آیت الله محقق کابلی به دیار باقی شتافت/تعطیلی حوزه های افغانستان

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۱۱:۳۴:۳۷
کد خبر: ۸۵۶۶۹۹
آیت الله محقق کابلی به دیار باقی شتافت/تعطیلی حوزه های افغانستان
آیت الله محقق کابلی از اساتید حوزه علمیه قم به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله محقق کابلی از علمای افغانستان مقیم حوزه علمیه قم شب گذشته دارفانی را وداع گفت.

این عالم برجسته از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) در نجف اشرف بود که پس از رسیدن به درجه اجتهاد، سالیان طولانی در حوزه‌های علوم دینی کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود .

در پی رحلت این عالم ربانی، شورای علمای شیعه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کلیه حوزه های علمیه در سراسر افغانستان به مدت سه روز تعطیل خواهد بود.

لازم به ذکر است: آیت‌الله کابلی پیش از مرجعیت، سوابق سیاسی و جهادی داشته است. او در اقامت کوتاه خود در کویته، به اتفاق عده‌ای از مهاجرین افغانستانی، سازمان دفاع از حریم اسلامی را تأسیس کرد. این سازمان در قم تبدیل به اتحادیه علماء افغانستان شد و مدتی بعد در گروه پاسداران جهاد اسلامی افغانستان ادغام گردید.

محقق پس از آن در تلاش مشترک با برخی افراد دیگر برای وحدت گروه‌های شیعه، در ائتلاف‌های متعدد این گروه‌ها حضور داشت. این تلاش‌ها سرانجام به تشکیل حزب وحدت اسلامی افغانستان در تابستان ۱۳۶۸ش در بامیان منجر شد. محقق کابلی در جلسه افتتاحیه حزب وحدت به عنوان دبیر شورای‌عالی نظارت انتخاب گردید. او پس از سقوط حکومت طالبان، چندین بار به افغانستان سفر کرد و در بیانیه‌ها و سخنرانی‌های متعدد، بر مشارکت شیعیان در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان افغانستان، و توصیه به دولت افغانستان برای کاهش تبعیض و فساد تأکید کرده است.

آثار نوشتاری آیت‌الله محقق در سه گروه فقه و اصول، اخلاق و تربیت، و احکام و تکالیف منتشر شده است.کتاب‌های مباحث الفقهیه که ۵ جلد آن منتشر شده، الخمس، تحریر العروة و وظیفة القضات از آثار فقهی وی است. منهاج الصلحاء، رساله عملیه وی به عربی و کتاب مناسک حج، در توضیح احکام حج از دیگر نوشته‌های وی به شمار می‌آید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز