احداث تقاطع غیرهمسطح کیوانفر در بن بست سلیقه ها

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۹:۳۳:۴۳
کد خبر: ۹۵۲۹۴۴
احداث تقاطع غیرهمسطح کیوانفر در بن بست سلیقه ها
بعد از یک سال از اجرای طرح احداث تقاطع غیرهمسطح کیوانفر، متاسفانه هنوز سنگ اندازی ها در راستای احداث آن مشاهده می شود که بیشتر به اعمال نظر سلیقه ای شبیه است تا نظر کارشناسی.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، این روزها و یا نزدیک های غروب اگر از خیابان امام خمینی(ره) قم به سمت حرم مطهر تردد داشته باشید، قطعا به تقاطع شلوع و پرهیاهویی بر خورد می کنید به نام تقاطع شهید کیوانفر که البته با چراغ قرمز سعی شده ترافیک آنجا کنترل شود، اما همچنان ترافیک ادامه دارد.

از ماه ها و حتی سال های پیش موضوع اصلاح این تقاطع در جلسات مختلف شورای شهر و شهرداری مطرح شد که بتوانند با راه اندازی یک تقاطع غیرهمسطح در راستای اصلاح آن مسیر بکوشند، اما همچنان این موضوع در بلاتکلیفی به سر می برد، موضوعی که به ناچار پایش به استانداری باز شد.

 

*احداث تقاطع اولویت شهر نیست

محسن بهشتی در جلسه شورای ترافیک استان که به منظور رفع مشکل احداث تقاطع غیرهمسطح کیوانفر برگزار شد، کلا منکر اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح کیوانفر شد و گفت: احداث تقاطع جرو اولویت قم نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: در شرایط فعلی ما هیچ ضرورتی برای احداث این تقاطع نمی بینیم و اجرای تقاطع غیرهمسطح کیوانفر به خیابان امام(ره) به مزیت حرم نما بودن خیابان امام با بیش از ۸۰ سال سابقه آسیب می‌ زند.

هر چند معاون استاندار قم معلوم نیست از احداث تقاطع غیرهمسطح و رفع گره های ترافیکی در قم خوشحال است یا ناراحت، اما در این خصوص گفت: به طور متوسط سالانه در قم چهار تقاطع غیرهمسطح اجرا می شود که در اجرای آنها علاوه بر ضوابط ترافیکی و کارشناسی باید مباحث سیما و منظر شهری و معماری هم موردتوجه قرار بگیرد.

وی به طرح جامع ترافیکی شهری قم اشاره کرد و گفت: در این طرح، احداث تقاطع غیرهمسطح کیوانفر به خیابان امام راحل، به عنوان یکی از شش اولویت اصلی هم نیست.

بهشتی با تاکید بر حفظ حرم نما بودن خیابان امام قم گفت: با اجرای این طرح باید همچنان این نقش در مورد خیابان امام حفظ شود و تغییرات و انحرافات احتمالی در خیابان کیوانفر و معابر پیرامونی اعمال شود.

معاون استاندار قم گفت: البته از سوی دیگر طولانی کردن زیرگذر و ایجاد یک راست‌گرد به خیابان زینبیه و میدان سعیدی هم می‌ تواند نقش حرم نما بودن خیابان امام را حفظ کرد.

بهشتی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر قم در خصوص اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح، گفت: تعیین تکلیف تقاطع‌های غیرهمسطح درون‌شهری طبق قانون بر عهده کمیسیون ماده ۵ است و طبق نظر شورای حل اختلاف، شهرداری قم در اجرای این طرح باید به ‌صورت کامل به ضوابط طرح جامع ترافیک و طرح تفصیلی شهر پایبند باشد.

وی البته اعضای شورای شهر را به انجام کارهای غیرکارشناسی نیز متهم کرد و گفت: به اعتقاد ما، نظر شورای اسلامی شهر قم در اجرای طرح تقاطع غیرهمسطح کیوانفر به خیابان امام(ره) با روح کارشناسی در تعارض است.

 

*شورای ترافیک فقط ملزم به نظارت است

بعد از این سخنان معاون استاندار قم، عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم، در دفاع از جایگاه شورا گفت: در خصوص اصل اجرای تقاطع غیرهمسطح کیوانفر به خیابان امام(ره) تمامی کارهای کارشناسی و تطابق با طرح‌های تفصیلی و ترافیکی شهر انجام ‌شده است.

