گزارش برنا از سفر وزیر امور خارجه به قم؛

بررسی ابعاد سفر رئیس جمهور به عراق/قدردانی به منظور حذف روادید سفر به عراق

۱۳۹۷/۱۲/۲۸ - ۰۹:۵۴:۲۶
کد خبر: ۸۲۵۸۶۹
بررسی ابعاد سفر رئیس جمهور به عراق/قدردانی به منظور حذف روادید سفر به عراق
ظریف با سفر به قم با علما و مراجع عظام تقلید در شهر قم دیدار و گفتگو و گزارشی از روند دستگاه دیپلماسی کشور ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمدجواد ظریف در این سفر با حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی و سبحانی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه در این سفر ابتدا به دیدار حجت الاسلام و المسلمین «سیدجواد شهرستانی» نماینده آیت الله سیستانی در ایران رفت و با وی به گفتگو پرداخت.

* برقراری روابط سازنده با کشورهای جهان

سپس ظریف به دیدار آیت الله العظمی «لطف الله صافی گلپایگانی» از مراجع عظام تقلید رفت و گزارشی ارائه کرد.

مرجع تقلید شیعیان در این دیدار ضمن مسألت قبولی زیارت هیئت محترم ایرانی، گفت: این سفر، بسیار مفید و با برکت برای هر دو کشور دوست و ولائی ایران و عراق بود. امیدواریم اینگونه سفرها در منطقه تداوم پیدا کند و همگان، از آثار و برکات آن برخوردار شوند. اینجانب همیشه توصیه داشتم که با همسایگان و جهان اسلام باید ارتباطی قوی همراه با حفظ عزّت و منافع خود داشته باشیم، بلکه می‌توانیم به تمام کشورهای جهان، صلح و صفا و مهربانی را عرضه کنیم.

وی با اشاره به حادثه تروریستی و دردناک نیوزیلند، ضمن تسلیت به خانواده‌های عزادار و مسلمانان جهان،  بیان داشت: این فاجعه بسیار تأسف‌بار بود. واکنش مناسب وزارت امور خارجه و مواضع مشترک کشورهای اسلامی، می‌تواند در کاهش اینگونه حوادث مثمر ثمر باشد.

این مرجع تقلید در ادامه، با اشاره به لزوم بکارگیری منطق و تدبیر در سیاست خارجی گفت: با کشورهایی، مانند مصر، مراکش و اردن که مردم آن دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستند، باید رابطه قوی داشته باشیم. آنچه در سیاست داخلی حائز اهمیت است سیاست معقولانه می‌باشد که در سایه منطق و تدبیر و درایت می‌توانیم عزّت کشور اسلامی ایران را در جهان بیشتر کنیم.

معظّم له در قسمت دیگری از بیانات خود ابراز داشت: بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیت‌های شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسن ظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدّت تحمّل کرده‌اید و ان‌شاء الله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملّت ایران می‌باشد. ما نه تنها با دوستان، بلکه با دشمنان نیز می‌توانیم با عقلانیت و حفظ عزّت و منافع کشور در ارتباط باشیم.

آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی، گفت: وضعیت کنونی اقتصاد، بسیار ناراحت‌کننده است. مردم شریف و نجیب ما، امروز با مشکلات زیادی روبرو هستند که به نظر ما می‌توان با سیاست‌های خوب و مفید و روابط سازنده، این مشکلات را رفع نمود. وظیفه مسئولان در این باره بسیار سنگین است و امیدوارم که شما بتوانید در این عرصه هم موفق باشید.

*وزارت امور خارجه چهره واقعی اسلام را به دنیا معرفی کند/اختلافات داخلی نباید در سیاست خارجی منعکس شود

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی نیز گفت: اختلافات داخلی و انتقادها نباید در سیاست خارجی منعکس شود چرا که موجب سو استفاده دشمن قرار خواهد گرفت.

مرجع تقلید جهان تشیع ادامه داد: در برابر دشمن باید وحدت داشت و از این وحدت حفاظت کرد و اجازه نداد دشمنان سو استفاده کنند.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: در سیاست خارجی باید سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مورد توجه باشد که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند.

وی ادامه داد: سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و از این رو با تمام دنیا به جز آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم و طبق همان سه اصل باید ارتباط برقرار باشد.

این مرجع تقلید با تشریح تفاوت اعتماد و ارتباط گفت: این دو با هم متفاوت است و هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچ گاه کفار با ما کنار نخواهند آمد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به موضوع برجام گفت: در این زمینه دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکاست چون جرات مخالفت ندارد، از این رو باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی توسط آنها خواهد شد.

وی ابراز داشت: امروزه دشمنان اسلام هراسی به راه انداخته اند که عربستان با پول آمریکا و اسرائیل و انگلیس با پول و تبلیغات وسیع دست به این کار می زنند، از این رو انتظار است وزارت امور خارجه چهره حقیقی اسلام و تشیع را به دنیا معرفی کند.

این مرجع تقلید ضمن قدردانی از تلاش های مسئولان وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم که شما افرادی متدین و خیرخواه و پرتلاش هستید که از تلاش های شما تشکر می کنیم و حمایت خواهیم کرد.

*به فکر رفع مشکلات معیشتی مردم باشید

آیت الله العظمی حسین وحیدخراسانی هم در این دیدارها ضمن اشاره به اهمیت ثبت جهانی عاشورا گفت: تلاش نمایید تا قضیه  عاشورا را جهانی نمایید و ما دعا می‌کنیم در این امر موفق باشید و این را در دفتر عمل‌تان ثبت نمایید که اجر این کار حساب ندارد!

در ادامه با تذکر به وضعیت  معیشتی مردم اظهارداشت: به آقای روحانی سلام برسانید و بگویید: در فکر کار  مردم هم باشند. این مطلب مهم است که زندگی بر مردم سخت می‌گذرد و آنان به جهات دینی این وضعیت را تحمل می‌کنند. ان شاء الله همت کنید این مشکلات معیشتی رفع شود.

*سفر رئیس جمهور به عراق سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکا بود

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی هم در دیدار با وزیر امور خارجه به سفر دکتر روحانی رییس جمهور به عراق اشاره کرد و گفت: این سفر، سفری موفق و نشان دهنده روابط مستحکم دو کشور دوست، برادر و مسلمان ایران و عراق است.

مرجع تقلید جهان تشیع ابراز داشت: آمریکا تصور می کرد که عراقی ها سر سپرده آنها هستند، اما سفر رئیس جمهور ایران نشان داد که عراقی ها استقلال خودشان را کاملا حفظ کرده اند؛ استقلال روش و منش دولت و ملت عراق را به آنها تبریک می گوییم.

وی ابراز داشت: در حالی که رئیس جمهور آمریکا مخفیانه و دزدانه به عراق سفر کرد، رئیس رییس جمهور اسلامی ایران در روز روشن و بدون هیچ ترس و پروایی به عراق سفر می کند و با مسئولان، علما، احزاب و گروه های مختلف در این کشور دیدار و گفت و گو کرده و در لابه لای مردم به زیارت ائمه مدفون در عراق می رود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این سفر دارای ویژگی های بسیاری بود گفت: سفر رئیس مجمهور ایران به عراق، سیلی محکمی بر دولتمردان آمریکا بود؛ اگر آمریکایی ها قدری هوش داشته باشند باید بفهمند محاسبات شان غلط است و باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند.

این مرجع تقلید همچنین به جنایت تروریستی در نیوزلند و کشتار مسلمانان اشاره کرد و ضمن محکوم کردن این موضوع گفت: غربی ها باید بفهمند این جنایات نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی آنها است؛ در این خصوص باید وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین به مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی انصافی برخی کسبه و تجار است، برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت ها را کاهش دهند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت کار فرهنگی در این خصوص اظهارداشت: عده ای بدون هیچ دلیلی اجناس و محصولات را سه برابر قیمت واقعی به فروش می رسانند. البته دلال بازی و کم توجهی به بخش های تولید نیز سبب می شود که پول و سرمایه های خرد و کلان مردم از چرخه تولید خارج شود و نتیجه این موضوع نیز چیزی جز رکود و بیکاری نخواهد بود؛ صدا و سیما و رسانه ها باید در این خصوص فرهنگ سازی کنند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی ساختگی و بخشی واقعی است، در شرایط فعلی برخی تنها به دنبال کسب منفعت خودشان هستند، این موضوع با آموزه های دینی سازگاری ندارد، اسلام دینی اجتماعی است که درباره توجه به دیگران تاکیدات صریحی دارد.

*قدردانی به منظور حذف روادید سفر به عراق

آیت الله العظمی سیدمحمدعلی علوی گرگانی هم با اشاره به سفر ریاست جمهوری به عراق گفت: هر زمان که دشمن از کارها و زحمات شما اظهار ناراحتی کرد بدانید که مسیر شما درست انتخاب شده است و من امیدوارم که این گونه سفرها اثرات بسیار خوبی داشته باشند.

مرجع تقلید جهان تشیع از حذف روادید سفر به عراق اظهار تشکر کرد و گفت: باید اختلافات را کنار بگذارید و همه با هم ید واحده باشیم تا مشکلات برطرف شود و خداوند هم ما را کمک میکند. دشمن در اطراف ما منتظر است تا ما با اختلافات خود مملکت را به ضعف بکشانیم. از ریاست  جمهور هم بخواهید که تمام تلاش خود را به کار ببندند تا در سال جاری مشکلات کمتر شود و اگر هم مشکلاتی باشد با رفتار و اخلاق نیک و همدلی برطرف شود.

*سفر رئیس جمهور به عراق موجب حفظ روابط کشورهای همسایه می شود

آیت الله العظمی جعفر سبحانی نیز در دیدار با وزیر امورخارجه سفر رئیس جمهور به عراق را مورد بررسی قرار داد و گفت: برای حفظ روابط با همسایگان بر اساس حسن همجواری و حفظ حق حاکمیت آنان و توسعه روابط بر اساس احترام متقابل مورد تاکید است.

مرجع تقلید جهان تشیع گفت: تقویت روابط با کشور های اسلامی و ارتباط با برخی کشور های علی الخصوص مصر مورد توجه است که باید بر گسترش آن کوشید.

*لزوم توجه به اتحاد مردم و توحید کلمه

آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی هم در دیدار با وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات انجام شده در دستگاه دیپلماسی کشور گفت:  از مجاهدات و زحمات توام با اخلاص کارگزاران نظام قدردانی کرده و آن نزد خداوند ماجور است.

مرجع تقلید جهان تشیع بیان داشت: باید بدانید که اتحاد مردم و توحید کلمه رمز موفقیت است و باید همواره به آن تاکید و توجه داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز