دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

توانمندسازی معتادان متجاهر/ارائه آموزش های فنی و حرفه ای

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۳:۰۵:۵۳
کد خبر: ۸۴۸۱۷۹
توانمندسازی معتادان متجاهر/ارائه آموزش های فنی و حرفه ای
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مبحث جمع‌آوری، نگهداری، درمان و ایجاد اشتغال و توانمندسازی معتادان متجاهر اولویت کوتاه‌مدتی بوده که توسط این ستاد با تاسیس اردوگاه‌های تخصصی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سردار اسکندر مومنی در دیدار با آیت ‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اهمیت توجه در کاستن آثار مخرب مواد مخدر افزود: در سطح کشور 5 آسیب اولویت‌دار تعریف‌شده که در راس تمام آن‌ها مواد مخدر قرار دارد.

وی تاکید کرد: سرمنشا 75 درصد از طلاق‌های انجام‌گرفته در کشور اعتیاد است، همچنین 70 درصد زندانیان نیز به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط هستند، بخش مهمی از سرقت‌ها و بیماری‌های واگیردار نیز به اعتیاد برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: پیشگیری، اولویت بلندمدت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بوده که برای موفقیت در آن اقدام های صرف این ستاد کافی نبوده و باید دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی دیگر نیز تعامل لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر ظرفیت حوزه‌های علمیه در پیشگیری از مواد مخدر ادامه داد: حوزه‌های علمیه با بستر تبلیغی و جایگاه مذهبی خود می‌توانند نقش ارزنده‌ای در مساله فرهنگ‌سازی و پیشگیری داشته باشند.

مومنی اظهار داشت: بیش از 11 درصد تولید ناخالص ملی صرف موضوع های مختلف مبارزه با مواد مخدر مثل مبارزه، پیشگیری، اقدام های فرهنگی و غیره می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اقدام های قم در ساماندهی معتادان متجاهر گفت: در این استان پارک کرامت به این منظور در دست احداث بوده و امید می‌رود فاز نخست آن در یک ماه آینده افتتاح‌شده و آماده پذیرش شود.

وی افزود: این الگو از اردوگاه‌های ترک اعتیاد با تعامل سپاه و بسیج در 10 شهر مختلف کشور در دست اجرا بوده که 2 مرکز تاکنون افتتاح‌شده و بقیه نیز تا 6 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر قم نیز در این دیدار گفت: پیش‌نویس تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بعد از آخرین نشست بین ستاد و حوزه آماده‌شده و بعد از چندین بار مبادله مختلف به تصویب نهایی رسیده است.

ابوالفضل شریفی تصریح کرد: برای تربیت کادر متخصص طلاب در پیشگیری از مواد مخدر دوره 4 روز در مرکز آموزش قوه قضاییه برگزارشده که در این دوره‌ها از اساتید برجسته دانشگاهی دعوت به عمل آمد.

وی ادامه داد: ستاد مواد مخدر قم آمادگی دارد در روزهای باقی‌مانده از ماه رمضان کارگاه‌هایی را برای آموزش طلاب در زمینه مواد مخدر برگزار کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در ایام فاطیمه سال گذشته، 700 بسته آموزشی برای تبلیغ در مناطق مختلف کشور در اختیار طلاب تبلیغی قرار گرفت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این سفر از «پارک کرامت» که برای ساماندهی، ایجاد اشتغال، ارائه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و همچنین فرایندهای پس از خروج معتادان متجاهر در دست احداث است بازدید کرد، 500 تن ظرفیت اسمی این پارک بوده و معتادان متجاهر در یک دوره زمانی 3 تا 6 ماه در این مرکز نگهداری خواهند شد.

 

نظر شما
پرونده ویژه