ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی در بافق

۱۳۹۹/۰۲/۲۰ - ۱۳:۱۱:۵۱
کد خبر: ۹۹۹۶۰۹
ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی در بافق
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بافق گفت: برای جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی و با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، برداشت گیاهان دارویی و صنعتی به ویژه زیره سیاه و آنغوزه در عرصه‌های ‌بیابانی و مرتعی این شهرستان ممنوع است‎.‎

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ کمال کریمی افزود: برداشت زیره سیاه و آویشن از گذشته در عرصه‌های طبیعی منطقه رواج داشت و این اقدام موجب تخریب رویشگاه ها و پوشش گیاهی در مراتع شد.

وی اظهار کرد: برخی افراد در برداشت گیاهان دارویی عمدتا از موتورسیکلت و خودروهای شاسی بلند استفاده می کنند که این امر  عاملی برای از بین رفتن بوته‌ها و سبب بیابان زایی می‌شود، اگر این روند ادامه پیدا کند پوشش عرصه‌های طبیعی در معرض نابودی قرار می گیرد.

رییس منابع طبیعی بافق به بارندگی های پارسال و سال ۹۹ اشاره کرد و گفت : در پی خشکسالی دو ،سه دهه اخیر مراتع شهرستان فقیر و خالی از پوشش بسیاری از گیاهان شد که با بارندگی‌های مطلوب رویش گیاهان دارویی و غیردارویی در مراتع از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار شود و تصمیم در ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی،صنعتی و خوراکی و جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی باعث می شود تا سال های آینده مراتع بازسازی و سرسبزی خود را بازیابد.

وی هدف از ممنوعیت برداشت را ایجاد فرصتی دوباره برای تقویت و تجدید رویش گیاهی عرصه‌های طبیعی دانست و افزود: این اداره همسو با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری به ویژه در مناطق روستایی و جلوگیری از ایجاد آلودگی در مراتع آن را اتخاذ کرد.

کریمی تصریح کرد: با اعلام ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی ، صنعتی و خوراکی، هرگونه حمل و برداشت گیاهان دارویی از مراتع و عرصه‌های طبیعی قاچاق محسوب و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

رییس منابع طبیعی بافق بیان کرد: حرکت خودروهای آفرود در عرصه‌های جنگلی و مرتعی هم از مصادیق  اعمال مجرمانه محسوب و طبق قانون، پیگرد قضایی دارد.

وی ضمن طلب همکاری از دهیاران، از مردم به ویژه ساکنان روستاها خواست تا در صورت مشاهده هرگونه برداشت از رویشگاه های منطقه، موارد را به اداره منابع طبیعی بافق گزارش کنند.

از مجموع ۸۵۰ هزار هکتار مساحت بافق، ۲۴۰ هزار و ۲۳۷ هکتار آن بیابان، ۳۰۰ هزار هکتار مرتع ، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل طبیعی و ۷۰۰ هکتار نیز جنگل دست کاشت است.

همچنین در ماه جاری برداشت گیاهان دارویی در مراتع شهرستان مهریز ممنوع اعلام شد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

همچنین رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ظهر دیروز( جمعه ) اعلام کرد: تاکنون  ۱۰۴ هزار و ۶۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۵۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی  به ۶ هزار و ۵۴۱  تن رسید.

کیانوش جهانپوربیان کرد: از دیروز تا  ۱۹ اردیبهشت ۹۹  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و  ۵۵۶  بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که فقط ۴۴۰  مورد  آن  شامل بستری در بیمارستان ها بود

وی اضافه کرد: بیماریابی در حال فعال‌تر شدن است، اگر امروز هزار و ۵۵۶ مورد جدید  به  کرونا شناسایی شدند، دو سوم آن مربوط به موارد سرپایی و افراد در تماس نزدیک با بیماران بود و موارد شناسایی شده جدید بیشتر از گذشته بوده و حتی افراد بدون علامت نیز امکان شناسایی و آزمایش پیدا کردند.

وی ادامه داد: تاکنون  ۸۳ هزاو ۸۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدند  و ۲ هزار و ۷۱۱   بیمار تحت مراقبت قرار دارند که  تاکنون ۵۵۸ هزار و ۸۹۹ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شد.

نظر شما