کاهش بی سوادان در قم

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۹:۲۹:۵۹
کد خبر: ۸۹۵۵۳۷
کاهش بی سوادان در قم
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم بابیان اینکه در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۳۳ هزار نفر از مردم این استان بی‌سوادی خود را اعلام کردند، گفت: بر اساس عملکرد سوادآموزی قم طی سه سال گذشته این آمار به ۲۷ هزار نفر کاهش پیداکرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا با اشاره به آمار ۸۷ درصدی آمار باسوادی زنان ۶ سال به بالا در قم، اظهار داشت: ۹۳ درصد مردان قمی باسواد هستند و در سطح شهر ۹۰ درصد و در روستاها نیز ۸۰ درصد افراد این سن باسواد می‌باشند.

وی یادآور شد: در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی در همین گروه سنی، ۳۴ درصد زنان، ۶۴ درصد مردان و همچنین ۵۳ درصد افراد شهر و ۳۰ درصد روستاییان باسواد بودند.

وی اذعان داشت: به‌رغم همه موفقیت‌های صورت گرفته برای ارتقای آمار باسوادان جامعه، ولی همچنان برای رسیدن به نقطه مطلوب در سن ۶ سال به بالا و ۱۰ تا ۴۹ سال تلاش بیشتری باید صورت گیرد.

وی یادآور شد: امسال با مجوزی که از سازمان نهضت سوادآموزی کشور گرفته‌شده پنج درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به گروه سنی ۴۹ تا ۶۴ سال اختصاص پیداکرده است.

قاسمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود،‌ آموزش افراد پس از پایان تحصیل را ضروری دانست و گفت: باید معاونت آموزش یادگیری بزرگ‌سالان زیر نظر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تشکیل شود و برای افراد متناسب با هر شغل و حرفه‌ای که دارند نیز بسته‌های آموزشی را تعریف کنیم تا سوادی که آموخته‌اند را فراموش نکنند.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف سوادآموزی در استان، خواندن با خانواده، مسابقه‌های کتاب‌خوانی،حلقه‌های کتاب و کتاب‌خوانی را ازجمله آن‌ها دانست و بیان کرد: طرح آموزشی مقدماتی کار با رایانه، طرح آموزشی نماز کلید بهشت، سوادآموزی اولیای دانش آموزان، خودآموز، سوادآموزی روستاییان، سوادآموزی معلولان، سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۲۰ سال و سوادآموزی اتباع بخش دیگری از برنامه‌ها به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه در سال جاری طرح یادگیری محلی را نیز در استان اجرا خواهیم کرد، ابراز داشت: در این طرح در کنار خواندن و نوشتن مهارت و حرفه‌آموزی نیز به سوادآموزان آموزش داده می‌شود تا به حقوق خود در اجتماع و خانواده آشنایی کامل پیدا کنند.

معاون آموزش‌وپرورش قم با اشاره به شرکت هفت هزار و ۵۰۰ نفر در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم در سال گذشته در این استان اظهار داشت :امسال نیز پذیرش ۱۰ هزار نفر در این سه دوره و طرح‌های ویژه آن در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: دوره سوادآموزی شامل ۴۰۰ ساعت آموزش است و سوادآموزانی که این دوره را قبول شوند، مدرک معادل سوم ابتدایی را دریافت می‌کنند.

وی دوره انتقال را نیز معادل پایان ششم ابتدایی دانست و افزود: این دوره شامل ۶۰۰ ساعت و هشت ماده درسی است.

وی افزود: دوره تحکیم سواد نیز ویژه افراد کم‌سواد غیر محصل در ۲۰۰ ساعت آموزش است و هدف آن نیز تثبیت و تعمیق آموخته‌های افراد می‌باشد.

 قاسمی نیا با اشاره به اجرای مقدمات طرح آموزش کار با رایانه در سوادآموزی قم بیان کرد: امسال ۱۱۵ تن در این کلاس‌ها شرکت کردند و مشغول علم‌آموزی هستند.

وی آموزش زبان انگلیسی را یکی از مواد درسی این دوره عنوان کرد و گفت: آموزش قرآن کریم و زبان دین و مذهب که شعار سازمان یونسکو است نیز همواره جزو برنامه‌های سوادآموزی بوده است.

وی افزود: ۲۳۰ ساعت از کل سه دوره سوادآموزی استان مربوط به زبان دین و مذهب می‌باشد.

معاون سوادآموزی قم با اشاره به شرکت اتباع در دوره انتقال سوادآموزی استان گفت: سال گذشته برای نخستین بار در کشور ۳۰۰ تن از اتباع در دوره انتقال آموزش داده شدند و امسال نیز از یک هزار و ۴۰۰ تن ثبت‌نام‌شده است.

قاسمی نیا تصریح کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن قم به‌تازگی پیش‌نویس تفاهم‌نامه مشترکی میان معاونت سوادآموزی آموزش‌وپرورش قم با جامعه المصطفی العالمیه (ص) در دست تهیه و امضا است تا به کلیه خانواده‌های اتباع خارجی در قم زبان فارسی آموزش داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه از سال ۹۰ بیشتر فعالیت‌های سوادآموزی به‌صورت برون‌سپاری و توسط آموزش‌دهندگان حقیقی انجام می‌شود، گفت: این اقدام موجب اشتغال‌زایی و تربیت نیرو برای آموزش‌وپرورش استان می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵۰ نفر آموزش‌دهنده در حال عقد قرارداد با موسسه‌های مختلف طرف قرارداد با آموزش‌وپرورش استان هستند.

وی بابیان اینکه حق‌الزحمه به هر فرد آموزش‌دهنده به‌صورت نفر قبولی پرداخت می‌شود، افزود: این مبلغ در دوره سوادآموزی هشت میلیون و ۳۶۰ هزار ریال، در دوره انتقال ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و دوره تحکیم نیز یک‌میلیون و ۶۱۰ هزار ریال است.

وی اهتمام ویژه به مناطق محروم و روستایی در امر سوادآموزی را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: در روستاها نیز اگر هر فرد در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کند و قبول شود ۱۳ میلیون ریال به آموزش‌دهنده پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به طرح سوادآموزی ویژه نابینایان، ناشنوایان و افراد بزرگ‌سال دارای چند معلولیتی توسط آموزش‌وپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: افراد مذکور با همکاری اداره کل بهزیستی در حال شناسایی هستند و به دلیل سختی آموزش آن‌ها حق‌الزحمه آموزش‌دهندگان ۱۸ میلیون ریال تعیین‌شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز