نماینده سازمان جهانی بهداشت:

مکه، مدینه، قم و مشهد چهار شهر مذهبی بدون دخانیات شوند

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۱۵:۴۱:۱۲
کد خبر: ۸۷۹۰۸۹
مکه، مدینه، قم و مشهد چهار شهر مذهبی بدون دخانیات شوند
نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: مکه و مدینه، قم و مشهد چهار شهر مذهبی هستند که سازمان جهانی بهداشت سعی دارد که به‌عنوان چهار شهر مذهبی بدون دخانیات شناخته شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، فاطیما الآوا امروز در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد بیان: حدود 8 میلیون نفر در جهان به‌وسیله دخانیات هر سال می‌میرند که یک میلیون نفر از آن‌ها تنها در معرض دود دخانیات قرار گرفته و دخانیات مصرف نمی‌کنند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: یک معاهده در سطح سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان کنترل دخانیات بسته شده که هدف آن کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات است تا بسیاری از مرگ‌ومیر و بیماری‌هایی که بر اثر دخانیات اتفاق می‌افتد کاهش یابد.

وی عنوان کرد: مکه و مدینه، قم و مشهد چهار شهر مذهبی هستند که سازمان جهانی بهداشت سعی دارد که به‌عنوان چهار شهر مذهبی بدون دخانیات شناخته شوند که تا کنون در مکه و مدینه بخش زیادی از این برنامه اجرایی شده است، برنامه ما این است که مکه، مدینه، قم و مشهد چهار شهر بدون دخانیات باشند.

الآوا با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی کارشناسان خود را به مکه و مدینه اعزام کرده و ارزیابی برنامه کاهش دخانیات را انجام داده است، افزود: در شهرهای مکه و مدینه پیام‌های تبلیغاتی زیادی به‌ویژه در ایام حج برای کاهش استفاده از مواد مخدر به کار گرفته شده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت ابراز کرد: درخواست ما این است که یک رابط و کمیته در شهر قم داشته باشیم و تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان جهانی با آستان قدس و وزارت بهداشت تنظیم گیرد.

وی با بیان اینکه طرح چهار شهر مذهبی بدون دخانیات بر سه ضلع استوار است تشریح کرد: ضلع اول این طرح علما، مراجع و مسئولان دینی، ضلع دوم جامعه و سازمان‌های مردم نهاد و ضلع سوم نیز سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت است.

الآوا خاطرنشان کرد: شهر بدون دخانیات به‌معنای این نیست که در هیچ مکانی از شهر دخانیات مصرف نشود، بلکه به این معناست که در نقاط مشخصی به‌ویژه‌ اماکن عمومی دخانیات مصرف نشود.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از تابلوهای تبلیغاتی و تبلیغات شهری برای کاهش استفاده از دخانیات اظهار کرد: تابلوهای تبلیغاتی با محتوای دینی و با مضمون توجه به سلامت و بهداشت تأثیر بسیار زیادی بر افکار جامعه و کاهش استعمال مواد مخدر دارد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: مجمع جهانی بهداشت انتشارات زیادی درزمینهٔ مقابله با استعمال دخانیات دارد، در یکی از این نشریه‌‌ها فتاوای علمای دینی پیرامون استعمال دخانیات جمع‌آوری شده که تنها فتوا از علمای شیعه در این نشریه از طرف شیخ احمد الخلیلی عمان است، با توجه به اینکه برخی از علمای شیعه ایران نیز پیرامون این مسئله فتاوایی دارند تمایل داریم که از نظرات و فتاوای ایشان نیز در این نشریات استفاده کنیم.

کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در این جلسه بیان کرد: شهر قم جایگاه تاریخی و مذهبی مهم دارد و می‌تواند در کاهش استعمال دخانیات در ایران نقش مهمی ایفا کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز