دریاچه نمک قم؛ صدفی بلا استفاده در دل کویر

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۵:۴۸:۳۹
کد خبر: ۸۷۱۵۲۰
دریاچه نمک قم؛ صدفی بلا استفاده در دل کویر
دریاچه نمک قم یکی از جاذبه های زیبایی است که متاسفانه بدون استفاده رها شده و در صورتی که استان می تواند از این گنج پنهان در آمد زایی داشته باشد، اما متاسفانه هیچ بهره ای از آن نمی برد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در بین اتوبان قم - تهران جاذبه ای طبیعی به نمایش در آمده که شاید کمتر کسی به آن توجه کند، منطقه سفیدی که همانند جواهر و در نمایان است اما زیاد مورد توجه نیست.

گاها ترافیک های سنگین اتوبان و خستگی ها، اجازه نمی دهد که این زیبایی خدادایی را رویت کنیم، البته این را نیز باید بگوییم که عدم معرفی این جاذبه طبیعی نیز موجب شده که کسی به این منطقه سفید در حاشیه اتوبان نگاهی نیندازد.

این منطقه سفید دریاچه ای نمکی است که حوض سلطان نام دارد و در حدود سال 1261 شمسی و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران - قم تشکیل شده است. این دریاچه به صورت ۵ لایه جدا از هم تا عمق ۴۲ متری زمین نفوذ کرده و ۲۴۰ کیلومتر مربع را به تصرف خود درآورده است.

لایه های نمکین تا ۲۰ متر ضخامت دارند و با خاک های رسی با طیف رنگ قهوه ای تا خاکستری از هم جدا می شوند که منطقه ای چشم نوازی را حاصل کرده است.

متاسفانه عدم توجه به این منطقه موجب شده که این جاذبه کمتر مورد توجه قرار گیرد، جاذبه ای که می تواند منبع پایداری برای درآمدزایی استان باشد.

*ایجاد منطقه گردشگری در دریاچه نمک

محسن بهشتی معاون عمرانی استاندار قم در این خصوص می گوید: موضوع بهره برداری از پروژه گردشگری دریاچه نمک در دستور کار است و تا زمانی که مسیر دسترسی به این دریاچه احداث نشود امکان سرمایه‌گذاری در آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هزینه احداث راه دسترسی به این دریاچه بسیار سنگین بوده و به‌تنهایی از عهده راه و شهرسازی قم خارج است. از سوی دیگر طرح مطالعاتی دریاچه نمک به کمیته امداد واگذارشده و برای استفاده از ظرفیت‌های آن لازم است تا طرح مطالعاتی استان به کمیته امداد ارائه‌شده و بر مبنای آن نقاط اختلافی برطرف و زمینه استفاده و بهره‌برداری از آن فراهم شود.

*لزوم احداث راه دسترسی به دریاچه نمک

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز گفت: برای احداث راه دسترسی دریاچه نمک در راه و شهرسازی قم آمادگی کامل وجود داشته و مطالعات لازم نیز برای آن صورت گرفته است.

وی افزود: احداث مسیر دسترسی به دریاچه نمک به‌هیچ‌وجه در وزارت راه و شهرسازی تعریف نشده و برای ایجاد آن یا باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذار و یا منابع استانی استفاده شود.

به هر حال باید مسئولان این نکته را توجه داشته باشند که اهتمام به این امر و راه اندازی منطقه گردشگری در این فضا که برای نخستین بار احداث می شود می تواند زمینه ساز، اشتغال و درآمدزایی برای استان بوده و از سوی دیگر مناطق گردشگری استان را احیا کند.

 

نظر شما