کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم برگزار شد

تاکید بر نظارت دقیق بر عرضه و تولید محصولات غذایی

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۴:۱۶:۵۸
کد خبر: ۹۳۰۵۷۱
تاکید بر نظارت دقیق بر عرضه و تولید محصولات غذایی
کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم امروز با حضور معاون استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در ابتدای این جلسه موضوع بررسی تشعشعات و سیگنال های ارائه شده توسط دکل های مخابراتی و تلفن همراه بررسی و بر توسعه سلامت روان جامعه تاکید شد.

مهندس موسوی مدیر کل ارتباطات و فناوری استان قم در این جلسه گفت: طبق بررسی های صورت گرفته و اخذ استانداردهای لازم، استان قم پایین ترین و مطلوب ترین وضعیت در خصوص تشعشعات از دکل ها را دارد.

دکتر عادلی رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم نیز در این جلسه تاکید کرد: اینکه اشعه های دکل ها و موبایل ها آسیب زا هستند در آن شکی نیست و حتی به جنین هم ضربه می زند.

وی بیان داشت: موضوع اندازه گیری فاصله با دکل باید مشخص و بر اساس آن قضاوت شود و به گونه ای باشد تا بتوان معیارهای استاندارد تعبیه شود.

دستور بعدی جلسه طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی بود که دکتر فخاریان مدیرکل بیمه سلامت استان قم در این خصوص گفت: طرح بیمه همگانی سال 93 اجرا شد که پیوست آن که ارزیابی وسع بود که در آن زمان انجام نشد و در حال حاضر در حال انجام است.

وی بیان داشت: طبق این طرح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول این ارزیابی است و افرادی را که فاقد بیمه هستند به دهک هایی مشخص تبدیل کرده و مقرر شد تا هزینه بیمه دهک یک تا سه را دولت و دهک چهار را نصف دولت و نصف خود فرد و دهک های مابقی را فرد، پرداخت کند.

موضوع بعدی که در این کارگروه بحث و تبادل نظر شد در خصوص طرح راهبردی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی بود، طرحی که در آن بر تولید محصولات غذایی سالم و از جمله هشت محصول خیار و  گوجه گلخانه ای، خیار و گوجه مزرعه ای، سیب زمینی، پیاز، سیب و پرتقال تاکید دارد.

سازمان جهاد کشاورزی استان قم اقدامات گسترده ای در این خصوص انجام داده و با انجام آزمایش ها به منظور تعیین باقی مانده سموم کشاورزی تلاش می کند و از سوی دیگر با توسعه کودهای زیستی در توسعه محصولات سالم می کوشد.

دکتر ایزانلو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بررسی های لازم انجام می شود گفت: گزارشی از میزان سموم باید ارائه شود تا بتوانیم برنامه ریزی داشته و اگر منجر به این شد که بقایای سموم وجود دارد به شهرداری ابلاغ و کارهای قانونی انجام می شود.

وی تصریح کرد: برای کنترل باقی مانده سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، اقدامات لازم در حال انجام است و از سوی دیگر برنامه نظارت بر محصولات کشاورزی هم در حال تدوین نهایی است.

دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: نکته اول در خصوص بیمه سلامت است که اجرای طرح بیمه باید به گونه ای انجام شود توان پرداخت مطالبات را داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر تولید محصولات غذایی سالم گفت: جهاد کشاورزی باید نظارت های دقیق در این خصوص داشته و با تلاش و برنامه ریزی شاهد اقدامات مناسب در این خصوص با همکاری مجموعه معاون بهداشتی دانشگاه هستیم.

دکتر بیژن سلیمان پور معاون سیاسی امنیتی استاندار قم نیز در این جلسه با تاکید بر استفاده از غذای سالم و نظارت های مورد نیاز گفت: ضرورت دارد مباحثی که مطرح می شود و از جمله سلامت غذایی در حوزه کاشت و عرضه به یک دغدغه همگانی مطرح شده و در تولید این محصولات بکوشیم.

وی تاکید کرد: برای داشتن محصولات با کیفیت و سالم باید از مزرعه نظارت ها را آغاز کنیم و انتظار است که مسئولان در این راستا تلاش داشته باشند.

 

نظر شما