در گفتگو با جوان نخبه قمی مطرح شد

بیانیه گام دوم انقلاب مانیفست جوانان

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۱۱:۲۷:۲۸
کد خبر: ۹۶۳۵۳۰
بیانیه گام دوم انقلاب مانیفست جوانان
مقام معظم رهبری با صدور بیانیه گام دوم انقلاب، وظایف گسترده ای را برای قشر های مختلف جامعه از جمله جوانان ترسیم کردند که در این میان نقش نخبگان علمی کشور گسترده تر است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، نخبه پروری و توجه به نخبگان در جامعه، امری است که بنیاد ملی نخبگان آن را دنبال کرده و در مراکز استان ها نیز بنیاد نخبگان هر استان، در راستای توسعه این امر اهتمام دارد.

نخبه پروری و توجه به نظرات کارآمد نخبگان جامعه، یکی از موضوعاتی است که نه تنها اثرات مثبتی به همراه داشته، بلکه موجب می شود تا شاهد یک رشد فزاینده باشیم.

حسین شجاعی جوان 28 ساله نخبه قمی و دارای دکتری تخصصی مجموعه علوم و قرآن حدیث است که به گفتگو با خبرنگار ما، پرداخته است.

 

* به چه علت شما را نخبه می نامند؟

این نظر محبت شما و دوستان است، اما در سیکل کاری به دلیل اینکه در دوره کارشناسی ارشد یک پایان نامه ای نوشتم با موضوع رهیافت انتقادی در به کارگیری تاریخ در تفاسیر قرآنی معاصر و از سوی دیگر توانستم جایزه فارابی را دریافت کنم و در کنار آن با توجه به ملاک های بنیاد نخبگان، مقاله ها و سطح معدل که نیاز بود را توانستم کسب کنم.

در این مقاله یک مقایسه ای با نگاه مورخان به عرصه تاریخ و ماحصل آن کشف اشکالاتی در این خصوص بود و از سوی دیگر مقدمه ای برای رساله ام شد تا به سمت کشف مولفه ها در این حوزه بپردازم.

 

*به نظر شما یک فرد نخبه چه وظایفی دارد؟

فرد نخبه باید بتواند تا در راستای رفع دغدغه و نوع کار و تولیدات بکوشد، آن چیزی که می تواند نیازهای کشور را برطرف کند، حرکت به سمت پژوهش های کاربردی و بیرون آمدن از فضاهای انتزاعی است.

زمانی می توانم این افتخار را داشته باشیم که نخبه هستیم، که به سمت رفع نیازها رفته و به توسعه دانش بپردازیم، که این کار مهمی است که باید مورد توجه باشد.

از سوی دیگر حل نیازهای جامعه نقطه مطلوب است و نباید هیچ نخبه ای از این امر مهم در جامعه سرباز زده و خود را مستثنی کند.

 

*چه حمایت هایی تاکنون از شما شده است؟

بنیاد نخبگان حمایت های خوبی انجام می دهد اما روند اجرای آن نیازمند یک سری پیگیری هاست که امیدواریم این موضوع نیز برطرف شود.

به هر حال هر چه از نخبگان بتوان حمایت کرد، جایگاه علمی در کشور ارتقا یافته و شاهد رشد و شکوفایی مباحث علمی و همچنین رفع مشکلات در جامعه خواهیم بود.

 

*مقام معظم رهبری بیانه ای را با عنوان بیانه گام دوم انقلاب صادر کردند، به نظر شما جایگاه نخبگان در اجرایی کردن آن چیست؟

به نظر من این بیانه یک مانیفستی برای جوانان انقلابی است که از طریق آن بتوانیم به کشور خدمت کنیم و عرصه هایی را باز می کند که ارزشمند و اثرگذار است.

معتقدم که برای تحقق این بیانیه مشکلاتی وجود دارد که مهمترین آن، رفع مشکلات زیرساخت های فکری در کشور است که تا برطرف نشود، قطعا موفق نخواهیم شد.

قرار گرفتن در چرخه قدرت برای جوانان و نخبگان سخت است، بنده که درگیر مسائل اجرایی و علمی شدم، مشاهده می کنم که میدان به جوانان داده نمی شود، وابستگی ها اینقدر زیاد است که متاسفانه بر روی هیچ کمک جوانان فکر هم نمی کنند و اعتقاد ندارند.

به عنوان یک فردی که معتقدم، سیاست های کلان را رهبری انقلاب تعیین می کنند، وظیفه خود می دانم که برای اینکه نقش خود را ایفا کند، باید وارد بازی قدرت شوم، حالا یا راه بدهند یا نه، ولی باید تاثیرگذاری داشته باشم.

 

*چه انتظاراتی از مسئولان دارید.

کاش مسئولان در سیاست گذاری ها به جوانان اعتماد کرده و عرصه را باز می کردند و ای کاش بنیاد ملی نخبگان یک امتیازی را به نخبه ها می داد که بتوانند نقش آفرینی داشته باشند و جوانان مباحث را مطرح کنند.

 

*چه توصیه ای به هم نسلی های خود دارید؟

مهمترین توصیه این است که کار کنند، نا امید نشوند و کشور خود را رها نکنند و همانطور که رهبری معظم فرمودند قوی باشند، در این شرایط سخت نیاز داریم که تلاش کنیم تا یک مشکلی را برطرف کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز