اهدا عضو ۱۲ بیمار مرگ مغزی در قم

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۰:۰۱:۱۷
کد خبر: ۸۵۰۲۳۵
اهدا عضو ۱۲ بیمار مرگ مغزی در قم
طی سال گذشته 12 بیمار مرگ مغزی در قم، اهدا عضو کرده و به دیگر بیماران زندگی دوباره بخشیدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مسئول شناسایی و اهدای عضو بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سال گذشته اعضای بدن 12 بیمار مرگ مغزی در این استان با رضایت خانواده هایشان به بیماران نیازمند، اهدا شد.

محمد سورانی با بیان این که از ابتدای امسال 2 مورد اهدای عضو در قم صورت گرفته است، گفت: سالانه 110 نفر در استان بر اثر حوادث رانندگی یا سکته، دچار مرگ مغزی می شوند که بسیاری از آنها بیش از 60 سال سن دارند و نمی توانند اهداکننده عضو باشند.

وی گفت: 50 درصد از این تعداد قابلیت اهدا عضو دارند، ولی به دلیل مسائل مختلف از جمله فرهنگی و مشکلات ساختاری، اهدای عضو امکانپذیر نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: هر اهداکننده عضو می تواند با اهدای اعضایی از جمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد و با اهدای سایر ارگان ها از جمله دریچه قلب، رگ، تاندون ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی تعداد بیشتری را بهبود ببخشد.

مسئول شناسایی و اهدای عضو بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که پنج روز نخست مرگ مغزی بهترین زمان اهدای عضو است، خاطرنشان کرد: زمانی که مرگ مغزی رخ می دهد، ارگان های حیاتی دچار نارسایی می شوند، زیست پذیری خود را از دست می دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان ها ضعیف می شود.

وی به تفاوت بین کُما و مرگ مغزی اشاره و بیان کرد: کُما بیهوشی عمیق است، ولی مغز عملکرد اساسی از جمله کنترل فرآیند تنفسی خود را حفظ می کند و ممکن است بیمار پس از مدتی دوباره به زندگی برگردد، در حالی که در مرگ مغزی، مغز عملکردی ندارد، خونرسانی و فعالیت حیاتی در مغز اتفاق نمی افتد و دچار تخریب غیرقابل برگشت می شود.

سورانی تصریح کرد: سالانه 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که از این تعداد یک هزار و 500 نفر منجربه اهدای عضو می شوند.

وی گفت: در حال حاضر 30 هزار نفر در کشور در صف انتظار دریافت اعضای پیوندی هستند و سالانه 3 هزار نفر نیز به این جمعیت اضافه می شود.

مسئول شناسایی و اهدای عضو بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: کسانی که می خواهند جزو اهدا کنندگان عضو باشند می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.muq.ac.ir در بخش «ثبت نام از متقاضیان اهدای عضو پس از مرگ» ثبت نام کرده و کارت ویژه اهدای عضو دریافت کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز