از ابتدای سال ۹۸

۱۹ نفر در کویر قم غرق شدند

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۱۲:۳۶:۰۱
کد خبر: ۸۷۷۲۲۸
۱۹ نفر در کویر قم غرق شدند
رئیس اورژانس ۱۱۵ قم گفت: در استان قم‌ ۱۹ نفر به دلیل حوادث پیرامون غرق شدگی جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر محمد شهیدی با اشاره حوادث غرق شدگی در قم گفت: همه موارد منجر به فوت غرق شدگی ها در سال جاری در فضاهای غیر مناسب برای شنا و یا در سدها، رودخانه ها و استخرهای خانگی و کشاورزی بوده اند.

وی با اشاره به افزایش آمار ماموریت های مرتبط با غرق شدگی نسبت به بازه زمانی در سال گذشته اعلام کرد: در پاره ای موارد افرادی برای کمک به فرد غرق شده خود را به آب می زنند که متاسفانه به دلیل عدم آشنایی به فنون نجات غریق خود نیز قربانی می شوند. 

رئیس اورژانس ۱۱۵ قم بیان داشت: همچنین ۱۰ نفر از قربانیان حوادث پیرامون غرق شدگی را کودکان زیر ۱۰ سال به خود اختصاص داده اند و عمده حوادث در خارج از محدوده شهر بوده است.

دکتر شهیدی ادامه داد: هر گاه افرادی که فنون نجات غریق را نمی دانند با صحنه غرق شدگی فرد دیگری مواجه شدند لازم است ضمن حفظ خونسردی و تماس فوری با ۱۱۵ ، ابتدا تلاش کنند تا با ابزاری همانند چوب ، الوار ، طناب یا حلقه نجات فرد غرق شده را از آب بیرون کشیده و به نزدیکترین فضای امن برای اقدامات نجات منتقل کنند.

 وی گفت: همچنین لازم است در این نقل و انتقال از آسیب بیشتر به بدن خصوصا ستون فقرات خودداری کنند. اگر فرد غرق شده هوشیار نباشد و به محرکها پاسخ ندهد بلافاصله باید اقدامات احیای پایه BLS  شامل ماساژ قلبی سریع و عمیق و تنفس دهان به دهان به نسبت ۳۰ ماساژ و ۲ تنفس (در کودکان نسبت ۱۵ به ۲) آغاز گردد و‌تا رسیدن نیروهای فوریت پزشکی یا امدادی ادامه یابد.

دکتر شهیدی افزود: هرگز نباید برای خارج کردن آب بلعیده شده از معده یا ریه ها تلاش کرد چون منجر به اتلاف وقت احیا می شود و سودی ندارد.  نکته دیگر گرم کردن فرد غرق شده با پتو یاوسیله مشابه است زیرا  افت دمای شدید بدن عواقب غرق شدگی را تشدید می کند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ قم به شهروندان توصیه کرد از شنا کردن در محیط های نامطمئن همانند رودخانه ها و استخرهای با کاربری غیر ورزشی و اماکنی که تابلوی «شنا کردن ممنوع» در کنار آنان نصب شده جدا خودداری کنند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز