دعوت آیت الله مکارم شیرازی از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۱۰:۱۵:۲۳
کد خبر: ۸۵۱۹۴۲
دعوت آیت الله مکارم شیرازی از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به این که راهپیمایی روز قدس با شکوه خاصی برگزار شود گفت: بر همه اعم از کوچک و بزرگ، مرد و زن، پیر و جوان لازم است در این راهپیمایی شرکت کنند و با این اقدام آرمان فلسطین و قدس را زنده نگاه دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله مکارم شیرازی در سومین شب از لیالی قدر در مسجد مدرسه علمیه امام موسی کاظم (ع) قم گفت: حدود ۶۰ سال قبل بوسیله دولت انگلستان حکومت نامشروع و غاصبانه اسرائیل در قلب کشورهای اسلامی تشکیل شد، با اینکه یهودیان نسبت به مسلمانان در اقلیت بودند اما آنها را از کشورهای مختلف دعوت کردند و سرزمین‌های مردم را به زور و با پول از آنها گرفتند و در اختیار یهودیان و صهیونیست‌ها قرار دادند و متأسفانه برخی از حکام عرب هم در این راه با آنها همراه شدند.

وی با تاکید بر اینکه اسرائیل رژیمی غاصب است و سعی در پنجه اندازی به دیگر نقاط ممالک اسلامی هم دارد، اظهار داشت: اینها اگر دست شأن برسد تمام کشورهای منطقه را می‌خواهند زیر سیطره خود قرار دهند و نمونه بارز آن بلندهای جولان است.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: رئیس جمهور آمریکا به زعم خود درباره بلندی‌های جولان حاتم بخشی کرده است، مطابق کدام قانون و مجوز؟ شما چکاره هستید که بخشی از یک کشور دیگر را می‌خواهید به اسرائیل غاصب ببخشید.

وی ادامه داد: اگر عده‌ای خیال کنند آنها به سرزمین‌های اشغالی قانع هستند سخت در اشتباه هستند، آنها با بهره گیری از عمال خود یعنی داعش می‌خواستند بر سوریه و عراق مسلط شوند اما با مقاومت جانانه محورهای مقاومت راه به جایی نبردند و شکست خوردند.

وی با اشاره به تدبیر حضرت امام در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، این ابتکار را ابتکاری تاریخی و عامل زنده بودن یاد و نام قدس و فلسطین دانست.

وی گفت: همین اقدام سبب شده که بعد از گذشت سال‌ها همچنان روز قدس در جامعه اسلامی زنده باشد و راهپیمایی این روز هر سال با شکوه خاصی برگزار شود.

این مرجع تقلید در ادامه به عوامل و شرایط استجابت دعا اشاره و تصریح کرد: یکی از شرایط مهم استجابت دعا بهره مندی از کسب و کار حلال و دوری از لقمه‌های حرام است؛ اگر کسب و کار و لقمه انسان حرام باشد، استجابت دعا بسیار مشکل خواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در عصر و زمان ما کسب رزق و روزی حلال کاری دشوار است، گفت: بسیاری از بانک‌ها درآمدشان ربوی است، عقود شرعیه را رها کرده و به طور رسمی ربا خواری می‌کنند.

وی بکار گیری تسهیلات بانکی در غیر محل منعقد در قراردادها را حرام دانست و اضافه کرد: نمونه دیگر حرام خواری احتکار عده‌ای از ثروت اندوزان است که این روزها زیاد دیده می‌شود.

وی تقلب کردن در معاملات را از دیگر حرام خواری‌ها و از موانع استجابت دعا برشمرد و گفت: عده‌ای آن هم به صورت میلیاردی ارز دولتی در اختیار گرفتند و در بازار آزاد فروختند، این کار حرام است، نمونه دیگر رشوه خواری است که متأسفانه در برخی اداره‌ها و سازمان‌ها رواج پیدا کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی، اجناس قاچاق و عدم پرداخت وجوهات را از دیگر جلوه‌های فعل حرام دانست و افزود: یکی از عواملی که مانع استجابت دعاها می‌شود غذاهای حرام است؛ عدم پرداخت زکات و خمس سبب می‌شود که لقمه و غذای انسان حرام شود و همین مساله سبب عدم استجابت دعاها می‌شود.

نظر شما