بزرگداشت هفتمین روز ارتحال آیت الله مرتضی عاملی در قم برگزار شد

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۲۳:۵۷:۰۷
کد خبر: ۹۲۰۲۶۰
بزرگداشت هفتمین روز ارتحال آیت الله مرتضی عاملی در قم برگزار شد
آیین گرامیداشت هفتمین روز ارتحال آیت الله سید جعفر مرتضی عاملی از علمای برجسته لبنانی دوشنبه شب با حضور روحانیان، علما و فضلای حوزه‌های علمیه، مسئولان و گروه‌های مردمی از سوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و تعدادی از مراکز دینی و حوزوی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در این آیین که آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید، آیات سید محمد جواد علوی بروجردی و مهدی هادوی تهرانی از اساتید حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه حضور داشتند یاد و نام آن عالم ربانی گرامی داشته شد.

در این آیین پس از تلاوتی چند از آیه‌های کلام الله مجید و ذکر مصیبت توسط مداح اهل بیت، استاد حوزه علمیه طی سخنانی با اشاره به مقام علمی و فقهی مرحوم مرتضی عاملی اظهار داشت: آن فقیه فرزانه عمر شریف و پر برکت خود را در مسیر دفاع از اهل بیت گذراند و آثار بسیار ارزشمندی برجای گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد بیان داشت: آن مرحوم طی سال‌ها فعالیت علمی، بیش از ۲۵۰ کتاب تالیف کرد، و انجام‌ چنین کاری فقط به زبان ساده است.

وی افزود: علامه مرتضی عاملی انسانی کم نظیر بود، و هنگامی که به آثار این مرد بزرگ مراجعه می‌کنیم، به این واقعیت پی می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه آن عالم برجسته در زمینه علوم مختلف از جمله تاریخ اطلاعات وسیعی داشت، گفت: این شخصیت بزرگ شایسته بهترین تجلیل‌ها می‌باشد.

 نظری منفرد ادامه داد: مرتضی عاملی وقتی در قم بود، با برخی از فضلای حوزه علمیه ارتباط‌های نزدیک و تنگاتنگی داشت، و مطالب را از آنها اخذ و ضبط می کرد، و در آثار خود نام‌ این بزرگان را ذکر می‌نمود.

وی فقدان این‌ فقیه مجاهد را برای حوزه‌های علمیه ضایعه‌ای جبران ناپذیر توصیف کرد و گفت: این اشخاص با آثار ارزشمندی که از خود به یادگار گذاشتند، مایه فخر و مباهات تشیع به شمار می‌آیند.

سید جعفر عاملی در ۲۵ صفر ۱۳۶۴ هجری قمری در روستای عیتا الجبل، در ۱۱۰ کیلومتری شهر بیروت به دنیا آمد.

وی در سال ۱۳۸۲ هجری قمری برای تحصیل علوم دینی به نجف رفت و در مدرسه آیت الله بروجردی (ره) اقامت کرد و به تحصیل علوم دینی مشغول شد.

وی اواخر سال ۱۹۹۳ میلادی پس از ۲۵ سال اقامت در قم به لبنان بازگشت و تا آخر عمر در این کشور باقی ماند و در چهارم آبان ماه جاری در بیمارستانی در بیروت درگذشت و در زادگاهش در منطقه جبل عامل به خاک‌ سپرده شد.

 

نظر شما