بیان هویت انقلابی قم با زبان هنر در مدارس و مساجد

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۰۹:۱۷:۲۰
کد خبر: ۹۶۵۴۱۵
بیان هویت انقلابی قم با زبان هنر در مدارس و مساجد
به‌منظور گسترش فرهنگ انقلاب و تبیین جایگاه هویتی قم از ابتدا تاکنون، طرح اجرای پرده‌خوانی با موضوع هویت قم در ۲۰۰ مدرسه و مسجد قم در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، معرفی هویت تاریخی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که نسل جوان امروزی باید از آن مطلع بوده و بدانند که در محلی که زندگی می‌کنند، چه اتفاقاتی رقم خورده است.

شهر مقدس قم به‌واسطه قدمت تاریخی خود، یکی از شهرهایی است که از تاریخ تمدن و کهن بسیاری برخوردار است و شاید کمتر کسی با آن آشنا باشد.

به‌منظور آشنایی بیشتر نسل جوان با این هویت تاریخی و فرهنگی در شهر قم، سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اجرای طرح پرده‌خوانی نسبت به معرفی و تبیین جایگاه قم اهتمام ویژه‌ای داشته و این طرح را در 200 مدرسه و مسجد قم در حال اجرا دارد.

مهدی مقیمی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اجرای این طرح گفت: اجرای طرح پرده‌خوانی، برگرفته از شکل نقالی است که در قالب آن اجرایی و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم بیان داشت: امسال برای دومین سال نسبت به اجرای این طرح اهتمام داریم که سال گذشته با رویکرد انقلاب اسلامی بود و امسال با رویکرد هویت شهر قم ترسیم‌شده است.

وی بیان داشت: برای معرفی هویت قم، پژوهش‌ها و مشورت‌های لازم انجام‌شده است  و سناریو نگارش شد و سعی کردیم قم را با زوایای مختلف پیشینه، شخصیت‌ها، مفاخر، اماکن دیدنی و مذهبی و.... بررسی کنیم.

مقیمی گفت: در این پرده‌خوانی در حقیقت مقایسه قم قدیم و قم جدید راداریم و سعی کرده‌ایم که اتفاقات و وقایعی که در قم از ابتدا تاکنون رقم خورده است را بیان کنیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: این برنامه در تایم حدود 40 دقیقه طراحی شد است که با همکاری آموزش‌وپرورش نسبت به اجرای این طرح تأکید داریم.

وی گفت: علاوه بر مدارس در مساجد نیز این طرح آماده‌شده که اجرایی می‌شود و هویت تاریخی و فرهنگی قم برای مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان به نمایش درمی‌آید.

مقیمی تصریح کرد: سطح کار مدرسه‌ای بوده و برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم است و هدف ما نیز همین بود که بتوانیم نسل جوان را مخاطب کار خود قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: این اجراها تا عید نوروز ادامه خواهد داشت و در ایام عید نوروز نیز در ستادهای اسکانی آموزش‌وپرورش برای مسافران نوروزی به نمایش درمی‌آید.

 

*نگاه به هویت هفت هزارساله قم

علی بابایی نیز  گفت: در این طرح نگاه ما، کاملاً تخصصی به قم است و تلاش کرده‌ایم تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا هویت تاریخی استان قم را بررسی کنیم.

رئیس اداره فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش استان قم بیان داشت: از زمان پیدایش شهر قم تا به الان در این طرح پرده‌خوانی بیان‌شده و شناسایی اماکن زیارتی، تاریخی، تفریحی، نگاه به انقلاب و.... ازجمله مسائلی که به دانش آموزان ارائه می‌شود.

وی گفت: اغلب جوانان و نوجوانان از ماهیت شهر قم خبر نداشته که در این پرده‌خوانی قرار است شهرداری قم، این طرح را اجرایی کرده و هویت اصیل قم را معرفی کند.

بابایی گفت: در این طرح، هفت هزار سال قدمت قم بیان می‌شود و به‌گونه‌ای به دانش آموزان گفته می‌شود که با زبان ساده بتوانند درک کنند.

رئیس اداره فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش استان قم بیان داشت: این طرح قرار است در 200 مدرسه و مسجد اجرایی شود که تاکنون در بیش از 80 مدرسه اجرایی و تا پایان سال در دیگر مدارس نیز اجرایی خواهد شد.

نظر شما