وی بیان داشت: در خصوص اجرای این طرح تنها موضوعی که باقی مانده اخذ مصوبه شورای ترافیک برای انحراف ترافیکی در طول زمان عملیات عمرانی است که با تصویب آن دیگر مانعی در آغاز عملیات عمرانی این تقاطع در شهر قم باقی نخواهد ماند.

حسن بختیاری نیز در این جلسه گفت: بعد از اختلاف های صورت گرفته، موضوع به هیئت حل اختلاف ارجاع داده شد که این هیئت بر اجرای این طرح تاکید دارد و شورای ترافیک صرفا مسئولیت نظارت بر اجرای این طرح را دارد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ما به دنبال حل مشکل ترافیکی در شهر هستیم اما متاسفانه برخی اقدامات و نظرها اجازه نمی دهند که کارها را پیش ببریم.

وی افزود: اجرای این طرح هم مطابق طرح تفصیلی بوده و هم طرح جامع ترافیک به آن تاکید دارد و از این رو نیازی به مصوبه کمیسیون ماده پنج نیست و شورای حل اختلاف با تمام ایراداتی که داشته نسبت به اجرای این تقاطع نظر مثبت داده است.

 

*سنگ اندازی ها موجب شد تا دیگر هیچ اصراری بر رفع مشکل ترافیکی تقاطع کیوانفر نداشته باشیم

سید مرتضی سقائیان نژاد نیز در این جلسه گفت: ما به دلیل اختلاف‌ ها، موانع و عدم همکاری‌ ها در اجرایی کردن تقاطع غیرهمسطح کیوانفر، دیگر هیچ اصرار و انگیزه ‌ای برای احداث آن نداریم.

شهردار قم گفت: ما خجالت زده مردم شدیم و متاسفانه اجازه نمی دهند که ما کار را پیش ببریم و در کارنامه بنده به ‌عنوان شهردار قم این طرح ناکام و بی‌ نتیجه ثبت‌شده، در حالی‌که تمام مصوبات در رابطه با آن اخذ شده بود.

وی گفت: یک سال پیش بودجه این طرح آماده شده شده بود، اما با گذشت یک سال دیگر اجرای آن عملی نیست و پیشنهاد می شود که دیگر مسئولان استانداری وقت خود را برای این طرح بی‌نتیجه اتلاف نکنند.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده ۵ در اجرای طرح تقاطع غیر همسطح کیوانفر به خیابان امام(ره) جایگاه قانونی ندارد گفت: چرا نمی خواهیم قبول کنیم که در صورتی‌که این طرح اجرا شود برای هماهنگی در هدایت ترافیک باید شورای ترافیک مصوبات لازم را تصویب کند.

 

*مصوبات شورای حل اختلاف در خصوص تقاطع کیوانفر ملاک است

بعد از صحبت های صورت گرفته، قطعا همگان از استاندار قم انتظار، نگاه پدرانه در مورد شهر قم داشتند که بتواند با حل اختلاف در راستای رفع مشکل بکوشد.

«بهرام سرمست» در این خصوص ابتدا از بلاتکلیفی این پروژه انتقاد کرد و گفت: در اجرای این طرح نباید به قبل برگردیم و مصوبات شورای حل اختلاف در رابطه با اجرای آن ملاک عمل شود.

استاندار قم تاکید کرد: معیار اجرای طرح باید نظر کارشناسی شورای حل اختلاف بوده و نباید از ابتدا و با گذشت یک سال تمام پیشرفت ‌های کارشناسی کار را فراموش کرد.

وی گفت: شهرداری قم در اجرای این طرح باید به طرح جامع ترافیک و طرح تفصیلی شهر به صورت کامل پایبند بوده و به منظور نظارت بر پایبندی شهرداری قم به طرح جامع ترافیک و طرح تفصیلی، چاره ‌ای جز استفاده از مکانیزم رای وجود ندارد.

سرمست البته انتقادی نیز از مجموعه استانداری کرد و گفت: اینکه شورای ترافیک طی یک سال هنوز نتوانسته در اجرای طرح احداث تقاطع، تصمیم نهایی بگیرد پذیرفتی نیست و شورای شهر و شهرداری اگر احساس می ‌کنند که بدون همراهی شورای ترافیک می‌ توانند این طرح را اجرا کند، استانداری قم اصراری بر رای گیری و مصوبه شورای ترافیک ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز