۱۷۵ گورخر ایرانی در معرض انقراض در پارک توران سرشماری شد

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۵:۵۳:۵۴
کد خبر: ۱۴۰۶۸۲۳
۱۷۵ گورخر ایرانی در معرض انقراض در پارک توران سرشماری شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تعداد گونه ارزشمند و در خطر انقراض گورخر ایرانی بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در پارک ملی توران استان ۱۷۵ راس است.

به گزارش برنا؛ بهرامعلی ظاهری گفت: سرشماری گورخر ایرانی به عنوان یکی از گونه‌های جانوری شاخص و بارز علف‌خوار حیات وحش تابستان امسال انجام شد.

استان سمنان به عنوان پایتخت تنوع گونه‌‍‌های پستانداران حیات وحش کشور، با برخورداری از ۱۷ درصد از مناطق حفاظت شده کشور، طی سال‌های گذشته موفق به احیای زادگاه گورخر آسیایی به عنوان تنها بازمانده علف‌خوران تک‌سُم شد.

وی با بیان اینکه تنها زیستگاه گورخر ایرانی در استان سمنان پارک ملی توران است، ادامه داد: برای انجام سرشماری از گورخر آسیایی مسیرهایی براساس نظر کارشناسان انتخاب شد.

وی تصریح کرد: برای سرشماری گورخر ایرانی مسیرهایی که پوشش ۷۰ درصدی از وجود گونه دارند انتخاب شد و در هر یک از مسیرها دست‌کم یک راهنما، یک کارشناس از سوی سازمان های مردم نهاد و یک ناظر از محیط‌زیست برای سرشماری حضور دارند.

ظاهری اضافه کرد: پارک ملی گرمسار زیستگاه گورخرهای اسارتی است که از پارک ملی توران و خبر کرمان به این منطقه منتقل شدند و اکنون تعداد گورخرهای این منطقه ۲۸ راس است که با محیط سازگاری پیدا کردند و زیست می‌کنند.

وی با بیان اینکه گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کره این گونه یک کره باقی می‌ماند، افزود: احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و لز بین می برد و همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان، طولانی بودن دوره بارداری و فقدان دوقلوزایی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش جمعیت گورخرهای ایرانی مطرح کرد و با بیان اینکه بهترین مکان برای زادآوری این گونه حیات وحش طبیعت است، اظهار داشت: حفظ حیات وحش با حفاظت از زیستگاه در سایه تأمین سه عامل حیاتی شامل آب، غذا و امنیت، مهمترین اقدام برای حفظ نسل حیات وحش است.

پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است.

 

نظر شما