عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری برنا:

با حضور احمدی نژاد در مجمع تشخیص مخالفم/اولین کسی بودم که در دولت بهار گفتم احمدی نژاد با دموکراسی بیگانه است/اصلاح‌طلبان باید پوست‌اندازی کنند/آزادی مشروط رحیمی، شامل همه شود

۱۳۹۷/۰۲/۱۴ - ۰۵:۰۶:۰۴
کد خبر: ۷۰۳۰۹۱
با حضور احمدی نژاد در مجمع تشخیص مخالفم/اولین کسی بودم که در دولت بهار گفتم احمدی نژاد با دموکراسی بیگانه است/اصلاح‌طلبان باید پوست‌اندازی کنند/آزادی مشروط رحیمی، شامل همه شود
«مصطفی کواکبیان»، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری برنا ضمن صحبت در خصوص برجام و اقدامات ضد ایرانی ترامپ، درباره موضوعاتی از قبیل انگیزه حضور احمدی نژاد در جلسات مجمع و فیلترینگ تلگرام سخن گفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ متن گفتگوی تفصیلی «مصطفی کواکبیان »، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

سه سناریو درباره برجام وجود دارد

با توجه به نزدیک شدن ضرب الاجل 22 اردیبهشت ماه (طرح تعلیق تحریم های ایران) تحلیل شما از اقدامات رییس جمهور آمریکا چیست؟

فکر نمی کنم، آمریکا در این تاریخ از برجام خارج شود. به نظر من این ترفندی برای ضربه وارد کردن به سیستم اقتصادی ماست تا همواره اقتصاد کشور را در التهاب تصمیم گیری های سیاست خارجی نگهدارند.

در این سناریو 3 موضوع مطرح است. یکی اینکه آمریکایی ها از برجام خارج نشوند و اتحادیه اروپا نیز ایران را همراهی و گفتگوها به صورت معمولی اجرایی شود که این خوشبینانه‌ترین حالت است.

حالت بدبینانه این است که اتحادیه اروپا و آمریکا در برجام بمانند اما با همکاری هم فشارها علیه ایران را تشدید کنند. در این صورت می خواهند "پوسته ای از برجام بماند ولی محتوای آن را رعایت نکنند و فشارهایی علیه ما داشته باشند و تصمیماتی بگیرند".

بدبینانه‌ترین حالت این است که علاوه بر آمریکا، اروپا نیز از برجام خارج شود. در این حالت هر اتفاقی ممکن است، بیفتد. احتمالا یکی از گزینه های ما خروج از NPT باشد اما در حال حاضر نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد.

اگر حالت سوم برای جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، در این شرایط  دستگاه های تصمیم گیرنده باید حواسشان جمع باشد. فکر می کنم حالت دوم پیش بیاید که از برجام خارج نشوند اما بخواهند فشارهای خود علیه ما را زیاد کنند.

برجام می توانست دستاوردهای خوبی داشته باشد. من معتقدیم برجام باید حفظ شود اما پیش بینی ناپذیری شخص ترامپ به عنوان کسی که اطرافیانش هم نمی دانند چه تصمیمی می گیرد، سیستم آمریکا را با یک ضدیت مواجه کرده است. به نظر من نباید به کارهایی که رئیس جمهور آمریکا انجام می دهد دلخوش بود زیرا ترامپ با اوباما فرق دارد و قابل پیش بینی نیست.

مانع از بریز و بپاش آب باشیم و باید قیمت ها را تغییر دهیم/ با 300 متر چاه به آب می رسیم نه چند متر

با توجه به خشکسالی ظاهرا موضوع آب امنیتی شده است. ورود کمیسیون امنیت ملی به این موضوع چقدر اهمیت و صحت دارد؟

جنگ نفت تمام شده و در حال حاضر جنگ آب در دنیا شروع شده است. بسیاری از کشورهای دنیا بر سر آب مسأله دارند و باید به صورت کلان تصمیماتی گرفته شود. بسیاری از کشورهای همسایه در خلیج فارس و دریای خزر از روش هایی مانند دستگاه های آب شیرین کن استفاده می کنند، ما نیز باید برای آب شرب مردم برنامه داشته باشیم.

در مورد خشکسالی واقعیت این است که باید در توزیع آب و نحوه کاشت محصولات کارشناسانه تصمیم بگیریم. به طور مثال اگر جایی سرزمین کم آبی است، نباید در آنجا هندوانه بکاریم که به آب زیادی نیاز دارد.

ما یکی از کشورهایی بسیار پرمصرف در حوزه آب هستیم و فرهنگ صرفه جویی نداریم. شورای عالی آب باید به صورت کلان تصمیم گیری کند تا برداشت محصولات و توزیع آب در کل کشور برای استفاده بهینه عرضه شود. در جهت اصلاح الگوی مصرف در مورد کشاورزی، آب فاضلاب و تصفیه آن برای کشاورزی و ... می‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

ما در سطح منطقه، ارزان ترین آب شرب را داریم. ما آب شرب بسیار ارزان می خوریم چنانچه دیدیم با افزایش قیمت بنزین مصرف کمتر شد. این نیز بی تاثیر نیست که مانع از بریز و بپاش آب باشیم و باید قیمت ها را تغییر دهیم.

یک سیاست این است که آب گران شود. طی 40 سال اخیر، منابع آبی ما دچار مشکل شده و خود مسئولین نیز قبول دارند که نتوانسته اند از منابع زیرزمینی به خوبی استفاده کنند.

در جایی که با چند متر حفر چاه به آب می رسیدیم، متاسفانه الان باید 300 متر حفر چاه صورت گیرد تا به آب دسترسی پیدا کنیم. در طول دولت های مختلف اگر مدیریت می کردیم وضع مان بهتر بود و این نکاتی است که خوب رعایت نکردیم.

نباید مین ها همچنان قربانی بگیرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است، "مین ها در جنوب همچنان قربانی می گیرند" و از احضار چند وزیر خبر داده‌اند. آیا این نظر شخصی ایشان است یا اینکه کمیسیون امنیت به این موضوع ورود کرده است؟

این یک تذکر است که به مسئولین وزارت دفاع و کشور داده شد. بعد از چندین سال از موضوع جنگ معنی ندارد که برخی از شهرهای اطراف ما مردم بخواهند با مین های دوران جنگ مواجه شوند.

این بحثی است که باید جدی گرفته شود که دیگر این حوادث اتفاق نیفتد. ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و کسانی که در این موضوع دخیل هستند، باید رسیدگی کنند. با اینکه خیلی مساله حادی نیست اما همین مساله کوچک هم نباید باشد.

در خصوص پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو که در مجلس 120 رای آورده است، با این حال شورای نگهبان به این موضوع ورود پیدا نکرده و گفته که باید در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد. نظر شما در این باره چیست؟

بحثی که شورای نگهبان مطرح کرده همان چیزی است که در ترجمه متن اصلی به فارسی اشتباهاتی ایجاد کرده است. باید ترجمه متن اصلی باشد که ما هم نظر دهیم. البته خانم جنیدی هم جواب دادند و گفتند که این متن دقیق ترجمه شده و فقط در تایپ اشکالاتی وجود دارد. البته موضوع خیلی مهمی نیست که بخواهیم این قدر سخت گیری کنیم.

به جز بحث برجام، FATF مربوط به سیستم بانکی است که هنوز در آن مشکل داریم. لوایح پالرمو، قانون مبارزه با پولشویی و بحث مربوط به تروریسم در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار گرفته و در کمیسیون امنیت نیز مطرح و به تصویب مجلس رسید. اما شورای نگهبان ایراداتی گرفته که امیدواریم حل و فضل شود.

نباید کنوانسیون‌ها را استعماری بدانیم

علت به سرانجام نرسیدن FATF چیست؟

برخی یکسری بحث هایی از دولت قبل شروع و به این دولت مربوط نیست، را مطرح می کنند. در تعاریف FATF برای مبارزه با تروریسم، جهاد اسلامی حماس و حزب الله باید، پیشنهادات خودمان را مطرح کنیم.

نباید کنوانسیون‌ها را استعماری بدانیم و بگوییم اینها خطرناک هستند. دنیا با این کنوانسیون ها کار می کند. می توانیم هر جایی که خط قرمز ما است پشنهادی دهیم و آن را به عنوان پیش شرط برای پذیرش مطرح کنیم.

مسئولین و بانک مرکزی دست های پشت پنهان مداخلات ارزی را رو کنند

در تاریخ 26 فروردین درباره موضوع ارز نکاتی داشتید و گفتید دست های پنهان در توطئه جدید علیه کشور افشا شود، مشخصا منظور شما چه کسانی هستند؟

من از دولت خواستم که این موضوع را پیگیری کند، مثلا در دوره آقای احمدی نژاد گفتند که جمشید بسم الله نرخ ارز را تعیین می کرده اما الان جمشید بسم الله های زیادی هستند و بخشی از این مباحث بیرون از مرزها است؛ لذا معتقدم مسئولین سیستم بانکی به خصوص بانک مرکزی توضیح دهند که دست های پنهانی که گفته می شود، چه کسانی هستند.

اگر حوادث دی ماه سال گذشه نبود، کسی به فکر فیلتر تلگرام نمی افتاد/ فیلترینگ جواب نمی دهد

نظر شما در خصوص شکستن انحصار تلگرام چیست و چقدر این کار را ضروری می دانید؟

اینکه تلگرام آسیب هایی به کشور می زند، شکی در  آن نیست اما در ابتدا می بایست بسترهای این کار را ایجاد می کردیم. یعنی اگر حوادث دی ماه سال گذشته اتفاق نمی افتاد باز هم مسئولین ما به فکر می افتادند که باید پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم؟ جواب این  است که مسئولین از ابتدا باید فضا را باز می گذاشتند و به پیام رسان های داخلی فرصت حضور می دادند و آن‌ها را در دستگاه قضایی توبیخ نمی کردند. البته مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فتوایی دادند که سرک کشیدن به فضای خصوصی افراد ممنوع است. ما زمینه ها و بسترها را باید از قبل فراهم می کردیم تا مردم به سمت پیام رسان های خارجی نمی رفتند، راه حل فراهم نشدن زمینه ها فیلترینگ نیست.

ما نباید بگوییم که فیلترینگ تنها راه رفع انحصار است زیرا مردم از فیلترشکن استفاده می کنند. ما باید کاری کنیم که مردم به پیام رسان های داخلی روی بیاورند و حق انتخاب را به آنها بدهیم. ما برای ملت تصمیم نگیریم که راه های انتخابتان مسدود است. زمان مسایل را حل می کند، مثلا اوایل انقلاب اگر کسی ویدیو همراه خودش داشت دستگیر می شد. قبل از آن تلویزیون، رادیو و بلندگو و بعد از آن دیش های ماهواره ممنوع شد که در مجلس هفتم به قانون تبدیل شده است.

روس ها فیلترینگ را تجربه کردند که پس از مقابله از نظر فنی با مشکل مواجه شدند. مسئولین، متولیان و دستگاه ها از پیام رسان های داخلی استفاده کنند تا مردم هم کم کم از این سرویس ها استفاده کنند. در یک کلمه معتقدم رفع انحصار صد در صد ولی فیلترینگ خیلی جواب نمی‌دهد.

ثمره احمدی نژاد، سعید مرتضوی است

نظر شما در خصوص حضور آقای احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص چیست. این حضور پی در پی چه پیامی دارد؟

من از اول هم با حضور احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت مخالف بودم زیرا کسی که مصلحت خودش را نمی تواند تشخیص دهد، چگونه می تواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد.

 روش هایی که ایشان اخیرا در مقابله با حاکمیت پیش گرفته را همه می بینیم. بعضی ها می گویند به خاطر دستگیری چند نفر از دوستانشان است اما ایشان از اول ذاتشان همین بوده و خیلی از اصولگراها از او اعلام برائت کرده و قبولش ندارند.

شاید من اولین کسی بودم که در مجلس ایشان دم از آزادی و دموکراسی زد و گفتم که اقای احمدی نژاد به این حرف ها نمی خورد. برای هر آدمی خوب است تا این حرف ها را بزند اما او نباید از دموکراسی و آزادی سخن بگوید. احمدی نژاد 8 سال ضد مردم، ضد آزادی و دموکراسی عمل کرده و ثمره آن سعید مرتضوی است.

 همه می دانیم چه مشکلاتی را سر ما و روزنامه نگاران می آورد لذا از اول هم رفتن ایشان به مجمع تشخیص مصلحت اشتباه بود. الان هم کنار سه نفر از سران قوا می نشیند که به یکی از آنها می گوید جاسوس و دیگری را دزد خطاب قرار می دهد.

دادستان مشهد در پرونده مدیر مسئول روزنامه شرق می توانست ملایم تر رفتار کند/  مدیر مسئول روزنامه شرق  را به مشهد می‌کشاند، بعد دستگیر می‌کنند

آزادی مشروط شامل آقای رحیمی شد. این نگاه چقدر در مورد سیاسیون و روزنامه نگاران هم صدق می کند؟

نحوه برخورد دستگاه قضایی در اینکه جلب را تلطیف کند یا تشدید کند، خیلی موثر است. مثلا در مورد موضوعی که اخیرا اتفاق افتاد، دادستان مشهد در پرونده مدیر مسئول شرق می توانست با ملایمت عمل کند.

مدیر مسئول روزنامه شرق را به مشهد می کشاند، بعد وثیقه می خواهند او تامین نکرده و در نهایت بازداشت می شود. نمی گویم اقدام روزنامه شرق صد در صد درست بوده به آن کاری ندارم  بلکه نحوه برخورد مسئولان قضایی مد نظرم است که باید بیشتر به آثار اجتماعی این اتفاقات توجه داشته باشند. آزادی مشروط آقای رحیمی هم اشکالی ندارد و اگر محبت را نسبت به بقیه هم داشته باشند، از آن استقبال می کنیم.

بهبود روابط دو کره به نفع دو کشور بود

تحلیل شما از بهبود روابط میان دو کره چیست؟

آقای کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) خیلی تلاش کرد تا توجه دنیا را به خودش جلب کند و بگوید که قدرت هسته ای هستیم و در نهایت به این نتیجه رسید. از طرفی هم ترامپ خیلی تلاش کرد تا بگوید رهبر کره شمالی عقب نشینی داشته باشد. فکر می کنم ارتباط دو کره به نفع آنها تمام خواهد شد.

کره جنوبی از تن لرزه ای که ممکن است در اثر سلاح هسته ای به آن کشور دست دهد، کمی آسودگی خاطر و کره شمالی هم از تنگناهای اقتصادی خارج می شود. لذا دو کشور باید نه تنها در سطح بین المللی بلکه در سطح داخلی گفتگو و مذاکره کنند تا تنش های باقی مانده در داخل خود این کشورها هم حل و فصل شود. بنده اعتقاد به گفتگو دارم، ما هم می توانیم گفتگوی ملی راه بیاندازیم و از مشکلی که در داخل از آن رنج می بریم، رهایی یابیم.

داعش می خواهد موی دماغ روسیه شود

داعش روسیه را  در بازی های المپیک تهدید به انجام عملیات تروریستی کرده است. به نظر شما آیا موفق به انجام آن خواهد شد؟

داعش از لحاظ تشکیلاتی از هم پاشیده شده است. تصور می کنم در عرصه عمل به خاطر موضوع سوریه می خواهد موی دماغ روس ها شود. شاید از طریق چچنی ها بخواهد اقدام تروریستی انجام دهد که مطمئنا ناکام خواهد بود. بعید می دانم که بار جدی داشته باشد زیرا تشکیلاتشان از هم پاشیده است.

تعدادی از دوستان تن به اصلاح پارلمان اصلاحات نمی دهند

طرح اصلاح پارلمان اصلاحات در چه مرحله ای است؟

 

طرح اصلاح پارلمان اصلاحات را شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اجرایی و با رای بالا تصویب کرده است. ما نیز به دنبال این هستیم تا این طرح حتما اجرایی شود اما تعدادی از دوستان تن به کار ندادند. این طرح برای این است که بدنه جامعه اصلاح طلبان پوست اندازی کند زیرا مردم بسیار مأیوس هستند.

 

ما باید از دولت آقای روحانی با افتخار حمایت کنیم

عملکرد دکتر روحانی را چطور می بینید؟

معتقدم که عملکرد دولت آقای روحانی به پای ما نوشته می شود. ما باید از دولت آقای روحانی با افتخار حمایت کنیم. از رای خود به روحانی پشیمان نیستیم اما این طور نیست که همه منویات دولت اصلاح طلبانه باشد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز