخل کشور در حوزه آینده پژوهی به عبور از مرحله صرفا اقتباسی در این حوزه اشاره کرد.

وی در ادامه بر تلاش جدی در سه حوزه ماهیت، قابلیت و چالش های فرهنگی آینده پژوهی برای عبور دادن این علم نوپا از گذر گاه پیش رو تاکید داشت و گفت: با گذشت یک دهه از فعالیت رشته آینده پژوهی در دانشگاه ها برخی هنوز آینده پژوهی را به عنوان یک علم نمی شناسند که این نگرش تبدیل به چالش شده است.

دکتر عیوضی در پایان بر توسعه مشارکت مردمی در زمینه آینده پژوهی و فرهنگ سازی، توسعه سطح دانشگاه ها و حوزه های علمیه و سایر مجامع علمی و توسعه سطح مدیران اجرایی تاکید کرد.

در بخش بعدی این نشست حجت الاسلام بنایی در خصوص اعتلای کشور و نظام به واسطه آینده پژوهی تاکید کرد و افزود: برای فعال شدن و نهادینه شدن آینده پژوهی در کشور باید تمام طرح های ملی و منطقه ای، پیوست آینده پژوهی داشته باشد.

وی افزود: موسسه آموزش عالی طلوع مهر اهتمام جدی و توسعه آموزشی و پژوهشی در زمینه آینده پژوهی دارد که رونمایی از نشریه مدیریت راهبردی آینده پژوهی از مصادیق آن است.

حجت الاسلام بنایی در پایان بر تقویت گروه علمی آینده پژوهی و غنی سازی پایان نامه های این رشته تاکید کرد.

در بخش بعدی نشست حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به سیر تحولات جهانی از اهمیت آینده پژوهی و نیاز به این رشته گفت و افزود: آینده پژوهی در دنیا به صورت جدی دنبال می شود و پیامد های آن پیوست های واقعی و دقیق دارد.

وی با تاکید بر اهمیت اسناد پشتیان و کاربرد آن در آینده پژوهی اظهار داشت: آینده پژوهی نیاز به اسناد و مطالعات دقیق می باشد تا بتواند پیش بینی های دقیق داشته باشد، باید بدانیم بر چه اساسی نظر می دهیم و با استناد به چه سندی از آینده می گوییم؛ باید آینده دنیا را بشناسیم و راه تعامل با دنیا را بدست بیاوریم.

حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: در حوزه آینده پژوهی کار های اساسی در دنیا انجام شده است، دانش آینده پژوهی باید بومی سازی شود و با تقویت اسناد پشتیبان، جایگاه این علم در کشور ارتقاء یابد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب افزود: حضرت آقا به عنوان یک سیاست مدار برجسته و به عنوان یک دنیا شناس، ارزیابی خود را از آینده مطرح می کنند و مدلی ارائه می دهند که این یک سند و یک الگوییست که توسط یک آینده پژوه بزرگ مطرح شده و باید مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به پیش بینی های متفاوت و متضاد در برخی موارد، غیر واقعی بودن آینده پژوهی های گذشته  و محقق نشدن در زمان فعلی در آینده پژوهی ها به توجه و تحلیل اسناد پشتیبان در آینده نگاری ها اشاره کرد.

حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه با تاکید بر بهره مندی از تجارب دنیا در آینده پژوهی به بومی سازی آن و توجه به اسناد پشتیبان گفت:بر اساس مطالعات موجود در منابع آینده پژوهی آینده جهان دین مدار است.

 

نظر شما