مراسم بزرگداشت آیت‌الله محقق کابلی در قم برگزار شد

۱۳۹۸/۰۳/۲۴ - ۱۲:۵۹:۵۴
کد خبر: ۸۵۷۹۴۲
مراسم بزرگداشت آیت‌الله محقق کابلی در قم برگزار شد
مراسم بزرگداشت آیت‌الله محقق کابلی مرجع تقلید شیعیان با حضور مراجع و علما از سوی مقام معظم رهبری در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مراسم بزرگداشت آیت الله محقق کابلی مرجع تقلید شیعیان شامگاه پنج‌شنبه با حضور مراجع و علما در مسجد اعظم برگزار شد.

آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان، آیت الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان، آیت الله شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعیان، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله خرازی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین عباسی رئیس جامعة المصطفی(ص)، بهرام سرمست استاندار قم، طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور داشتند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم با اشاره به نقش علما در ترویج معارف دینی گفت: یکی از افتخاراتی که جامعه شیعیان دارند تربیت عالمان برجسته است که در مکتب و دانشگاه انبیا رشد کردند.

‌آیت الله محسن اراکی ‌اظهار داشت: علما و بزرگان مکتب تشیع همواره پرچمدار جهاد بودند و در صحنه مبارزه با ظالمان پیشتاز بودند.

وی با اشاره به جایگاه علمای دین افزود: مراجع و علما همواره جنبش های بزرگ دینی را هدایت می کردند ومدافع حقوق مظلومان بودند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: امام خمینی(ره) وعلمای دین و مراجعی نظیر آیت الله محقق کابلی از جمله افرادی هستند که جنبش های بزرگ دینی را مورد حمایت قرار دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش علما در ترویج معارف دینی عنوان کرد: یکی از افتخاراتی که جامعه شیعیان دارند تربیت عالمان برجسته است که در مکتب و دانشگاه انبیا رشد کردند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه اخلاق و معنویات و مبارزه با ظلم از جمله ویژگی های علمای دین است،خاطرنشان کرد: عالمان دینی از تاثیرگذارترین افراد در زمان خود بودند و علم آموزی به جامعه را مورد تاکید قرار می دهند.

‌پیکر پاک آیت الله محقق کابلی عصر امروز بر دوش مردم قدرشناس به‌ویژه برادران افغانستانی از مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع) به‌سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع شد و سپس بعد از اقامه نماز توسط آیت الله فاضلی در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت.

آیت‌الله محقق کابلی پس از سال‌ها خدمت علمی و اجتماعی در عراق، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، شامگاه دوشنبه 20 خردادماه در سن 91سالگی در شهر قم چشم از جهان فروبست.

آیت‌الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی از اساتید و مراجع تقلید حوزه‌های علمیه بودند که در طول سال‌های متمادی حضور در نجف اشرف از محضر اساتید نامی و برجسته آن حوزه علمیه همچون امام خمینی(ره)، حضرات آیات سید عبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی، شیخ محمدتقی آل‌راضی، شیخ صدرا بادکوبه‌ای، شیخ عباس قوچانی، سیدحسین حمامی، شیخ حسین حلی، سیدابوالقاسم خوئی، شیخ محمدباقر زنجانی و سید محسن حکیم بهره‌مند شد.

وی پس از قریب به بیست سال تحصیل، تحقیق و تدریس در حوزه علمیه نجف اشرف در سال 1351 به وطن خویش افغانستان برگشت و افق‌های تازه‌ای را در خودباوری، اعتماد به نفس، وحدت و هماهنگی مردم جامعه خویش ایجاد کرد.

این عالم ربانی پس از ایفای نقش تاریخی خویش در مقاومت و دفاع مقدس مردم مظلوم افغانستان از سال 1372 به جمهوری اسلامی ایران آمد و خدمات علمی و ارشادی خویش را در حوزه علمیه قم ادامه داد.

نظر شما