آیت الله اعرافی:

رویکرد سیاسی و مبارزه در شرح نهج‌البلاغه رهبری موج می‌زند

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۱۱:۳۷:۱۶
کد خبر: ۸۹۰۲۴۵
رویکرد سیاسی و مبارزه در شرح نهج‌البلاغه رهبری موج می‌زند
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه رویکرد سیاسی، حکومتی و مبارزه در شرح نهج‌البلاغه رهبری موج می‌زند، گفت: نهج‌البلاغه می‌تواند جهان را تکان دهد و موج مقاومت را پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در آیین رونمایی از سه جلد کتاب شرح نهج‌البلاغه اثر رهبر معظم انقلاب اسلامی که در مدرسه علمیه دارالشفا قم برگزار شد، اظهار کرد: با رونمایی از این آثار، حوزه ما از بخش دیگری از افکار الهام بخش رهبری بهره‌مند خواهد شد.

وی با بیان اینکه نهج البلاغه کتاب بزرگ انسان ساز و حیات آفرین است، گفت: در طول تاریخ، نهج البلاغه مورد توجه عالمان و حوزه‌های علمیه بوده و در قرن اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر نیز به نهج البلاغه به عنوان کتاب الهام بخش، محوری و پایه برای پیشبرد انقلاب اسلامی توجه شده است، ابراز کرد: نگاه حوزویان به این کتاب بلند و شریف نگاه قابل قبولی بوده و دستاوردهای خوبی از این نگاه پدید آمده است.

وی با بیان اقداماتی که در ساحت این کتاب شریف انجام گرفته است، گفت: از دیرباز که توسط سید رضی این مجموعه گرد آوری شده این سؤال همیشه وجود داشته و آن اسناد و سلسله سند نهج البلاغه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه محور مستدرکات نهج ابلاغه محور دیگری است که مورد توجه بوده است، اظهار داشت: همه قبول دارند که خطبه‌های امیرالمؤمنین(ع) بسیار فراتر از این‌ها است و لذا مسئله مستدرکات نهج البلاغه کار دیگری بوده که صورت گرفته و این نشان می‌دهد این مجموعه در منظومه‌ای فراتر قرار می‌گیرد.

وی به ترجمه‌های نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: در این خصوص ضعف داریم و باید عنایت بییشتری به ترجمه‌های قرآن و نهج البلاغه داشته باشیم.

توجه جدی به نهج البلاغه در درخت واره جدید حوزه علمیه

امام جمعه قم با بیان اینکه قرآن کریم حدودا به صد زبان و گویش ترجمه شده و از نهج البلاغه نیز صد ترجمه به بیست زبان وجود دارد، گفت: حوزه علمیه در عصر بعد از انقلاب در خصوص ترجمه این دو کتاب شریف گام‌های خوبی برداشته است که باید استمرار یابد.

وی با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ شرح برای نهج ابلاغه تدوین شده است و چندین شرح خوب نیز در این سال‌ها پدید آمده است، افزود: امروز در حوزه نرم افزار نیز اقدامات خوبی برای نهج البلاغه صورت گرفته و چند نهج البلاغه منظوم ایجاد شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اقداماتی صورت گرفته تا نهج البلاغه در قالب رشته ها قرار بگیرد و در درخت واره جدید حوزه که درحال پیگیری است به نهج البلاغه توجه جدی شده است اما این اقدامات تنها بخش کوچکی از این دریای بیکران است که صورت گرفته است و این منظومه فکری در نهج ابلاغه نیاز به کار وسیع تری دارد که امیدواریم حوزه نسبت به آن قیام کند.

ویژگی‌های شرح نهج البلاغه مقام معظم رهبری

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با ذهن قوی و بیان زیبا در این ساحت حضور یافتند و این میراث بزرگ را بازسازی و به جامعه علمی و حوزوی عرضه نموده‌اند، گفت: این اثر مثل همه میراث مکتوب و سخنان رهبری در عین دقت و برخورداری از عمق لازم از دو ویژگی روانی و جذابیت برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور رویکرد الهام گیری و پیاده‌سازی واقعیت‌های گذشته بر واقعیت‌های امروز را از دیگر ویژگی‌های این اثر دانست و ابراز کرد: رویکرد اجتماعی، تاریخی و تحلیلی در این شرح وجود دارد که آن را متمایز از دیگر آثار می‌کند.

وی با بیان اینکه رویکرد سیاسی و حکومتی و مبارزه در شرح نهج‌البلاغه رهبری موج می‌زند، افزود: در خیلی شرح‌ها به این رویکرد توجه نشده اما در اثر تألیف شده توسط رهبری این رویکرد نمایان است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه خواننده این کتاب روح حاکم بر عمل را نشان خواهد داد، گفت: این آثار نشان دهنده فکر منسجم، نظام مند، موج آفرین و اثرگذار و هدایت‌گر مقام معظم رهبری است و نخ تسبیحی از جوانی تا کنون رهبری است؛ شرحی که به قیمت زندان و تبعید خلق شده است نه در آسایش و آرامش.

امروز نهج البلاغه می‌تواند دنیا را تکان دهد

وی با اشاره به اینکه این شرح گره خورده است با مجاهدت در میدان و مقاومت در صحنه و برای آن هزینه داده شده است، افزود: امروز نهج البلاغه می‌تواند جهان را تکان دهد و موج مقاومت را به پیش ببرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه با نهج البلاغه می‌توان موج انقلاب و مبارزه با ظلم را به پیش برد، اظهار داشت: باید به داشتن چنین رهبری افتخار کرد و حوزه علمیه از چنین رهبری به خود می‌بالد.

وی با بیان اینکه امیدواریم طلاب، اساتید و دانشجویان از این اثر فاخر و ارزشند بهره ببرند، گفت: باید قدم‌های بزرگ‌تری در این راه برداشته شود و حوزه روح و مضمون نهج البلاغه را در حیات خود جاری سازد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز