اختصاص ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان در کشور

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۴:۲۸:۲۴
کد خبر: ۸۳۶۹۸۶
اختصاص ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان در کشور
معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: 750 میلیارد تومان خط اعتباری توسط این صندوق برای صندوق‌های همکار برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، رضا قربانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم با اشاره به وضعیت شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در یک دهه اخیر این شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفتند و در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شد، این صندوق به صورت مستقیم زیرنظر رئیس جمهور فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در ابتدای دهه 90 تشکیل شد و این صندوق در گام نخست سعی کرد که به تقاضاهای تعداد زیادی شرکت دانش بنیان پاسخ بدهد، پس از آن صندوق به دنبال بازنگری کامل در سیاست‌های خود رفت.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: رویکرد این صندوق در ارائه تسهیلات خروج از تصدی گری مستقیم است و صندوق به دنبال همکاری با نهادهای مالی تخصصی برای ارائه خدمات به صورت غیرمستقیم به شرکت‌های دانش بنیان است و در این راستا به دنبال استفاده از مزایای صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌ها است.

قربانی با اشاره به رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: این صندوق خط اعتباری برای صندوق‌های پژوهش و فناوری ایجاد کرده است و این کار موجب سهولت در دسترسی شرکت‌های دانش بنیان به منابع مالی می‌شود.

وی ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در گذشته اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در شرکت‌های دانش بنیان می‌کرد، پروسه سرمایه گذاری در این روند طولانی بود، اما از این پس دیگر صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال گرفتن سهام در این شرکت‌ها نخواهد بود.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: نقدینگی فراوانی در کشور داریم، اما این نقدینگی به سمت شرکت‌های دانش بنیان نمی‌رود، به همین دلیل صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال تضمین سرمایه گذاری سرمایه گذاران در شرکت‌های دانش بنیان است و این اقدام ریسک سرمایه گذاری در این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.

قربانی با اشاره به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: 750 میلیارد تومان خط اعتباری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی برای صندوق‌های همکار برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است، اما سهم استان قم به دلیل محدودیت منابع صندوق کریمه محدود است، هر چقدر که این صندوق تقویت شود، نفع آن به استان می‌رسد.

وی ادامه داد: تنها طرح‌های قابل توجیه می‌توانند که از تسهیلات اختصاص یافته برای شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند، این اقدام برای حفظ خدمت رسانی صندوق نوآوری و شکوفایی و نهادهای همکار در استان‌ها است.

معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: حمایت این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان با هدف تجاری سازی محصولات این شرکت‌ها است، حدود چهار هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور داریم و تامین منابع مالی جزو مشکلات این شرکت‌ها است. البته بازارسازی هم برای شرکت‌های دانش بنیان اهمیت زیادی دارد، در این راستا تسهیلات لیزینگ برای خریداران از این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

قربانی استان قم را دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: این استان به دلیل نزدیکی به تهران امکان جذب بیشتر شرکت‌های دانش بنیان را دارد، صندوق نوآوری و شکوفایی در صورت افزایش سرمایه صندوق کریمه، آماده افزایش تسهیلات اختصاص یافته برای استان قم است و صندوق در این زمینه محدودیت مالی ندارد.

 

نظر شما