با موافقت نمایندگان انجام شد؛

صدور اظهارنامه از سوی سازمان مالیاتی برای مودیان متخلف

۱۳۹۴/۰۴/۳۱ - ۱۱:۳۸:۲۹
کد خبر: ۳۰۱۵۳۷
صدور اظهارنامه از سوی سازمان مالیاتی برای مودیان متخلف
نمایندگان مردم در خانه ملت، سازمان امور مالیاتی را مجاز به صدور اظهارنامه برای مودیانی که از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق مقررات خودداری کنند، کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی امروز چهارشنبه (31 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 97 قانون موضوع بند 24 این لایحه با 163 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

همچنین اصلاح تبصره 3 ماده 169 قانون موضوع بند 44 این لایحه با 154 رأی موافق، 5 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

آخرین اصلاحیه مربوط به اصلاح تبصره 1 ماده 146 قانون موضوع بند 39 بود که این پیشنهاد کمیسیون با 163 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی  ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن مورد موافقت قرار گرفت.

براساس ماده 97 اصلاحی درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرار گرفته باشد، خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را براساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد. در صورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند،‌ سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌نماید. در صورت اعتراض مودی چنانچه ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مودی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نخواهد بود.

حکم موضوع تبصره ماده 239 این قانون در اجرای این ماده جاری می‌باشد.   

همچنین در تبصره 3 ماده 69 آمده است که ترتیبات اجرایی احکام این ماده و تبصره 1 آن و تعیین مصادیق معاملات مشمول به حد آستانه به موجب آئین نامه‌ای خواهد بود که حداکثر ظرف مدت 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون با پیشنهاد سازمان مالیاتی کشور به تصویب وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌رسد.

در بند الحاقی به تبصره 4 آمده است که بعد از عبارت " به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌نماید" عبارت به جز مورد بند ح ماده 139 این قانون که مطابق ماده 85 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2 مصوب 4/12/1393 می‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز