کاظم جلالی:

ایران به تنهایی در برابر ترانزیت موادمخدر ایستاده است

۱۳۹۴/۰۲/۱۸ - ۱۰:۳۰:۰۵
کد خبر: ۲۸۳۲۴۱
ایران به تنهایی در برابر ترانزیت موادمخدر ایستاده است
نشست مشترک کمیته روابط مجلس شورای اسلامی با پارلمان اروپا و مارتین شولتز رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با حضور کاظم جلالی رئیس کمیته روابط ، اعضای این کمیته ، سفیر همزمان ایران در بلژیک و پارلمان اروپا و برخی از نمایندگان پارلمان اروپا ، در مقر پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، نشست مشترک کمیته روابط مجلس شورای اسلامی با پارلمان اروپا و مارتین شولتز رئیس پارلمان اتحادیه اروپا عصر روز (چهار شنبه 16 اردیبهشت) با حضور کاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا، فاطمه آلیا نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در مجلس، غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس و امید کریمیان نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس، یانوش لواندوفسکی رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا، اعضای این دو هیئت و محمود بریمانی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران نزد کشور پادشاهی بلژیک، اتحادیه اروپا و دوک نشین لوکزامبورگ ، در مقر پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد.

بنا بر این گزارش مارتین شولتز در این دیدار با بیان اینکه جایگاه ایران بعنوان یک کشور مهم فرهنگی و کشوری که در حل مناقشات منطقه ای بسیار با اهمیت است گفت: این نقش را نمی توان نادیده گرفت.

وی افزود: اتحادیه اروپا تمایل دارد که روابط خود را با ایران در تمام زمینه ها بویژه در حل منازعات منطقه ای و بحث انرژی توسعه دهد.

مارتین شولتز گفت: با وجود تفاوت های موجود بین اتحادیه و ایران ، اتحادیه علاقه فراوانی برای گسترش روابط با ایران دارد.

وی تصریح کرد:ایران نقطه اتکای میراث بشریت و به نوعی سنگ بنای تمدن جهانی است و کشور شما در توسعه فرهنگ جهانی نقش بسزایی داشته است.

رییس پارلمان اتحادیه اروپا افزود: ایران ظرفیتهای فراوانی برای حل موضوعات منطقه ای دارد که باید استفاده کرد و ارتباط پارلمانی ما با شما ، برای پارلمان اروپا اهمیت زیادی دارد و ما خواستار ایجاد دفتری دائم در تهران هستیم.

شولتز با تشریح روابط پارلمانی در توسعه روابط دوجانبه گفت: توسعه روابط در بخش دیپلماسی پارلمانی راهکار مناسبی برای حل موضوعات است که نمی توان نادیده گرفت.

وی در ادامه با اعلام حمایت از مذاکرات اخیر ایران و 5+1 گفت: امید زیادی به حصول توافق نهایی دارم و معتقدم این توافق یک گام تاریخی بزرگ خواهد بود.

رییس پارلمان اتحادیه اروپا  دعوت رسمی دکتر علی لاریجانی را که بوسیله هیات پارلمانی تقدیم وی شد، پذیرفت و گفت: از این دعوت بسیار خرسندم و در نزدیکترین زمان ممکن نسبت به تنظیم برنامه دیدار اقدام خواهد کرد.

در این نشست کاظم جلالی رئیس هیات ایرانی، اخرین وضعیت منطقه خاورمیانه ویژه اوضاع یمن، عراق و سوریه را تشریح کرد.

کاظم جلالی  در این دیدار ضمن تشریح موارد مشترک و منافع دو طرف گفت: جمهوری اسلامی ایران بهترین سناریو برای تعدد منابع انرژی اروپاست و اروپا ناگریز از مراجه به منابع انرژی ایران به عنوان بزرگترین دارنده منابع گازی جهان است.

وی تصریح کرد:  جمهوری اسلامی ایران نشان داده که در مذاکرات جدی است و مابر آنچه که توافق کنیم ، پایبند هستیم.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا ادامه داد: مذاکرات فعلی بدخواهان در منطقه و خارج از آن دارد که طرف غربی باید نسبت به ترفندهای این کشورها هوشیار باشد.

جلالی گفت: برخی مواضع رییس جمهور فرانسه در دیدار از عربستان مناسب نبود و با رویکرد کلی 5+1 و اتحادیه اروپایی در زمینه مذاکرات ، همگرا نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به تنهایی در مقابل سیل مواد مخدری که به سمت جهان به خصوص کشورهای اروپایی به راه افتاده، ایستاده است و با جهشی که در سالهای  تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان شاهد آن بوده‎ایم به زودی فاجعه‌ای در جهان براثر توزیع این مواد شاهد خواهیم بود و این درحالی است که ما علاوه بر هزینه‌های سنگین که برای کنترل مرزهای طولانی ایران با افغانستان و پاکستان، بیش از5 هزار شهید داده‌ایم.

وی تصریح کرد: داعش هم‌اکنون  طبق برنامه منسجمی در حال یارگیری از القاعده افغانستان است و سعی در استفاده از فرصت‌های مالی ناشی از تجارت مواد مخدر در پیشبرد اهداف خود را دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تحرکات تروریستی داعش از شرق و جنوب افغانستان به شمال این کشور سرایت پیدا کرده است تا بتوانند ار فرصت‌های به وجود آمده برای حضور در آسیای میانه نیز استفاده کنند اما در این میان مذاکره با طالبان سبب شده است تا علاوه براینکه بخش‌هایی از این گروه دچار اشتباه محاسباتی و توهم در قدرت خودشان شوند برخی از سران این گروه نیز جذب غرب شده‌اند که این خود باعث ریزش عقیدتی بدنه طالبان به سوی القاعده می‌گردد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه با ابراز تاسف از کشتار مردم یمن گفت: در یمن در حالیکه مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن بود دخالت عربستان و همکاری رییس جمهور مستعفی این کشور با آنها موجب ایجاد بحران و جنگ با این کشور شد.

وی ادامه داد: عربستان می‌توانست در حل سیاسی مشکل یمن کمک زیادی کند اما اکنون به مشکل اصلی تبدیل شده و مشغول کشتار مردم یمن و تخریب تاسیسات و زیرساخت‌های این کشور است.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا یادآور شد: جالب اینجاست که عربستان که در حال کشتار مردم یمن است تاکنون هیچ حمله‌ای به مناطق تحت تسلط القاعده در یمن از جمله حضرالموت و المکلا انجام نداده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز