پرندگان بومی کانون آنفلوانزای مازندران معدوم شدند

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۰:۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۰۹۴۶۷۴
پرندگان بومی کانون آنفلوانزای مازندران معدوم شدند
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: که تمامی پرندگان بومی کانون آنفلوانزای استان در فریدونکنار با هماهنگی دستگاه‌های محلی معدوم شده اند.

به گزارش برنا؛ حسین رضوانی، مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: که این کار با هماهنگی فرمانداری فریدونکنار ، بخشداری و دهیاران و اهالی منطقه " ازباران " که کانون آنفلوانزای حاد پرندگان بود انجام شد و اکنون دیگر نگرانی از شیوع این بیماری در استان وجود ندارد.

افزود: که همراه با معدوم سازی پرندگان بومی روستای ازباران ، فهرست مالکان آنها تهیه شده است تا غرامتشان پرداخت شود.

رضوانی تصریح کرد: در عین حال تیم های دامپزشکی در منطقه مستقر هستند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات پرندگان وحشی و یا بومی شرایط را رصد می کنند.

دامپزشکی مازندران دو روز پیش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده بود که بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده ، علت مرگ چند بال از پرندگان وحشی در تالاب ازباران شهرستان فریدونکنار ابتلا به بیماری آنفلوانزا بوده است.

سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان مهاجرت می کنند.

هشدار در باره رهاسازی ماکیان محلی در مزارع 

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به حضور پرندگان مهاجر وحشی در مازندران ، به پرورش دهندگان مرغ بومی ، اردک و سایر پرندگان در مناطق مختلف استان هشدار داد که پرندگانشان را در داخل مزارع رها نکنند.

او گفت : خطر شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان به خاطر پرندگان مهاجر در مازندران همواره وجود دارد و روستاییان نباید اجازه دهند پرندگان بومی با پرندگان مهاجر در تماس قرار بگیرند.

رضوانی با بیان اینکه رصد و پایش کانون شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان در استان تا شعاع‌ ۱۰ کیلومتری از برنامه‌های اداره‌کل دامپزشکی استان است ، افزود : در صورت تشخیص تیم های دامپزشکی معدوم سازی پرندگان ادامه می یابد.

او افزود : روستائیان و مرغداران باید به محض مشاهده تلفات طیور، موارد را در سریع‌ترین زمان ممکن به اداره‌کل دامپزشکی استان اطلاع دهند تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران نسبت به خطر شیوع بیماری آنفلونزای حاد پرندگان در  پرورش گله ای اردک در شالیزارهای مازندران نیز هشدار داد و گفت : اگرچه با رصد و پایش تاکنون کانون این بیماری در این گله ها شناسایی نشده است ، اما اگر این بیماری در پرورش گله ای اردک که طی سال های اخیر شاهد رونق آن در شالیزارهای استان هستیم مشاهده شود ، بدون تعارف و بر حسب قوانین تا شعاع ۱۰ کیلومتر مربعی پاکسازی می شود. 

او افزود : به هر حال خطر بروز و ایجاد کانون بیماری آنفلونزای حاد پرندگان در پرورش گله ای اردک در شالیزارهای استان وجود دارد و حسب دستورالعمل ها و قوانین موجود ، نگهداری و پرورش بیش از یکصد قطعه انواع طیور برای هر خانواده در روستاها غیر مجاز است.

رضوانی پرورش غیرمجاز انواع ماکیان را در اطراف واحدهای صنعتی و در زمین های شالیزاری به عنوان یکی از بزرگ ترین تهدیدات برای صنعت طیور استان معرفی کرد.

استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور به این ماده پروتئینی را تامین می کند.

منبع:ایرنا

نظر شما