تیر خلاص سعد مشعوره بر پیکر نیمه جان کشکان لرستان

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۴:۳۱:۱۴
کد خبر: ۳۱۴۷۶۱
تیر خلاص سعد مشعوره  بر پیکر نیمه جان کشکان لرستان
رشد و توسعه متوازن و همه جانبه یک منطقه، آرزوی تمام شهروندان آن است و کسی نمی تواند و نباید بدین خاطر آنان را سرزنش کرده و یا در راه تحقق چنین حق شرعی و قانونی مانع بتراشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،اما اگر این آرزو و مطالبه سد راه توسعه و پیشرفت شهرها و مناطق دیگر شود از اعتبار قانونی و شرعی آن کاسته شده و حتا از لحاظ چارچوب های اخلاقی نیز در مظان سوال و تردید قرار می گیرد.

نمونه بارز این فرایند آرزویی است که شهروندان عزیز شهرستان کوهدشت از طریق احداث سد گاوشمار (معشوره) در پی آن هستند؛ توسعه خواهی حق مسلم برادران و خواهران عزیز ما در این شهرستان عقب نگه داشته شده از چرخه پیشرفت است و در این زمینه هیچکس نباید مانع تراشی کند.

اما مشکل از جایی شروع می شود که احداث این سد باعث خواهد شد که تتمه نفس های تنگ و به شماره افتاده رودخانه کشکان که تنها شریان حیاتی شهرستان پلدختر و بزرگترین منبع تامین کننده درامد دهها هزار نفر شهروند پلدختری است، بیش از پیش تنگ و تنگ تر شده و سهل است که کلا نفس آن قطع شود!

این یعنی فاجعه بی کم و کاست؛ یعنی مرگ کشاورزی، زندگی و حیات در شهرستانی 80هزار نفری، یعنی بحران واقعی.

اعتقاد دارم که هم استانی های عزیز ما در کوهدشت نیز به دنبال ضربه زدن بر پیکر نحیف و نزار کشاورزی و قطع تنها ممر درامد هزاران پلدختری نیستند اما از آن جایی که سیاسیون و برخی اهل قلم این شهرستان واقعیت را پشت کلمات زیبا پنهان کرده و به خورد مردم عادی می دهند، آنان نیز از دامنه و عمق فاجعه ای که پس از احداث این سد دامن شهرستان های الشتر، چگنی و پلدختر را خواهد گرفت آگاه نبوده و در این خصوص خطری احساس نمی کنند.

یکی از مستمسک های همیشگی سیاسیون و اهل رسانه شهرستان کوهدشت در جهت دفاع از احداث سد مذکور این بوده که آن را حاصل صدها و بلکه هزاران ساعت کار کارشناسی از سوی کارشناسان ذیربط دانسته و آن را سند محکمی بر کارشناسی بودن طرح احداث معشوره می دانند و از این طریق مدعی هستند که معشوره ضرری برای زیست بوم و کشاورزی شهرستان های طول مسیر رودخانه کشکان نخواهد داشت و در نتیجه جای نگرانی برای دهها هزار شهروند الشتری، چگنی و پلدختری وجود ندارد.

در رد این ادعای همیشگی دو نکته شایان ذکر است که آنها را بیان خواهم کرد!

سال 91 در دیداری که با یکی از مسیولین ارشد حوزه آب استان داشتم و در خصوص سرنوشت معشوره از او سوالی پرسیدم، به صراحت مدعی شد که "برای سد معشوره اصلا کار کارشناسی انجام نشده و مجوز احداث آن اخذ نشده اما استاندار دهمرده زیرکی به خرج داده و مردانگی کرده و در چنین وضعیتی کار احداث آن را به قرارگاه خاتم واگذار کرده و در نتیجه با این کار، احداث معشوره را به صورت حقی مسلم برای لرستان درآورده که بعدا دولتی ها نمی توانند با انجام آن مخالفت کنند"!

این ادعای مسیول ارشد حوزه آب استان کمی برایم عجیب و غیرقابل باور می نمود و همیشه در پذیرش آن تردید داشتم و چون ایشان از بنده خواسته بود که محتوای سخنانش در آن جلسه، خصوصی مانده و در رسانه ها منتشر نشوند دست من برای انتشار آن حرف و سنجیدن صحت و سقم آن اخلاقا بسته شده و همین موضوع بر تردیدم می افزود.

از طرف دیگر چون قول داده بودم حرف های وی را در رسانه ها منتشر نکنم بنابراین در مواجهه با عزیزانی که مدعی کارشناسی بودن احداث این سد بودند نمی توانستم به سخنان این مسیول مربوطه استناد کرده و به مخالفت برخیزم بنابراین ناچار به سکوت شدم.

سکوت و تردیدهای من در این زمینه ادامه داشت تا اینکه با سفر اخیر معاون اجرایی رییس جمهور به لرستان شاهد از غیب رسید و جناب شریعتمداری صراحتا اعلام کرد که برای سد معشوره کار کارشناسی انجام نشده است!

معاون اجرایی رییس جمهور که طی روزهای اخیر به لرستان سفر کرده بود در خصوص این سد تصریح کرد: کار غیر کارشناسی در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این سد باعث شد در تنظیم قرارداد با وزارت نیرو با تاخیر مواجه شویم.

همان گونه که می بینیم معاون اجرایی رییس جمهور صراحتا از کار غیرکارشناسی در ابتدای شروع عملیات احداث سد معشوره صحبت به میان می آورد و در واقع مدعای همیشگی سیاسیون و اهل رسانه شهرستان هم جوار در خصوص صدها و هزاران ساعت کار کارشناسی در این خصوص را کاملا رد می کند.

نیاز به توضیح و تفسیر نیست که وقتی کاری به صورت غیرکارشناسی انجام شود ابعاد مختلف تبعات و زیان های آن در نظر گرفته نشده و در واقع احتمال اینکه ضررهایش بیش از فوایدش باشد بسیار بالاست؛ به عبارت بهتر چنین کاری مصداق کج گذاشتن اولین خشت است که باعث خواهد شد دیوار مد نظر تا ثریا کج برود!

کمااینکه یکی از نگرانی ها در خصوص احداث معشوره تبعات زیست محیطی و آثار زیان بار آن بر کشاورزی شهرستان هایی بود که در طول مسیر رودخانه کشکان قرار گرفته اند و طبیعتا با احداث معشوره تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در خصوص تبعات زیان بار زیست محیطی این سد باز ه

م به سخنان معاون اجرایی رییس جمهور در همین سفر اخیر استناد می کنم که گفت: سازمان حفاظت محیط زیست گزارش روشن و منفی در رابطه با پروژه سد معشوره داد.

صراحت کلام جناب شریعتمداری در خصوص تبعات زیان بار زیست محیطی سد معشوره چنان هویداست که نیاز به هیچ توضیح و تفسیری برای اثبات آن نیست؛ چنان که در همان جلسه و در ادامه افزوده است که گزارش منفی سازمان محیط زیست باعث تغییر و اصلاح نقشه های سد برای کاهش تبعات منفی آن شده است.

دوستان و عزیزانی که مدام بر انجام کار کارشناسی در رابطه با احداث معشوره داد سخن سر می دادند کاش این را هم در نظر می گرفتند که در این کشور اصولا آغاز عملیات اجرایی یک پروژه مترادف با گذار از تمام فیلترهای کارشناسی لازم نیست و حتا در صورت گذار از این فیلترها هم احتمال رخداد فاجعه وجود دارد و مثال بارز آن را در شهرستان گتوند می بینیم؛ سد گتوند که برای توسعه منطقه احداث شد اکنون به یکی از بزرگترین معضلات زیست محیطی مملکتی بدین عظمت تبدیل شده و همه را در بهت و حیرت فرو برده است.

به هر روی خوشحالم که پس از گذشت 3سال از دیدار با مسیول امور آب استان و شنیدن آن جملات اعجاب برانگیز در خصوص سد معشوره و زیرکی(!) دهمرده شاهد از غیب رسید و کمک کرد تا هم از قولی که به آن مسیول داده بودم عدول نکنم و هم حقیقت را در این خصوص یادآور شوم که معشوره از همان خشت اول بنیانش کج گذاشته شد و می رفت تا دهها هزار نفر را بر خاک سیاه بنشاند اما خوشبختانه با تدبیر مسیولین مختلف جلوی وقوع فاجعه احتمالی گرفته شد و با کوچک کردن حجم مخزن سد مذکور تاحدودی نگرانی شهروندان و به ویژه کشاورزان دل نگران لرستانی را برطرف نمود.

یاداشت:حمزه رامین برنا لرستان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز