رییس سازمان حفاظت محیط زیست :

وعده دولت برای احیای دریاچه ارومیه تحقق می یابد

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۱۱:۵۴:۲۷
کد خبر: ۷۳۲۴۵۸
وعده دولت برای احیای دریاچه ارومیه تحقق می یابد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه وعده دولت به مردم آذربایجان در مورد احیای دریاچه ارومیه تحقق می یابد، گفت: برای افزایش یک متری تراز دریاچه ارومیه تا پایان دولت دوازدهم تلاش می شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی و به نقل از ایرنا، عیسی کلانتری اضافه کرد: عزم جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه باید در عملکرد مدیران استانی نیز نمایان شود زیرا احیای نگین آبی آذربایجان با همدلی، تلاش و همت مردم و مسوولان میسر می شود.

وی در رابطه اظهار نظر برخی ها مبنی بر بی فایده بودن تلاش ها برای احیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: تراز دریاچه ارومیه در سایه برنامه ریزی های ستاد احیا طی روز جاری /یکم مردادماه/ نسبت به روز مشابه چهار سال قبل، بیش از 30 سانتی متر افزایش یافته است و این مهم جای خوشحالی دارد.

وی با بیان اینکه اگر دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه تلاش نمی کرد امروز نگین آبی آذربایجان 100 درصد خشک شده بود، افزود: قبل از تشکیل ستاد احیا تراز دریاچه در هر یک سال بیش از 80 سانتی متر کاهش می یافت اما پس از تشکیل این ستاد نه تنها ارتفاع دریاچه کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه طرح های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، گفت: برخی طرح های مهم از جمله طرح انتقال آب از پیرانشهر و انتقال پساب به پیکره دریاچه تا پایان سال 1398 به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

وی در رابطه با طرح انتقال آب از پیرانشهر به دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح در سال 1398 به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از آن سالانه بیش از 630 میلیون مترمعکب آب وارد پیکره دریاچه می شود.

کلانتری افزود: همچنین با بهره برداری از طرح های در حال اجرا تا پایان دولت دوازدهم سالانه بیش از 300 میلیون مترمعکب پساب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، اضافه کرد: با وجود مشکلات اقتصادی، دولت تا به امروز در تامین اعتبار برای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه عقب نشینی نکرده است.

به گزارش ایرنا ستاد احیای دریاچه ارومیه نقش هماهنگی برای اجرای طرح های احیا را بر عهده دارد و اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای تکمیل طرح ها در اختیار دستگاه های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی قرار می گیرد.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

نگین آبی آذربایجان در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها، 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود.

 

نظر شما