بوته‌کاری و نهال‌کاری در ۱۶۰۰ هکتار از کانون‌های تولید ریزگرد

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۱۴:۰۹:۰۴
کد خبر: ۸۷۱۸۵۱
بوته‌کاری و نهال‌کاری در ۱۶۰۰ هکتار از کانون‌های تولید ریزگرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از انجام عملیات بوته‌کاری و نهال‌کاری در بیش از هزار و 600 هکتار از کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد استان قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید محمدتقی سجادی امروز طی گفت‌وگویی با خبرنگاران، از استان قم به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور نام برد و تصریح کرد: آمار روزهای گرد و غباری استان قم در گذشته کمتر از 10 روز بوده است اما این آمار در سال‌های اخیر به بیش از 105 روز نیز رسیده است به همین علت کانون‌های تولید ریزگرد قم نه فقط برای این استان بلکه می‌تواند برای استان‌های مجاور قم و 25 درصد مساحت کشور تهدیدی جدی باشد.

وی با اشاره به اینکه 400 هزار هکتار از مساحت استان قم مستعد بیابانی شدن است، گفت: ۱۰۵ هزار هکتار از این مساحت به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده است که ۲۹ هزار هکتار از این مساحت در شمال شرقی، ۲۷ هزار هکتار در جنوب شرقی، ۴۰ هزار هکتار در دشت مسیله و باقیمانده کانون‌ها به صورت پراکنده در اطراف قم قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم از اجرای سالیانه بین 200 تا 300 هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زدایی در قم یاد کرد و افزود: سال 96 در مجموع هزار و 400 هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی با بیش از چهار میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار اجرا شده است.

وی ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم طی سال گذشته در منطقه گنبد نمکی با بیش از 29 هزار هکتار مساحت که فقط 9 هزار هکتار از آن قابلیت اجرای عملیات نهال‌کاری را داراست، بیش از 520 هکتار به محدوده چهار هزار هکتاری نهال‌های کاشته شده اضافه کرده و در سایر مناطق نیز برای سطحی وسیع‌تر از 600 هکتار نیز در شرق قم کارهای مورد نیاز دنبال شده است.

سجادی افزود: در منطقه حسین‌آباد میش‌مست از سنوات گذشته یک عرصه 27 هزار هکتاری داشته‌ایم که در حال حاضر مناطق بحرانی این منطقه با بیش از پنج هزار هکتار مساحت مورد پوشش قرار گرفته است و البته یک وجه تمایزی که این کانون دارد، موضوع حرکت تپه‌های شن‌روان است که ما در دو سال گذشته موضوع برنامه مالچ‌پاشی و انواع نهال‌کاری را برای نخستین بار در استان قم در منطقه حسین‌آباد اجرا کردیم و امیدوار هستیم که بتوانیم در این منطقه 105 هزار هکتاری از 23 هزار هکتار که قابلیت کشت دارد به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اعلام این خبر که سال جاری عملیات بوته‌کاری و نهال‌کاری در بیش از هزار و 600 هکتار از کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد استان قم انجام می‌شود، گفت: اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی در 900 هکتار از این مساحت با استفاده از اعتبار چهار میلیاردی صندوق توسعه ملی دنبال خواهد شد که امیدواریم با حمایت‌های مسؤولان استانی و ملی این مساحت را افزایش دهیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز