شاکری: التهابات بازار ارز و سکه بعد از سال نو چینی کاهش می‌یابد

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۴:۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۴۲۵۷۷۹
شاکری: التهابات بازار ارز و سکه بعد از سال نو چینی کاهش می‌یابد
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بخشی از التهابات بازار ارز و سکه به دلیل فرارسیدن سال نو میلادی و چینی است که بزودی تب آن فروکش می کند گفت: مراودات رسمی و غیر رسمی با کشورهای همسایه می تواند واردات دلار به کشورمان را زیادتر کند.

مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در مورد افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر بازار کاذب؛ اظهار کرد: سه چیز را باید از هم جدا کنیم؛ موضوع اول عملا در دوره پایانی علی صالح آبادی رئیس سابق بانک مرکزی رخ داد و مقدار قابل توجه‌ای از اختیارات رئیس کل به صورت مختلف بین دستگاه های مختلف تقسیم شده که تجمیع آن زمانی براست.

وی افزود: دومین موضوع در مورد محمدرضا فرزین رئیس فعلی بانک مرکزی است که بخشی از برنامه‌های اعلامی وی  به بازار ارز و نظام پولی و بانکی مربوط می شود که نتیجه این اقدامات در بازار ارز آزاد چه در حوزه حواله یا اسکناس چه روندی خواهند داشت.

کارشناس اقتصادی گفت: در مورد نوسانات ارزی که با آن مواجه هستیم چند نکته قابل پیش بینی وجود دارد نکته اول فشار روانی موضوع تحریم شدن سپاه است که نمی توان چندان قابل توجه باشد زیرا؛ تحریم شدن سپاه به خودی خود در واقع آثار عمده آن مشخص نیست و عملا اخباری که بازار دریافت می کند این است که در این مرحله تحریمی اروپا به دنبال قرار دادن سازمان سپاه در لیست تحریمی خودش نیست در مورد قرارداد پارلمان اروپا هم مشخص نیست و تا دوشنبه که روز کاری اروپایی‌ها است مشخص می‌شود. 

مجید شاکری

وی در ادامه تصریح کرد: یک موضوع مهم دیگر مراودات مالی با عراق است، این فشاری که به بانک‌های عراقی آورده می شود در انتقالات بستانکاری و بدهکاری عراق برای چیزی که به نفع ایران انجام می شود اثر ویژه ای دارد و در این مرحله شک داریم که انتقالات مالی که به نفع تجارت ایران در داخل عراق انجام می شود. معمولا بدهکاری و بستانکاری ما بین خود صراف ها و نه آن چیزی که طرف ایرانی میبیند ما بین صراف ها به صورت اسکناسی  انجام می شود و به صورت حساب بانکی انجام نمی شود در اندازه های بزرگ و ضریب نفوذ بانکی در عراق پایین است و تنها 18 درصد افراد بالغ در عراق دارای حساب بانکی هستند.

کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد: موضوع قابل اهمیت دیگر این است که اگر فشار آمریکایی‌ها بر ساختار عراق این گونه باشد که به لحاظ ارتباطات مالی شبیه کشور قطر شود. در قطر اگر از یک حدی تراکنش افزایش یابد طرف آمریکایی نظارت مستقیم بر آنها خواهد داشت و اگر طرف آمریکایی بخواهد چنین ساختاری را ایجاد کنند خیلی از تقاضاهای نه فقط مربوط به ایران بلکه ترکیه، سوریه و عراق، ارتباطاتی که  از طریق سیستم بانکی انجام می شده به سمت درهم یا اسکناس می رود و این خود به خود فشار را روی درهم اسکناس زیاد می کند و نکته قابل توجه ای است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز